Ritmul lent al încasărilor este anul acesta una dintre principalele probleme cu care se confruntă constructorii.
Marius Turcanu, directorul general al companiei Conedil Iași, ne-a spus că sunt greoaie încasările atât de la stat, cât și din mediul privat: ”Beneficiarii intuiesc lipsa aceasta de cashflow și atunci, cei care au bani, încearcă să obțină niște prețuri mai bune. Și chiar dacă obțin prețurile astea mai bune, tot plătesc greu”.
Întârzierile au devenit regulă, nu excepție. Încasările de la beneficiarii publici au fost reduse o bună perioadă de timp, abia de curând au început să mai fie unele plăți.
“Tot timpul avem facturi restante, dar anul acesta a fost mai rău. Dacă eu, anii trecuți, mă capitalizam undeva la 30–35 de zile, anul acesta au fost 60–90 de zile. Impactul este că ai nevoie de minim vreo 30 de zile să pui în operă materialele pe care le-ai luat și atunci te duci la furnizor după 160 de zile”, spune domnul Turcanu.
Până în iulie s-a lucrat mai puțin, dar apoi volumul a mai crescut
În prima parte a anului s-a lucrat mai puțin, dar constructorul spune că a remarcat totuși o creștere a volumului de lucru începând de la jumătatea verii.
”Din iulie a început să se mai îmbunătățească situația, iar în august și septembrie s-a contractat foarte mult. Teoretic, ar trebui să
închidem anul pe aceeași cifră de afaceri, dacă nu chiar puțin mai mare decât anul trecut”, consideră directorul Conedil.
Domnul Turcanu este de părere că activitatea din prima parte a anului a fost afectată negativ de climatul de incertitudine, de contextul socio-politic, care i-a influențat mai ales pe investitorii din mediul privat. După alegeri, au mai început să fie demarate investiții.
Costul transportului a devenit un factor decizional în contractarea lucrărilor
Costul transportului materialelor, influențat puternic de prețul combustibililor, are un mare impact asupra bugetelor firmelor de construcții
Marius Turcanu spune: “Costul transportului a devenit un factor decizional foarte important la contractarea unor lucrări. O firmă din București, care uzinează și livrează structuri metalice, va avea un cost mai mic decât am eu din Iași. Manopera e aceeași în toată țara, materialul este același, dar la mine apare costul transportului, care îl suport eu din partea de profitabilitate.”
Antreprenorul consideră că deși oamenii continuă să aștepte o scădere a prețurilor pentru lucrări de construcții, în realitate acestea vor continua să crească. Una din principalele cauze este scumpirea materialelor de construcții.
“Noi acum rulăm contingentele aprobate în ianuarie-februarie, pe partea de metal. Deci, cel mai probabil impactul economic al creșterii taxelor, al eliminării unor facilități, și așa mai departe, se va resimți undeva din martie-aprilie anul viitor”, consideră domnul Turcanu.
Cheltuielile cu investițiile publice trebuie făcute mai rațional
În ciuda dificultăților financiare, antreprenorul consideră că măsurile recente ale Guvernului de prioritizare a investițiilor sunt justificate: “Mesajul transmis de Guvern nu este de a încetini, din punctul meu de vedere, ci este de a cheltui mai rațional”. Este necesară o analiză foarte clară a proiectelor aprobate și în curs de implementare.
El dă un exemplu concret: “Nu faci o creșă într-un sat de 200 de oameni în care populația are peste 40 de ani, pentru că nu au nevoie de ea”. Populația într-o astfel de unitate administrativ-teritorială ar avea mai degrabă nevoie de drumuri, iar Guvernul ar trebui să se asigure că aceste localități beneficiază de implementarea proiectelor de reabilitare și construire drumuri.
Prioritizarea proiectelor în funcție de finanțarea disponibilă
Un alt aspect pe care îl salută constructorul este ordonarea proiectelor finanțate prin PNRR. “S-au prioritizat proiectele care au termene realiste de finalizare anul viitor. În august trebuie să fie toate gata, că dacă nu, dai banii înapoi. Mi se pare un lucru bun!”, este de părere domnul Turcanu.
Totuși, efectele restricțiilor bugetare s-au resimțit și în portofoliul firmei. I-a fost reziliat un contract câștigat în iulie pentru un proiect finanțat prin PNRR. Antreprenorul a comunicat că poate finaliza la timp lucrarea, totuși, pentru că nu avea ordin de începe a lucrărilor, a primit decizia de reziliere a contractului, potrivit ordonanței dată de Guvern.
În schimb, proiectele deja începute au continuat. “În proiectele care le aveam deja în derulare nu am mai avut probleme. Am fost un caz fericit. Dar am parteneri, alte firme, care au primit rezilieri sau suspendări de lucrări”, ne-a mai spus constructorul. n

