Proiectul de reabilitare și modernizare a unui tronson de drum județean din Covasna a primit finanțare din fonduri europene.
Astfel, a fost semnat contractul de finanțare a proiectului „Reabilitarea și modernizarea DJ 114 Sânzieni – Lemnia”.
Proiectul are valoarea totală de 183,31 milioane de lei, din care valoarea nerambursabilă este de 164,52 milioane de lei, alocată prin Programul Regional Centru.
Durată de implementare este de patru ani.
Drumul județean DJ114 pornește din drumul național DN11B, din comuna Sânzieni, traversează localitățile Poian, Belani, Valea Scurtă, Estelnic, Lutoasa, Mereni, și se încheie pe raza comunei Lemnia, intersectând cu DN11.
Primul proiect major de infrastructură rutieră a vizat tronsonul Târgu Secuiesc–Covasna, urmat de reabilitarea a două tronsoane interjudețene importante din zona Baraolt, realizate cu finanțare europeană.
”Prin semnarea contractului de finanțare pentru modernizarea completă a DJ 114, continuăm angajamentul nostru pentru o dezvoltare coerentă și accesibilă în toate zonele județului”, a declarat Tamás Sándor, președintele Consiliului Județean Covasna.
„Această modernizare va adresa și aspecte de mediu, prin implementarea unor soluții ecologice, precum plantarea de aliniamente de arbori și arbuști și construirea de piste pentru biciclete. Pe această prioritate a Programului «Regiunea Centru» finanțăm cinci proiecte, în valoare totală de peste 287 de milioane de euro, prin care se vor moderniza aproape 160 de kilometri de drum județean”, a declarat Simion Crețu, directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru.
Lucrările cuprinse în proiect constau în reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 114, realizarea pistelor de biciclete și trotuarelor pe toată lungimea traseului.
Lungimea totală a sectorului de drum este de 19,013 km, la care se adaugă traseul pistei de biciclete (de-a lungul drumului + suplimentar 1,480 km) și lungimea trotuarelor amenajate de 12,01 km, parcări pentru autovehicule și biciclete.
Se propun a fi amenajate și drumuri laterale pe lungimi variabile.
Pe traseul DJ114 se afla și trei poduri din beton armat și beton precomprimat supuse lucrărilor de intervenție.
De asemenea, se vor amplasa trei stații de încărcare a autovehiculelor electrice, trei stații de încărcare a bicicletelor electrice, două stații self-repair pentru biciclete și 16 stații pentru transportul public.
Pe traseu vor fi amplasate cântare pentru respectarea tonajului și buna administrare a infrastructurii rutiere și se va moderniza sistemul de iluminat pentru siguranța traficului pe timp de noapte.
Vor exista puncte de acces public la WiFi, iar traficul va fi monitorizat video.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025