Procedurile de insolvență vor fi modificate, potrivit unui nou proiect de lege intrat în consultare publică, pentru eficientizarea mecanismelor de soluționare, creșterea gradului de recuperare a creanțelor și consolidarea transparenței în raport cu creditorii și debitorii.
Reducerea duratei procedurii insolvenței, prin măsuri concrete
Administratorul judiciar va verifica periodic starea financiară a debitorului, pentru a propune, de îndată, dacă este cazul, intrarea în faliment, în perioada de observație sau pe durata executării planului.
Bunurile vor fi valorificate prin licitație publică potrivit Codului de procedură civilă, dacă vânzarea potrivit regulamentului de vânzare stabilit de creditori nu conduce la vânzarea bunului într-un termen de 12 luni.
Procedura insolvenței va fi închisă odată cu constatarea de către judecătorul-sindic a îndeplinirii tuturor obligațiilor de plată asumate prin planul confirmat, chiar dacă există una sau mai multe creanțe curente care nu sunt certe. Aceasta în cazul în care cuantumul lor cumulat nu este de natură a determina o stare de dificultate financiară sau de a genera iminența insolvenței ori de a afecta viabilitatea întreprinderii debitorului (caz în care dosarele asociate sunt trimise spre soluționare instanței competente potrivit dreptului comun) .
Va fi dezvoltată și operaționalizată în regim prioritar o platformă informatică pentru desemnarea aleatorie a administratorului /lichidatorului judiciar de către judecătorul-sindic.
Vor fi completate atribuțiile practicienilor în insolvență, pentru a încuraja închiderea rapidă și cât mai eficientă a procedurilor de insolventa.
Crește răspunderea administratorilor pentru aducerea societății în stare de insolvență
Vor fi instituite cerințe mai stricte de elaborare a raportului de evaluare a stării debitorului şi a cauzelor ce au condus la insolvență, pentru a facilita creditorului fiscal fundamentarea şi declanșarea acțiunii în răspundere a administratorilor.
Acțiunea în răspundere nu mai vizează doar administratorii formali, ci şi administratorii de facto (care impun decizia financiară şi operațională a societății).
Va fi instituiă interdicția de a fonda societăți pe o perioadă de 5 ani, ca efect al hotărârii de atragere a răspunderii, interdicție care se înregistrează în registrul comerțului, informația fiind astfel accesibilă publicului.
Va fi extinsă interdicția ocupării funcției de administrare/conducere şi la administratorul de facto.
Administratorul şi administratorul de facto împotriva cărora s-a introdus o acțiune în atragerea răspunderii nu pot avea calitatea de administrator special în procedura insolvenței.
Va fi reglementat un caz distinct de atragere a răspunderii: vânzarea bunurilor ca ansamblu independent către afiliați în frauda creditorilor.
Creștea gradul de recuperare a creanțelor, inclusiv a impozitelor și taxelor în procesul de insolvență
Va fi asigurat un nivel mai înalt de transparență a procedurii în raport cu creditorii, cu scopul de a facilita exercitarea remediilor procesuale împotriva practicilor de manipulare a votului și a tendințelor de tergiversare a procedurii.
Va fi justificată, prin prezentarea motivelor temeinice și circumstanțelor excepționale, prioritizarea plății anumitor creanțe curente, ca excepție de la principiul, instituit deja, al plății creanțelor curente potrivit scadentei.
Notificarea creditorului fiscal în legătură cu intenția de deschidere a procedurii se va face de către debitor cu 15 zile înainte de depunerea cererii, precum și de către creditor.
Comunicarea electronică a rapoartelor și planului de reorganizare se va face către toți creditorii care o solicită.
Prevenirea practicilor de deturnare, de către debitor, a procedurii insolvenței de la finalitățile și principiile instituite de lege
Va fi definit conceptul de persoane strâns legate de debitor (closely related parties, persoane afiliate), în acord cu Propunerea de Directivă privind insolvența și cu luarea în considerare a definițiilor existente în legislația fiscală și în legislația în materia prevenirii spălării banilor.
Va fi limitat numărul de creditori afiliați în comitetul creditorilor (1/7) iar judecătorul-sindic va verifica respectarea condițiilor de desemnare.
Se instituie cerințe stricte pentru vânzarea bunurilor ca ansamblu independent către persoane strâns legate de debitor și autorizarea de către judecătorul-sindic a acestui tip de valorificarea a bunurilor debitorului.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025