Lucrările pe șantierele autostrăzii A7, tronsonul Focșani – Bacău – Pașcani au fost sistate din cauza incertitudinii antreprenorului că statul va avea capacitatea să îi plătească pentru lucrările deja executate.
Muncitorii grupului UMB au fost trimiși în concediu forțat pentru a doua săptămână consecutivă.
Este probabil ca, în condițiile în care statul nu face plățile pentru lucrările executate, mai mulți constructori să urmeze exemplul UMB și să sisteze activitatea pe șantiere până la clarificarea situației financiare.
Momentan, CNAIR nu a primit un document oficial cu modificările privind finanțarea autostrăzilor din fonduri europene. Aceasta cu toate că ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene anunțase că cinci loturi din A7 Moldovei au fost transferate pe componenta grant din PNRR.
”Până când va fi transmis un astfel de document, CNAIR va continua să implementeze contractele de finanțare așa cum au fost inițial semnate”, a subliniat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Starea de incertitudine i-a determinat se pare pe reprezentanții UMB să oprească temporar lucrările, chiar dacă CNAIR nu are facturi restante de achitat către acest constructor.
Firma, care de regulă lucrează mult în avans și facturează mai târziu, s-a văzut nevoită să încetinească activitatea pentru a se proteja de riscul neplății.
Compania UMB are în prezent facturi emise pentru lucrări executate cu valoarea totală de 1 miliard de lei. Dintre acestea, CNAIR a plătit 200 de milioane lei. Potrivit contractului, CNAIR are două luni la dispoziție pentru a achita și restul de 800 de milioane lei, facturi scadente în luna octombrie a acestui an.
Însă în timpul acesta, alte lucrări deja efectuate de UMB sunt în curs de a fi facturate, pe măsură ce supervizorul acceptă lucrările.
Deși pentru anul 2025 bugetul alocat Ministerului Transporturilor este de peste 43 de miliarde de lei, momentan construirea de autostrăzi nu este scutită de posibilitatea unei rectificări bugetare negative.
Parcursul banilor: Cum ajung fondurile la constructori
În cazul Programului Transport, constructorii lucrează și trimit facturi către CNAIR. CNAIR transmite facturile către Bugetul de stat, care plătește integral lucrările executate.
Statul (prin Ministerul Finanțelor) solicită decontarea către Comisia Europeană și primește înapoi aproximativ 40% din suma plătită inițial, restul fiind acoperit din bugetul național. Fondurile europene sunt nerambursabile, însă acoperă doar 40% din valoarea obiectivului.
În prezent, Programul Transport este în plată, iar plățile vor continua până în 2029.
În contextul supracontractării de peste 300% este aplicat principiul „primul venit, primul servit”. Dacă un proiect nu poate fi finalizat până la încheierea exercițiului bugetar, acesta poate fi fazat sau pot fi căutate surse alternative de finanțare.
În cazul PNRR, așa cum a fost negociat inițial, potrivit mecanismului pe care CNAIR încă îl folosește până apar modificări oficiale, statul plătește facturile din bugetul de stat, bani pe care îi primește înapoi de la Comisia Europeană, în proporție de 40% fonduri europene. Restul de 60% este cofinanțarea din bugetul de stat.
Însă, ministrul Pîslaru a declarat recent că România ar fi obținut transferul a cinci loturi din Autostrada A7 Moldovei de pe componenta de împrumut a PNRR pe cea de grant.
Este vorba despre întreaga secțiune Focșani – Bacău (trei loturi) și două loturi din tronsonul Bacău – Pașcani: Săucești – Trifești și Trifești – Gherăești.
În această situație, ar fi rămas fără finanțare loturile care inițial erau finanțate prin PNRR din A8 și lotul Gherăești – Pașcani din A7.
Referitor la Autostrada A8 și lotul rămas din A7, ministrul Pîslaru a declarat că există surse de finanțare în Programul Transport 2021–2027 și că România poartă discuții cu Comisia Europeană pentru a include anumite segmente și în programul SAFE.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025