Pana la sfarsitul anului 2015, Compania Nationala de Autostrazi va licita toate contractele de lucrari de autostrazi pentru ceea ce va fi finantat cu fonduri europene in perioada de programare 2014-2020, cu o alocare de 5,1 miliarde de euro, a declarat ministrul transporturilor, Dan Sova.
Aceasta in contextul in care Master Planul General de Transport al Romaniei, documentul programatic, fara de care Comisia Europeana nu poate accepta sa finanteze proiectele de infrastructura de transport, nu a fost inca finalizat. Pana acum, Autoritatea de Management a Programului Operational Sectorial Transport a publicat o „Lista preliminara a proiectelor admise pentru testare in Master Plan”. „Master Planul final va fi gata, aprobat in guvern, pe data de 30 iunie 2014”, a afirmat domnul Sova.
Potrivit ministrului transporturilor, nu toate proiectele de autostrazi pe care si le propune guvernul actual vor fi realizate cu fonduri europene nerambursabile, ci „peste 50%”. Restul proiectelor vor fi finantate din „buget de stat si acciza” (n.r. acciza suplimentara la carburanti pentru constructia de autostrazi).
Pana la sfarsitul anului curent, CNADNR va licita lucrarile pentru aproximativ 375 km de autostrazi, respectiv tronsoanele: Nadlac Arad – lotul 2; Sibiu – Fagaras; Campia Turzii – Ogra – Targu Mures; Suplacu de Barcau – Bors; Centura Bucuresti Sud si Craiova – Pitesti. Astfel, in 2014, vor fi in lucru 651 km de autostrazi.
Ministrul Transporturilor nu a precizat si cati kilometri de autostrada vor fi finalizati in 2014. „Nu va pot spune decat dupa luna august, sa vad cum evolueaza santierele. Deoarece sunt o serie de probleme administrative la ele, mi-e greu sa spun daca se termina in decembrie 2014 sau februarie 2015”.
Tot in acest an, CNADNR va licita studiile de fezabilitate pentru aproape 1.800 km de autostrazi, toate contractele avand o perioada de executie de 4 luni, cu exceptia tronsonului Sibiu – Pitesti (12 luni).
Ulterior, in urma derularii licitatiilor de lucrari, pana la sfarsitul anului 2015 vor fi in executie peste 1.400 km de autostrazi, a mai precizat domnul Sova.
In 2013, CNADNR a absorbit fonduri europene de aproape 570 milioane de euro pentru constructia de autostrazi. „In 2014 vrem sa depasim cifra anului 2013”, a afirmat ministrul transporturilor.
Daca lucrarile la tronsoanele de autostrada finantate cu fonduri europene aferente perioadei de programare 2007-2013 (fonduri ce pot fi cheltuite pana la sfarsitul anului 2015) nu vor fi terminate la timp, atunci ele vor fi „fazate”. Astfel, Comisia Europeana va deconta cheltuielile pentru toate lucrarile executate pana la 31 decembrie 2015, urmand ca restul lucrarilor sa fie trecute spre finantare in perioada de programare 2014-2020, explica domnul Sova.
*Impregilo va finaliza lotul 3 al autostrazii Orastie – Sibiu pana in noiembrie
In privinta lotului 3 al autostrazii Orastie – Sibiu, afectat de alunecari de teren, Ministerul Transporturilor a ajuns la o intelegere cu antreprenorul general al lucrarii, compania Salini Impregilo, dupa ce a amenintat cu rezilierea contractului. Anterior, compania italiana a solicitat autoritatii contractante extinderea termenului de finalizare si costuri suplimentare de 365 milioane de lei, reprezentand 56% din valoarea intitiala a contractului. Litigiul a fost solutionat la curtea de arbitraj, care a dispus alocarea unor fonduri suplimentare de 26 milioane de lei, echivalentul a 3% din valoarea contractului si cu mult sub marja maxima de 10% costuri suplimentare, acceptata de Comisia Europeana. De asemenea, curtea de arbitraj a decis prelungirea termenului de executie pana la 15 noiembrie 2014, a mai spus ministrul transporturilor.
*Au fost anulate doua licitatii pentru reabilitarea caii ferate
Pe partea de infrastructura feroviara, Ministerul Transporturilor a reziliat recent doua licitatii de lucrari, cu o valoare totala de 1,9 miliarde de euro. Acestea vizau reabilitarea tronsonului 2 de cale ferata de la frontiera – Curtici – Simeria, subtronsonului 2C Ilteu-Gurasada si a subtronsonului km 614 – Barzava. Licitatiile au fost anulate datorita unor nereguli in privinta criteriilor de selectie referitoare la experienta ofertantilor. „Proiectele (n.r. marile proiecte de infrastructura) trebuie realizate de companii cu experienta in constructia de autostrazi si cai ferate, ca nu ne putem bate joc de banii europeni, aducand oameni care au facut drumuri comunale sau au pus panselute pe strada si spun ca au participat la reabilitarea de strazi sau sa participe in consortiu cate 11 firme, in care regasim firme de paza si protectie si firme de pus panselute”, a subliniat Dan Sova.
Documentatiile licitatiilor au fost imbunatatite si vor fi relansate de CFR Infrastructura, de data aceasta fiind aplicata procedura de licitatie deschisa, in loc de licitatie restransa, a adaugat domnul Sova.