Producătorul de sisteme de încălzire Viessmann a înregistrat o creștere de câteva procente a cifrei de afaceri în primele nouă luni ale anului 2014 faţă de 27 de milioane de euro cât a realizat anul trecut.
Piața de centrale termice a dat semne de stabilizare din 2012 și de atunci Viessmann crește de la an la an.
„Însă, piața de centrale termice se va schimba radical în anii următori deoarece din luna septembrie 2015 va intra în vigoare normativul european cu privire la eficiența energetică a echipamentelor de încălzire. Acest aspect va avea ca efect orientarea către cazanele în condensație cu randament ridicat, în detrimentul celor convenționale care acum încă domină autoritar piața din România. În aceste condiții sustenabilitatea devine un concept practic” declară Olimpiu Achim, director general al Viessmann.
Noi suntem pregătiţi pentru o astfel de schimbare
Cu toate că aceste produse erau percepute în anii ’90 ca fiind scumpe, în scurt timp s-a observat că investiția se amortizează repede deoarce randamentul deosebit al cazanelor în condensație se reflectă în consumuri mai mici, ce se simt cu fiecare factură de gaze. Este unul dintre cazurile „clasice” în care investiția în tehnologii mai performante atârnă în final mai ușor în balanța de cheltuieli a familiei sau a business-ului.
Cota de piaţa a Viessmann pe acest segment este de 30 de procente, dintr-o piață estimată la circa 14.000 unități pe an. Este vorba de o piață în care există peste 10 jucători importanți. Legislația implică deopotrivă atât sectorul casnic, cât și cel industrial.” Noi am vândut în România cazane în condensație atât pentru consumatorul casnic, cât și pentru proiecte civile și industrie, centralele în condensație având puteri de la 11 până la 1400 kW” declară Olimpiu Achim.
Aproximativ una din cinci centrale Viessmann vândute în România este o centrală în condensație. Raportul în piață este cu totul altul, probabil că unu la zece.
Este îmbucurător acest trend pornit împreună cu distribuitorii Viessmann. „Nu e ușor să vinzi tehnologie de vârf într-o piață orientată pe preț, deci pe produse convenționale. Însă cumpărătorii care aleg să se uite peste calculele de exploatare aleg de obicei tehnologia mult mai eficientă a condensației” declară Olimpiu Achim.
Etichetele pentru marcarea gradului de eficiență energetică sunt o altă normă pozitivă pentru piață. Această normă, ca și în cazul aparaturii electrocasnice, ajută consumatorul să aleagă o centrală termicăîn funcție de eficiența energetică. Practic, el este ajutat să aleagă în cunoștință de cauză.
„Noi vom fi cu siguranță avantajați de noua legislație. Asta pentru că Viessmann inovează permanent în ceea ce privește creșterea eficienței energetice, scăderea emisiilor de substanțe poluante și a consumului de combustibil” declară Olimpiu Achim.
Îmbucurătoare este și evoluția pozitivă în zona tehnologiilor regenerabile. „Vânzările noastre de colectori solari în primele 9 luni ale anului 2014 acoperă aproximativ utilarea a 1000 de case, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de anul 2013” declară Olimpiu Achim.
Grupul Viessmann își consolidează poziția în domeniul echipamentelor pentru răcire, după ce în anul 2012 a intrat în segmentul aparatelor pentru aer condiționat. Echipamentele pentru refrigerare (camere frigorifice) se adresează în special zonei de retail și domeniului HoReCa.
În domeniul aparatelor pentru aer condiționat, produsele Viessmann au fost bine primite de piață, vânzările ridicându-se deja din primul an la peste 1.000 unități.
Un alt punct de interes pentru Viessmann sunt instalațiile pentru producția de biogaz. „Aici avem deja soluții consacrate, însă piața de biogaz este dependentă de subvenții, cum este și în cazul turbinelor eoliene. Din păcate, subvenționarea echipamentelor de cogenerare care au la bază ca energie primară biogazul nu se ridică la nivelul subvențiilor pentru energia eolianăsau solară, pentru care se acordă certificate verzi” declară Olimpiu Achim.