Niciun euro destinat sectorului transporturilor din Planul Național de Redresare și Reziliență nu va fi pierdut, a anunțat Ministerul Transporturilor.
În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.
Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022.
Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
– Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
– Infrastructură feroviară:
- Toate cele patru loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită.
Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție.
Printre acestea se numără:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
- Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);
- Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);
- Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană.
„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național” a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.
Ministerul reiterează că modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025