Guvernul României a convenit cu Ministerul Transporturilor ca noile mari proiecte de investiții, care încă nu au demarat, să fie amânate.
„Toate lucrările care nu sunt astăzi începute să înceapă după finalul anului următor, anul următor fiind un an de constrângeri importante. Pentru noi este important ca lucrările care sunt astăzi începute să aibă finanțare”, a afirmat premierul Ilie Bolojan, după vizita pe șantierul autostrăzii A3.
Prim-ministrul a explicat că România se confruntă cu o problemă majoră de supracontractare în zona investițiilor, în special în ceea ce privește proiectele finanțate prin PNRR. Țara are alocate peste 28 de miliarde de euro din PNRR pe fonduri europene, însă au fost semnate contracte de 47 de miliarde de euro, deci mai mult peste 20 de miliarde de euro.
Astfel, spune premierul, tot spațiul bugetar pe care îl are România este ocupat în prezent de lucrări începute, iar unele dintre ele trebuie chiar eșalonate după criterii de prioritizare.
Unul din proiectele care vor începe din 2027 este Drumul Expres Arad – Oradea, potrivit șefului Guvernului.
Ordinul de începere a acestor lucrări pe acest drum expres va fi dat pentru primăvara anului 2027.
Premierul a precizat că, potrivit discuțiilor cu conducerea CNAIR, ar exista intenția constructorilor de a începe lucrările mai devreme, pe cont propriu. „În condițiile în care între constructori și companie se ajunge la o înțelegere în acest sens, putem să găsim o formulă prin care lucrările să înceapă în cursul anului viitor, dar nu avem posibilitatea să facem plăți în cursul anului viitor”, a explicat el.
Prim-ministrul este de părere că dacă antreprenorii sunt de acord să înceapă lucrările la drumul expres Arad – Oradea fără a fi plătiți, atunci, „cu cât lucrările la proiectele strategice încep mai repede și se termină mai repede, cu atât, este un câștig și pentru cheltuielile statului, pentru că nu mai actualizăm cheltuieli și nu mai indexăm sume care sunt începute, dar sunt și câștiguri pentru oameni care folosesc mai repede un obiectiv de infrastructură”.
- Drum expres Arad – Oradea
Drumul Expres Arad – Oradea are o lungime totală de 120,47 km și este compus din trei loturi:
Lotul 1 (33,7 km), la care se adaugă drumul de legătură la DN 79 – Salonta (5,3 km)
Contractul pentru execuția lucrărilor a fost semnat pe 29 mai 2025. Constructor este asocierea Precon Transilvania SRL (România) – Automagistral Pivden SRL (Ucraina). Însă ordinul de începere a fost emis pentru 1 martie 2027, potrivit CNAIR.
Valoarea contractului aferent acestui prim lot este de 2,32 miliarde lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Proiectul prevede realizarea a 33,7 km drum expres, a unui drum de legătură între DN79 și Salonta (5,3 km), precum și a 32 structuri (poduri și pasaje).
Lucrările sunt prevăzute să dureze doi ani.
Lotul 2 (39,7 km), la care se adaugă drumul de legătură până la granița cu Ungaria (10 km).
Contractul de construire a fost semnat pe 26 septembrie 2025, cu asocierea Onur Taahhut Taşimacilik Inşaat (lider) – Straco Holding. Durata de execuție prevăzută este de doi ani. Însă, potrivit CNAIR, și acest lot va primi ordin de începere tot din anul 2027
Lotul 3 (47,07 km), la care se adaugă drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km) – încă în contestații
Contractul încă nu a fost semnat, deși a trecut definitiv de etapa contestațiilor. Contractul de execuție lucrări este finanțat prin Programul Transport 2021-2027. Oferta câștigătoare este a Nurol Insaat și are valoarea de 2,85 miliarde lei (fără TVA).
Pe traseul acestui nou lot de drum de mare viteză vor fi construite inclusiv 29 de structuri, printre care și un pasaj (592 m) peste calea ferată și DJ709B.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


