Oferte locuri de munca top

Guvernul modifica garantiile si clauzele din contractele de achizitii publice

Guvernul a aprobat astăzi mai multe modificări legate de garațiile de participare, garanția de bună execuție și clauzele de ajustare a prețului contractului, printre altele.

Modificările vizează normele de aplicare a legilor achizițiilor sectoriale, publice și ale acordurilor cadru.

Garanția de participare

Conform modificărilor, garanţia de participare va fi constituită prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condițiile legii astfel:
* scrisoare de garanție emisă de o instituţie de credit din România sau din alt stat;
* asigurare de garanții emisă de:
– o societate de asigurări care deține autorizație de funcționare emisă în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene și/sau care este înscrisă în registrele publicate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară;
– o societate de asigurări dintr-un stat terț printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Este necesar să fie instituită obligația dovedirii că au dreptul de a funcționa pe teritoriul Uniunii Europene, atunci când instituția de credit sau societatea de asigurare au licența de funcționare din alt stat.

Proiect de aproape 100 mil lei pentru o mare dezvoltare rezidentiala

Garanția de bună execuție

Garanția de bună execuție va fi constituită în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de achiziție publică/contractului subsecvent.
Acest termen va putea fi prelungit la solicitarea justificată a contractantului, fără a depăși 15 zile de la data semnării contractului de achiziție publică/contractului subsecvent.
Având în vedere faptul că anumite contracte aferente obiectivelor de investiții de interes național au o valoare estimată de ordinul miliardelor de lei, constituirea Garanției de Bună Execuție care reprezintă de regulă 10% din valoarea contractului de lucrări, se poate prezenta ca fiind un demers complex care necesită o perioadă mai mare decât termenul de 5 zile lucrătoare cât este stabilit în prezent.
Mai mult decât atât, în prezent, în implementarea unor proiecte de interes național din domeniul infrastructurii rutiere, au fost identificate blocaje generate de imposibilitatea furnizării la timp a garanțiilor de bună execuție plecându-se de la situația existentă pe
piață și a stării de insolvență/faliment a unor mari operatori economici din piața asiguratorilor.

Lucrari de reabilitare termica de 35 mil euro, in pregatire

Număr minim de operatori pentru procedura de negociere fără publicare

Minim 3 operatori economici vor fi invitați la procedura de negociere fără publicare, această reglementare fiind necesară în scopul stabilirii unui prag minim care să asigure o concurență reală.

Clauze de ajustare a prețului

Autoritatea contractantă va avea dreptul să includă clauze de ajustare/revizuire a prețului pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depășește 6 luni și pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă de cel mult 6 luni.

De asemenea, autoritatea contractantă va fi obligată să includă clauze de ajustare/ revizuire a prețului pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depășește 24 luni și pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depășește 6 luni.

Încetarea contractelor

Totodată, a fost propusă posibilitatea încadrării / calificării rezilierii / rezoluțiunii sau a încetării anticipate a contractului, un eveniment care nu putea fi prevăzut, pe de o parte, atunci când autoritatea contractantă nu are nicio vină și când a făcut toate diligențele necesare astfel încât să nu se ajungă în punctul de a rezilia contractul, cât și în situație de urgență, pe de altă parte, în condițiile în care nu se mai poate face o nouă licitație din cauza:
* termenelor lungi pe care le presupune derularea procedurilor competitive,
* posibilitatii de a se depune contestații în mod repetat, după finalizarea fiecarui proces de reevaluare a ofertelor, care presupun la rândul lor termene lungi:
– publicare SEAP (10 zile),
– contestațiilor introduse impotriva documentațiilor de atribuire din partea contractantului cu care s-a reziliat contractul, inclusiv a termenelor îndelungate pentru pronunțarea CNSC (1.5 luni), plângere la instanță (2 luni)
– durata de evaluare a ofertelor (60 zile), comunicări rezultat, contestație rezultat procedură și soluție CNSC favorabilă (2 luni). Dacă soluția nu este favorabilă mai durează încă o lună re-evaluarea și încă două luni soluția CNSC.
Din aceste termene rezultă că se va depași durata de finanțare (PNRR, POT) și că se vor pierde fondurile europene nerambursabile, nefiind o situație de normalitate ca
autoritățile contractante să fie puse într-o poziție de inferioritate față de cea a antreprenorilor, în cazul în care rezilierea/rezoluțiunea sau încetarea anticipată a contractului este cauzată de antreprenor.

 

Descărcați aici 

OUG 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/ martie 2022

Sus