Legislația va fi completată cu noi prevederi ca urmare a implementării jalonului prevăzut în componenta 10 – Fondul local din Planul Național de Redresare și Reziliență, Reforma 1. Crearea cadrului pentru mobilitate urbană durabilă.
Obiectivul reformei este de a îmbunătăți condițiile de mobilitate în zonele urbane și rurale, de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi și de a spori siguranța rutieră în zonele urbane, prin soluții digitale și ecologice de transport.
Termenul stabilit pentru adoptarea și intrarea în vigoare a actului normativ este 31 decembrie 2022, conform unui proiect de lege.
Astfel, planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) va fi instrumentul de planificare strategică teritorială prin care este corelată dezvoltarea spațială a localităților și a teritoriului metropolitan al acestora cu nevoile de mobilitate și transport ale persoanelor și mărfurilor.
Oferta reanalizata pentru un contract de aproape 127 mil euro
Transportul public și utilizarea terenurilor
Planificarea și proiectarea rutelor de transport public în municipiul București și în municipiile de rangul I vor trebui să urmărească îndeplinirea următoarelor ținte până la 31 decembrie 2030:
* 90% dintre terenurile cu utilizare rezidențială din zonele deja urbanizate sau propuse spre urbanizare să aibă acces pietonal la rețeaua de transport public;
* instituțiile de învățământ, medicale, de îngrijire a vârstnicilor și comunitare să fie situate pe o rază de 200 de metri față de o stație de autobuz, de troleibuz, de tramvai, de tren ori metrou, existentă sau propusă;
* stațiile de autobuz, troleibuz și tramvai din interiorul localităților să fie amplasate în zone atractive, la distanță de cel mult 300m una față de alta, conform determinărilor autorităților contractante a serviciilor de transport public local de călători și coroborat cu specificul geografic și de densitate;
* cel puțin 60% din populație se află la mai puțin de 500 de metri distanță de o linie de transport public unde frecvența maximă este de 20 de minute.
Măsuri pentru implementarea nodurilor intermodale
Prin nod urban se înțelege o zonă urbană unde elemente ale infrastructurii de transport din cadrul rețelei transeuropene de transport, cum ar fi porturi, inclusiv terminale pentru călători, aeroporturi, gări feroviare, platforme și terminale de mărfuri amplasate în interiorul sau în apropierea zonei urbane, sunt conectate la alte elemente ale infrastructurii respective și la infrastructura aferentă traficului regional și local.
Până la 31 decembrie 2027 va fi adoptat un plan de mobilitate urbană care va include în special măsuri de integrare a diverselor moduri de transport, iar până la 31 decembrie 2030 va fi asigurată interconectarea durabilă, fără sincope și sigură a infrastructurilor feroviare, rutiere, a modurilor active de transport și, după caz, a infrastructurilor de transport pe căi navigabile interioare și maritime, respectiv aeriene. Același tip de interconectare va fi asigurat inclusiv pentru transportul de marfă.
Asigurarea locurilor de parcare și staționare
Autoritățile administrației publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în orașe.
În proiectarea străzilor de categoria III și IV, în special a celor din zonele rezidențiale, se vor amenaja locuri de parcare pentru biciclete și motociclete.
Planul de mobilitate urbană durabilă va cuprinde o secțiune dedicată parcajelor, care să fundamenteze proiectarea, implementarea și monitorizarea politicilor de parcare și staționare la nivel local.
Descărcați aici