Germania folosește o parte din resursele financiare create prin reformele sale fiscale „tabu” pentru a sprijini cheltuielile curente, în loc să le direcționeze integral către infrastructura suplimentară menită să facă țara mai pregătită pentru viitor, relatează Reuters.
Reforma cancelarului Friedrich Merz asupra frânei datoriilor și crearea unui uriaș fond special de infrastructură au fost prezentate ca un plan care să direcționeze sute de miliarde de euro pentru revitalizarea economiei și consolidarea armatei.
O regulă bugetară germană prevede ca 10% din bugetul de bază să fie destinat investițiilor pe termen lung, iar proiectele finanțate din fondul de infrastructură ar fi trebuit să fie suplimentare.
Totuși, analiza bugetului pe 2025 realizată de think-tankuri și partidele de opoziție, confirmată și de analiza Reuters, arată că acest lucru nu se respectă, comparativ cu proiectul de buget elaborat de predecesorii lui Merz.
Deși investițiile totale urmează să crească cu un sfert între 2024 și 2026, unele dintre investițiile prevăzute în bugetul de bază deja au fost mutate în fondul de infrastructură, arată documentele Ministerului de Finanțe.
Această mutare eliberează resurse pentru promisiunile de cheltuieli din acordul de coaliție dintre partidul de centru-dreapta al lui Merz și SPD (centru-stânga), dar riscă să încetinească modernizarea infrastructurii tot mai degradate a Germaniei.
Astfel, în timp ce 27,2 miliarde de euro vor fi alocate ca noi investiții din fondul de infrastructură, investițiile din bugetul de bază scad la 62,7 miliarde de euro, față de 81 miliarde prevăzute în proiectul de buget pe 2025 al fostului guvern.
În plus, investițiile dintr-un fond deja existent pentru tranziția climatică scad cu 1,2 miliarde de euro, ceea ce duce câștigul net de investiții la doar 7,7 miliarde de euro.
„Anul acesta se vor face investiții doar puțin mai mari decât planificase fostul ministru de finanțe Christian Lindner, fără existența un fond special”, a spus Christian Goerke, purtătorul de cuvânt pe politici fiscale al grupului parlamentar Die Linke.
Ministerul de Finanțe a declarat că bugetul de bază pentru 2025 respectă în continuare cerința de 10% pentru investiții și a subliniat că investițiile totale vor atinge un nivel record de 115 miliarde de euro în 2025 și 126,7 miliarde în 2026, mult peste nivelul de 102,1 miliarde din 2024.
O analiză arată însă că această cotă de investiții este umflată prin modul în care guvernul înregistrează cheltuielile de apărare.
Criticii susțin că această mutare oferă guvernului mai mult spațiu pentru cheltuieli curente, în loc să corecteze ani întregi de investiții insuficiente, așa cum fusese scopul inițial al fondului.
Schimbarea a redirecționat 18,3 miliarde de euro din bugetul de bază 2025 pentru cheltuieli non-investiționale prevăzute în acordul de coaliție, precum extinderea pensiilor pentru femeile care au întrerupt munca pentru a avea copii și reducerea TVA în sectorul gastronomic.
Utilizarea contabilității extrabugetare a avut și în trecut consecințe serioase în Germania: fosta coaliție s-a confruntat cu un gol financiar de 60 miliarde de euro după ce o instanță a respins metoda de utilizare a fondurilor speciale.
Anumite domenii considerate puncte slabe ale economiei germane nu au parte de câștiguri semnificative
Pentru rețeaua feroviară degradată, planul din 2025 prevede 12,4 miliarde de euro în bugetul de bază, sumă care scade la 2,5 miliarde în 2026, în timp ce cheltuielile din fondul de infrastructură pentru cale ferată cresc de la 9,2 miliarde anul acesta la 18,7 miliarde în 2026.
Chiar și cu transferul suplimentar planificat de circa jumătate de miliard de euro din bugetul pentru apărare, investițiile totale în calea ferată rămân la aproximativ 22 miliarde în ambii ani, arată analiza Die Linke.
Institutul Economic German (IW) notează că aceste manevre bugetare oferă guvernului spațiu fiscal suplimentar în bugetul de bază pentru 2026.
Fondul de infrastructură alocă 2,5 miliarde de euro în 2026 pentru renovarea podurilor de pe autostrăzi, în timp ce investițiile pentru drumurile federale scad cu 1,7 miliarde comparativ cu 2024, anul de referință folosit în studiu, deoarece precede crearea fondului special în martie 2025.
Conform unei analize, guvernul a câștigat un spațiu fiscal suplimentar de 10 miliarde de euro pentru 2026 doar prin sectorul transporturilor, invocând investițiile în drumuri și căi ferate.
În ceea ce privește investițiile în internet de mare viteză, o nevoie esențială pentru Germania, care rămâne în urma multor economii dezvoltate, în fondul de infrastructură pentru 2026 apare o alocare de 2,3 miliarde de euro, în timp ce în 2024 era listată în bugetul de bază cu 1,8 miliarde, potrivit IW.
„Guvernul pierde multă credibilitate prin această abordare”, a spus Tobias Hentze, expert bugetar IW.