O investiție majoră, de peste 2,23 miliarde de euro, a fost aprobată astăzi de către Guvern pentru reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman.
”Sunt în special bani europeni pentru aproape 150 de kilometri de cale ferată, cu termen de realizare de 3 ani”, a menționat premierul Marcel Ciolacu.
Din valoarea totală a investiției de peste 11,09 miliarde lei (TVA inclus), valoarea lucrărilor de construcții montaj se ridică la aproape 9,46 miliarde lei.
Realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.”-SA, care este beneficiarul investiției, prin Sucursalele Regionale de căi ferate Galați și Iași.
Linia de cale ferată Focșani – Roman este situată în Estul țării și traversează trei județe: Vrancea, Bacău si Neamț.
Lungimea totală existentă a tronsonului de cale ferată este de 147,7 km, iar linia este dublă, electrificată și dotată cu instalații BLA (în linie curentă) și CED și CE (în stații).
Pe traseul de cale ferată sunt în exploatare 6 staţii şi 8 halte de mişcare, cu următoarea succesiune: staţia Focșani, H.M. Putna Seacă, staţia Marașești, H.M Pădureni Putna, HM Pufești, stația Adjud , HM Sascut, HM Orbeni, HM Faraoani, Stația Valea Seacă, stația Bacău, HM Itești, Stația Galbeni și HM Secuieni Roman.
Pentru traficul local de călători pe linie sunt amplasate 9 puncte de oprire în linie curentă: Călimănești Vrancea, Domnești Târg, Adjudu Vechi, Șișcani, Siretu, Răcăciuni, Letea, Șerbești Bacău, Trifești.
Spatii pe aproape 4 mii mp pentru comercializarea produselor nealimentare
Soluțiile tehnice propuse vizează modernizarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă național și internațional, prin:
- Introducerea instalațiilor de centralizare electronică, în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2;
- Reconfigurarea în plan a traseului cu îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și respectiv minim 160 km/h pentru trenurile de călători;
- Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (în sistem de alimentare de 25 kV, 50 Hz);
- Asigurarea condițiilor de interoperabilitate privind sarcina admisa pe osie si gabaritul de libera trecere
- Reabilitarea lucrărilor de arta in conformitate cu recomandările expertizelor tehnice si a dimensionării hidraulice corespunzătoare debitelor de calcul cu probabilitatea de 1% stabilite prin Studiul Hidrologic, și scoaterea de sub efectul inundațiilor pe zonele inundabile
- Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie, a accesibilității persoanelor cu mobilitate redusă, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul de exploatare a căii ferate;
- Modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare;
- Lucrări de protecția mediului, prin amplasarea de panouri fonoabsorbante în toate zonele afectate de zgomotul produs de traficul feroviar; se va acorda o atenție deosebita pentru protejarea mediului in zonele de intersecție cu cursurile de apă, pe zonele cu terasament instabil și inundabil, astfel încât cadrul natural să fie cat mai puțin afectat, atât pe perioada de execuție, cât și pe perioada de exploatare a liniei c.f.