Proiectul de construire Magistralei de metrou M5 a întâmpinat mai multe probleme pe parcursul perioadei de derulare. Acestea au fost constatate în cadrul unei acțiuni de control a Corpului de control al primului ministru.
Astfel, în derularea contractului de proiectare și execuție a structurii de rezistență aferentă Magistralei 5 – Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. LOT L1.1. – Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Opera)” s-au constatat următoarele:
* Contract prelungit cu 7 ani de zile
Contractul încheiat la finalizarea procedurii de atribuire a fost modificat pe parcursul derulării sale, printr-un număr de 6 acte adiționale și 6 instrucțiuni. Ca urmare a acestor modificări valoarea contractului a crescut de la 918.937.999 lei la 1.049.496.061 lei (cu 14,21%), iar termenul de execuție a contractului a fost prelungit cu aproximativ 7 ani, de la data de 14 aprilie 2013 la data de 14 martie 2020.
* Circumstanțele imprevizibile invocate, inexistente
În 2013 a fost încheiat un act adițional prin care s-a convenit efectuarea unor lucrări suplimentare în valoare de 51.076.575 lei, fără TVA, din care valoarea lucrărilor suplimentare de deviere a rețelelor edilitare a fost de 46.261.063 lei.
Aceste lucrări suplimentare au fost justificate prin invocarea unor circumstanțe imprevizibile.
În această privință Autoritatea de Management POST a stabilit că lucrările suplimentare, în valoare de 37.637.879,40 lei, au fost achiziționate de Metrorex S.A. în absența unor astfel de circumstanțe imprevizibile, fiind încălcate prevederi legale, fapt ce a determinat aplicarea unei corecții financiare de 100% și decontarea lucrărilor suplimentare în cuantumul menționat anterior din fonduri alocate de la bugetul de stat.
Valoarea inițială a lucrărilor de deviere a rețelelor edilitare a fost, în oferta de bază, de 38.327.835 lei, ajungând, prin modificări succesive, la valoarea de 128.107.074 lei.
* După intrarea în vigoare în 2011 a Normativului privind proiectarea geotehnică a structurilor de susținere NP 124:2010, au fost încheiate două acte adiționale, prin care a fost suplimentat prețul contractului cu o valoare de 74.999.512 lei, fără TVA. Din această creștere de preț a contractului, valoarea de 30.139.500 lei a fost aferentă unor lucrări suplimentare a căror necesitate nu a rezultat din punerea în aplicare a noilor norme și, implicit, nu a fost consecința apariției unor circumstanțe imprevizibile datorate intrării în vigoare a NP 124:2010.
Autoritatea contractantă nu a identificat cauzele efective care au condus la majorarea prețului contractului cu valoarea de 30.139.500 lei, aferentă unor lucrări de execuție a pereților mulați și, implicit, nu a procedat la identificarea unor eventuale persoane responsabile. Pe de altă parte, în contextul modificărilor efectuate de contract, în cursul decontării contravalorii lucrărilor de execuție a pereților mulați, a fost achitată executantului o sumă mai mare cu 4.972.054 lei decât cea cuvenită.
* Acordarea de tranșe nu s-a făcut conform legii
Metrorex S.A. a acordat executantului din alocări de la bugetul de stat, în cursul anului 2011, avansuri în patru tranșe, în sumă totală de 63.000.000 lei. S-a constatat faptul că nu au fost respectate prevederile în vigoare la acea vreme, conform cărora în cazul în care avansul din fonduri publice urma a fi virat în tranșe, acordarea unei noi tranșe putea fi făcută doar în condițiile în care avansul acordat anterior ar fi fost justificat integral sau recuperat din sumele datorate.
În condițiile în care suma de 62.930.332 lei din valoarea totală a avansului acordat de Metrorex S.A. nu a fost folosită conform destinației prevăzute, autoritatea contractantă nu a calculat și nu a perceput dobânzi şi penalități de întârziere aferente perioadei în care resursele financiare au fost imobilizate.
* Ligiile dintre executant și Metrorex
Din analiza documentelor puse la dispoziția CCPM a reieșit faptul că au existat mai multe litigii aflate pe rolul instanțelor judecătorești, în care executantul a formulat pretenții, reprezentând contravaloarea unor lucrări suplimentare, penalități de întârziere sau daune interese.
Instanțele au obligat Metrorex S.A. la plata sumelor suplimentare și a celor reprezentând daune interese către executant, în cuantum de 188.339.680 lei, precum și la plata sumelor în valoare de 29.022.146 lei, reprezentând debite restante și de 1.082.316 lei, reprezentând penalități de întârziere.
Din informațiile și documentele puse la dispoziția CCPM nu a reieșit dacă, în cadrul Metrorex S.A., au fost analizate motivele pe care s-au întemeiat soluțiile instanțelor de judecată, în cazul stabilirii de penalități de întârziere sau daune interese, în scopul identificării eventualelor persoane responsabile de întârzierea plăților sau de întârzierea în executare a contractului, pe care s-au întemeiat pretențiile executantului.
Derularea procedurii de atribuire a contractului de proiectare și execuție a structurii de rezistența aferentă „Magistralei 5 – Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. LOT L1.1. – Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Opera)”:
* În oferta declarată câștigătoare nu au fost detaliate elementele componente ale valorii cheltuielilor de monitorizare a modului de comportare a lucrărilor executate și a preîntâmpinării unor posibile efecte negative asupra construcțiilor existente, precum și cele ale valorii cheltuielilor cu lucrările aferente organizării de șantier. Aceasta cu toate că autoritatea contractantă a solicitat în mod expres aceste informații.
Conform legii în vigoare la acel moment, o astfel de ofertă este considerată neconformă.
O consecință directă a acceptării ofertei în această formă a fost decontarea, pe parcursul derulării contractului, exclusiv „(…) pe baza verificării vizuale a corespondenței dintre planurile din documentații cu situația reală din teren (…)”, a sumei totale de 4.006.596 lei (în care este inclusă TVA), aferentă valorii cumulate a lucrărilor pentru obiectul „Organizare de șantier”, fără existența unor referințe cantitative și valorice, pe baza cărora să se certifice stadiul și realitatea lucrărilor.
* Entitatea a cărei ofertă a fost declarată câștigătoare nu a respectat obligația prevăzută în documentația de atribuire, de a depune anumite formulare pentru toate categoriile de lucrări și, totodată, informațiile conținute în formularele depuse, odată cu oferta, au fost discordante.
Prin unele clarificări transmise de ofertant, urmare a solicitării Metrorex S.A., a fost modificat conținutul propunerii financiare prin prezentarea unor date diferite de cele cuprinse în formularele aferente ofertei inițiale, fără ca aceste modificări să fie datorate unor erori aritmetice sau vicii de formă.
În condițiile în care nu au fost respectate, în mod corespunzător, cerințele caietului de sarcini, iar prin răspunsurile prezentate de ofertant a fost modificat conținutul propunerii financiare, oferta a fost admisă deși trebuia considerată neconformă.
* Obligația prevăzută în caietul de sarcini, de a înscrie în formularele corespunzătoare ofertei o valoare a resurselor materiale nenominalizate cu o pondere maximă de 20% din valoarea totală a respectivei resurse, nu a fost respectată în situația unui formular aferent structurii de rezistență, precum și în cazul unui formular aferent lucrărilor de epuismente.
Această situație s-a menținut și după transmiterea clarificărilor de către ofertant. Astfel, cu toate că oferta nu a respectat cerințele caietului de sarcini, iar clarificările aduse de ofertant nu au fost concludente, comisia de evaluare a calificat oferta ca fiind conformă, cu nerespectarea prevederilor legale.
Citiți și:
Sase blocuri noi cu locuinte si spatii comerciale, in provincie