Cu suma de 1,72 miliarde lei urmează să fie suplimentat bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru proiectele de infrastructură de transport finanțate atât în cadrul Programului Transport, cât și al Planului Național de Redresare și Reziliență.
Pe de o parte, este vorba de 1,32 miliarde lei credite bugetare în vederea asigurării necesarului de finanțare de la bugetul de stat a finanțării naționale și a cheltuielilor neeligibile pentru proiectele din domeniul transporturilor derulate de către beneficiarii Programului Transport 2021 – 2027.
Pe de altă parte, suma de 400 milioane lei va fi alocată pentru asigurarea necesarului de finanțare a proiectelor finanțate în cadrul PNRR – Componenta 4 Transport sustenabil.
În ceea ce privește proiectele derulate de către beneficiarii domeniului transport, finanțate în cadrul Programului Transport 2021-2027, contractele de execuție lucrări au fost încheiate încă din anii anterior.
Antreprenorii au realizat lucrările, au facturat lucrările respective, însă în acest moment fondurile pentru plata lor în bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sunt indisponibile.
Este absolut necesară plata facturilor respective atât pentru a stinge datoriile către antreprenori, cât și pentru ca banii plătiți să poată fi solicitați către Comisia Europeana crescând astfel rata de absorbție a fondurilor europene, apreciază oficialii MT.
Referitor la sectorul rutier pe rețeaua principală, o serie de proiecte au un grad de execuție mare.
Prin urmare, pentru finalizarea și închiderea unor secțiuni din rețeaua rutieră este necesară asigurarea resurselor financiare necesare plăților curente pentru următoarele proiecte majore:
* Drum Expres Craiova – Pitești,
* Autostrada de Centură București,
* Infrastructura Integrată pentru zona orbitală a Municipiului București,
* pregătirea proiectului de autostrada Sibiu – Pitești și construcția secțiunilor 1, 4 si 5, precum și
* Autostrada Sibiu – Făgăraș.
Totodată, există o serie de proiecte care au grad mare de execuție pentru care este necesară alocarea unor sume suplimentare având în vedere că Programul Național de Redresare și Reziliență se finalizează în anul 2026.
Alocarea aferentă titlului 61 ”Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR” – Componenta 4 Transport sustenabil a fost consumată până la această dată în proporție 87%, existând în același timp lucrări executate de antreprenori ce urmează a fi transformate în perioada următoare în Certificate Interimare de Plată, în valoare de 1,1 miliarde lei.
Principalele proiecte aflate în stadiu avansat al lucrărilor pentru care se solicită sumele sunt :
* Autostrada Buzău – Focșani,
* Autostrada Ploiești – Buzău,
* Autostrada Focșani – Bacău,
* Autostrada Buzău – Pașcani
* Autostrada Transilvania -Secțiunea Nădășelu – Poarta Sălajului.
Încă 236 milioane lei pentru CNAIR și CFR
CNAIR are nevoie de 30 milioane de lei pentru activitatea de întreținere a infrastructurii rutiere de interes național pe care o gestionează.
Sumele suplimentare pentru creditele bugetare sunt necesare pentru finalizarea lucrărilor de întreținere curentă și periodică (straturi rutiere foarte subțiri, covoare asfaltice, reciclări și ranforsări sisteme rutiere, întreținere poduri și lucrări accidentale), în vederea pregătirii drumurilor naționale pentru sezonul de iarnă.
CFR SA va primi 206,26 milioane lei, sumă defalcată astfel:
* 100 milioane lei pentru „Participare la capitalul social al societăţilor comerciale”.
– 106,26 milioane lei – Transferuri din bugetul de stat necesare susținerii derulării proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
În prezent, CFR are obligații de plată în valoare totală de 106,26 milioane lei, având înregistrate facturi fiscale în valoare totală de 41.694.127 lei și aprobate livrabile în valoare totală de 2.661.701 lei și Certificat Interimar de Plată în valoare de 61.904.342 lei, pentru următoarele proiecte:
* Proiectul „Studiul de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Coslariu – Cluj Napoca” – suma de 11.452.276 lei
* Proiectul Proiectul „Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata București – Craiova” – suma de 3.604.287 lei
* Proiectul Proiectul „Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Apahida – Suceava” – suma de 29.299.264 lei
* Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferata Brașov – Simeria, componenta a coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteza maxima de 160km/h, secțiunea Brașov – Simeria subsecțiuni: 1. Brașov – Apața și 3.Cata – Sighișoara” – suma de 61.905 mii lei, reprezentând contravaloare CIP nr. 39 emis de Inginer, aferent situației de lucrări din luna august 2024.