Solplanet x AeroFix

Importul de forta de munca, o decizie care aduce profit angajatorului

Am avut până acum două încercări. De fiecare dată pentru un lot de zece lucrători. Primii zece au dispărut în câteva zile de la sosirea în țară și cazarea lor în facilitatea specială de acomodare pe care am creat-o la etajul spațiului nostru de producție. Am zis să mai încercăm o dată. Bani cheltuiți din nou, timp alocat pentru elaborarea documentelor împreună cu agenția intermediară, așteptare. Din zece au rămas în foarte scurt timp doar trei. Câți lucrători ne-ar trebui? Probabil 25-30. Avem spațiu de producție, avem utilaje, avem posibilitatea să încheiem noi contracte însă avem o reală problema cu forță de muncă.” – director firmă de construcții.

Procedura de recrutare

Trebuie spus, de la bun început, că procesul de recrutare de personal din țări non UE poate fi făcut direct de orice angajator, legislația permițând acest lucru.

Procesul este, însă, anevoios și foarte tehnic. De aceea este mult mai simplu să fie făcut prin intermediul unei firme specializate care are deja procedurile stabilite și căile bătute, are specialișți în legislație și resurse umane, are aparat tehnic specializat în întocmirea dosarelor necesare, are relații de colaborare cu agenții de recrutare din Asia.

Documentația necesară, în buna tradiție din România, este stufoasă și conține evident și celebrul dosar cu șină, între coperțile căruia se adună zeci, sute de pagini de acte pentru fiecare lucrător. Reprezentantul unei agenții spunea, mai în glumă mai în serios, că un contract pentru 5-10 persoane îi consumă 5 topuri a 500 de coli de hârtie fiecare și un cartuș cu toner pentru imprimantă.

În ce constă procesul

Odată ce angajatorul a stabilit care sunt nevoile sale de forță de muncă importată și care este oferta sa salarială, va avea nevoie de o adeverință eliberată de Agenția de Ocupare a Forței de Muncă, județeană sau a municipiului București.

Este primul pas în derularea procesului de recrutare.

Firma specializată va face ulterior selecția de personal din străinătate și va stabili o listă nominală de potențiali lucrători. Pentru fiecare dintre aceștia se solicită, individual, permis de muncă eliberat de Inspectoratul pentru Imigrări.

După obținerea acestui permis de muncă nominal, lucrătorul va putea solicită viza de intrare pe teritoriul României.

Odată obținută viza de intrare lucrătorul se prezintă la angajator, acesta întocmește contractul de muncă și începe activitatea. Tot în acest moment se va solicita de la Inspectoratul de Imigrări permisul de ședere în România. Este documentul de rezidență care conferă cetățeanului străin cadrul legal de ședere în România.

Procesul descris mai sus care pare simplu, având numai câțiva pași, poate dura însă și un an.

Costuri zero. Ai accepta o astfel de oferta?

Legile economiei ne spun că oportunitatea creează oferta. Oportunitatea importului de forță de muncă a dus la apariția agențiilor de intermediere. Rețelele de socializare și căsuțele de e-mail abundă în asemenea oferte.

”Ai probleme de personal, nu poți dezvolta proiecte și strategii de dezvoltare a firmei pe termen scurt sau mediu? Se rezolva! Cost zero pentru tine! ”

Sună extrem de atractiv. Rămâne întrebarea: De ce ți-ar oferi cineva servicii, cu costuri zero pentru tine? De ce ar aloca timp și resurse umane și financiare fără să solicite plata?

Răspunsul este evident. Fiind un proces de intermediere între două părți, dacă nu plătești tu înseamnă că plătește celălalt. Mai exact, cetățeanul străin sau agenția care îl reprezintă. În această situație, interesele cui le va reprezenta mai bine agenția din România? Ale angajatorului român care nu plătește nimic sau ale plătitorului?

Între speranțe și realitate

În mod normal procesul de import de forță de muncă ar trebui să se finalizeze cu un lucrător mulțumit de locul de muncă, de salariu, de proiecțiile de viitor pe care și le face personal bazându-se pe acest loc de muncă, precum și cu un angajator satisfăcut de lucrătorul său, de randamentul acestuia, de modul în care își îndeplinește sarcinile de serviciu, ceea ce implicit duce la beneficii pentru companie.

De multe ori realitatea arată un lucrător nemulțumit, din cauze cum ar fi condițiile insalubre de cazare, neplata drepturilor salariale, condiții de muncă neconforme, lipsa documentelor legale din partea angajatorului. Sau un angajator nemulțumit de lucrător și putem enumeră aici câteva din motivele cel mai frecvent invocate cum ar fi randament slab al lucrătorului, lipsa implicării, părăsirea prematură a locului de muncă fără nici o notificare, igienă defectuoasă la locul de muncă și în locul de cazare.

Pot fi evitate aceste probleme?

Răspunsul evident este că da deoarece există și poveșți de succes care demonstrează că atunci când există o agenție de intermediere responsabilă și care în egală măsură se îngrijește atât de interesele angajatorului, cât și de ale angajatului procesul de import de personal din Asia reușește.

Cum poți să transformi importul de personal într-o decizie benefică afacerii tale?

Contactează-ne la Job Alert Agency. https://job-alert.ro/

Sus