Pe lotul de autostradă A1 Margina – Holdea, constructorii de la UMB și Euro Asfalt înaintează cu străpungerea tunelurilor.
În paralel, antreprenorul desfășoară activități pe întreg traseul autostrăzii, fiind în curs de execuție lucrări de terasamente, scurgerea apelor, podețe, precum și la pasajele de traversare a văilor și a căii ferate de pe traseu.
Constructorii se grăbesc cu realizarea acestui tronson de autostradă, mai ales pentru că proiectul încă este finanțat prin PNRR. Acesta trebuie finalizat și dat în circulație până la mijlocul anului 2026. Potrivit datelor transmise la CNAIR, la începutul lunii august stadiul fizic al acestui tronson era de 28%.
Ambele galerii ale primului tunel (cel scurt) se construiesc exclusiv prin forare – ”noua metodă austriacă NATM”.
Pentru tunelul al doilea, cel lung de aproape 2 km, se combină forarea cu tehnologia ”cut and cover”. Această metodă presupune realizarea tunelului în săpătură deschisă, urmând ca excavațiile să se desfășoare sub incinta ecranelor de piloți și plăcii de deasupra, executată de la suprafață. După evacuarea materialului din incinta creată, se realizează ”cămășuiala” tunelului, la fel ca la cel executat prin forare.
La galeria tunelului 1, străpunsă la finele lunii iulie, au început lucrările de realizare a structurii de rezistență (”cămășuiala” tunelului). La cea de-a doua galerie a tunelului 1 s-au forat peste 220 metri, în această toamnă urmând să fie străpunsă.
La tunelul 2, pe sectorul ”cut and cover”, sunt în curs de realizare ecranele de piloți și placa sub care se vor executa excavațiile pentru tunel. În ceea ce privește realizarea tunelului prin forare, dinspre zona ”cut and cover”, au fost demarate lucrările de intrare în subteran.
Pentru prima ieșire din tunelul 2 a fost finalizat portalul în lungime de 234 metri și au început lucrările de evacuare a materialului de sub acesta. Pentru cealaltă galerie, unde portalul este mai scurt, au fost demarate lucrările de intrare în subteran.
Contractul de proiectare și execuție pentru această secțiune a fost atribuit pe 28 octombrie 2022 asocierii Spedition UMB SRL –Tehnostrade SRL –SA & PE Construct SRL – Euro-Asfalt.
Valoarea contractului este de peste 1,82 miliarde lei fără TVA.
Ordinul de începere a proiectării a fost dat la 5 decembrie 2022.
Durata prevăzută în documentație este de 45 de luni (11 luni proiectare, 34 de luni execuție).
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025