Solplanet x AeroFix

Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta: numai doua oferte

Doar două oferte au fost depuse în cadrul procedurii de achiziție publică lansată pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța – etapa a II-a.

Valoarea totală a acestui contract este estimată între 95 și 112 milioane de euro, fără TVA.

Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene.

Autoritatea contractantă este Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” – SA.

Pentru acest contract au depus oferte:

* Ofertant unic: Porr Construct,

* Asociere: Bawi Construction (fosta Wiebe România) (lider), Swietelsky Construct.

Liniile de cale ferată incluse în cadrul proiectului fac parte din reţeaua TEN-T, Coridorul Rin – Dunăre pe teritoriul României, ca parte a infrastructurii furnizate în cadrul nodului de acces al portului Constanța, care leagă rutele maritime de rețeaua feroviară terestră.

În conformitate cu Master Planul General de Transport al României, Portul Constanța este principalul port din Marea Neagra, având o cotă de transport feroviar de 41%, cu 1446 de nave care utilizează portul.

Hinterlandul portului poate fi extins spre Europa Centrală, luând în considerare îmbunătățirea condițiilor feroviare, precum și îmbunătățirea condițiilor rutiere și a condițiilor de navigație pe Dunăre.

Totodată, se dorește la nivel european în parteneriat cu SUA conectarea feroviară a Portului Constanța cu Portul Gdansk (Polonia), realizându-se astfel o conexiune feroviară între Marea Baltică și Marea Neagră.

Portul Constanța nu dispune de o infrastructură feroviară modernă, fapt ce are un impact negativ asupra competitivității și capacității portuare în raport cu alte porturi din regiune.

În contextul conflictului din Ucraina, de creștere a fluxului de transport mărfuri ce trebuie operate în Portul Constanța, a devenit mult mai vizibilă pentru autorități capacitatea de operare redusă din zona Portului Constanța, cauzată de starea precară a infrastructurii feroviare publice.

Cu atât mai mult trebuie înțeleasă acum necesitatea modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța.

Investiția este considerată ca o etapă inițială pentru a asigura interoperabilitatea Coridorului Rin – Dunăre pe teritoriul României, conducând la o legătură mai eficientă cu rețeaua feroviară din centrul și sud-estul Europei.

În Etapa II sunt cuprinse lucrări de modernizare la următoarele obiective:

Zona de Interes din Afara Portului: * Linia de legătură între grupa de așteptare Valu lui Traian și Palas; * Stația Palas; Port Constanța Sud * Stația Agigea Nord; * Stația Agigea Ecluză; * Linia 813B (dublarea liniei de acces între Agigea Ecluză și Ferry Boat).

Valoarea totală a contractului este estimată între 472,99 milioane de lei fără TVA și 558,63 milioane de lei fără TVA.

Finanțarea va fi realizată din fonduri externe nerambursabile, Connecting Europe Facility (CEF) – CEF-T- 2022-CORECOEN, de la Bugetul de Stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” – SA, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.

Durata contractului este de 99 de luni.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2024

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2024

Sus