Președintele american Donald Trump își pune în aplicare amenințările și anunță tarife suplimentare de 25% pentru importurile din Mexic și Canada (cu excepția unui tarif de 10% pe energia canadiană) și 10% pe importurile din China.
Deși tarifele pentru bunurile mexicane și canadiene sunt suspendate inițial timp de o lună pentru negocieri, Mexicul și Canada amenință cu măsuri de contracarare, la care Donald Trump ar putea răspunde printr-o escaladare suplimentară.
China ia măsuri de contracarare și ia în considerare depunerea unei plângeri la Organizația Mondială a Comerțului (OMC).
Tarifele punitive ale lui Trump par a fi discutabile din punct de vedere al legii comerțului. Prin decretele sale, el ocolește Congresul SUA și utilizează o lacună legislativă, Legea Puterilor Economice de Urgență Internațională (IEEPA), declarând o urgență sanitară.
Se pare că cartelurile de droguri mexicane aduc în principal fentanil, adesea produs cu precursori din China, din Mexic și Canada în SUA, unde abuzul de droguri a dus la multe decese.
Prin tarifele punitive, Trump dorește să determine cele trei țări să schimbe această situație.
Conflictele vamale vor afecta în mod deosebit Mexicul și Canada
Spre deosebire de SUA, ambele țări depind foarte mult de comerț. În plus, SUA sunt de departe cel mai important partener comercial al lor.
Conform datelor Biroului de Analiză Economică al SUA pentru 2023, comerțul total al SUA cu Mexic, Canada și China va reprezenta puțin sub 8% din produsul intern brut (PIB) al SUA.
În schimb, comerțul Mexicului cu SUA reprezintă aproximativ 44% din PIB-ul Mexicului, iar pentru Canada cifra este aproape de 36%.
Germania este afectată indirect de acest conflict
Exportatorii germani pot beneficia în unele cazuri de efectele de deviere, dacă produsele lor înlocuiesc importurile din SUA din Canada, Mexic sau China, care sunt afectate de noile tarife.
Totuși, în ansamblu, se așteaptă consecințe negative pentru economia germană din trei motive principale:
În primul rând, produsele intermediare germane sunt prelucrate în cele trei țări și vândute în SUA. O calculare IW cu date internaționale de intrare-ieșire pentru 2023 arată că aproximativ 12,5 miliarde de euro din valoarea adăugată brută totală a Germaniei (VAB) (0,33%) depind de exporturile acestor trei țări către SUA. În Mexic, valoarea este de aproximativ 5,2 miliarde de euro din VAB-ul Germaniei (0,14%), în Canada 3,1 miliarde de euro (0,08%) și în China 4,2 miliarde de euro (0,11%). Sectoarele germane cele mai afectate sunt industria electrică, producția de metale și industria chimică. Totuși, tarifele punitive amenință doar o parte din această valoare adăugată.
În al doilea rând, conflictul tarifar va reduce semnificativ creșterea economică în unele dintre țările afectate și, prin urmare, și cererea lor pentru produsele germane.
În al treilea rând, conflictul comercial crește incertitudinea economică globală, ceea ce este dăunător pentru climatul investițional și afectează afacerilor producătorilor germani de bunuri de capital.
Companiile germane care produc în Mexic, Canada și China și exportă de acolo către SUA sunt mai direct afectate.
Conform AHK Mexico, există aproximativ 2.100 de companii germane în Mexic. Dacă vor exista pierderi, vor fi afectate în primul rând locurile de muncă din Mexic.
Economia germană ar putea fi, de asemenea, afectată într-o oarecare măsură dacă se vor cumpăra mai puține bunuri intermediare din Germania sau dacă vor fi transferate mai puține profituri în Germania.
Rezultate ale simulărilor Modelului Economic Global de la Oxford Economics sunt utilizate pentru a estima impactul tarifelor punitive ale SUA.
Modelul surprinde interacțiunile din economia globală și, astfel, și efectele de al doilea rând asupra partenerilor comerciali ai țărilor direct afectate.
Efectele conflictului tarifar inițiat de SUA în model sunt diverse
În primul rând, comerțul țărilor afectate suferă. Tarifele reduc avantajele specializării și au consecințe negative asupra producției lor economice (PIB).
În plus, incertitudinea politicii economice crește, ceea ce are un impact negativ asupra încrederii consumatorilor și investitorilor, precum și asupra prețurilor acțiunilor.
Rezultatele simulărilor indică faptul că Mexic și Canada vor suferi o recesiune economică severă ca urmare a tarifelor impuse de SUA.
Chiar și fără măsuri de represalii, PIB-ul ajustat la prețuri în Canada în 2026 se așteaptă să fie mai mic cu 1,9% decât nivelul care ar fi fost de așteptat fără noile tarife.
În Mexic, efectul va fi de -2,7%, datorită dependenței mai mari a Mexicului față de economia SUA.
SUA însă vor trebui să se aștepte la o scădere de -0,6% în 2026, în timp ce PIB-ul Chinei se preconizează că va fi mai mic cu 0,5% în acest scenariu.
Restul lumii va simți, de asemenea, impactul conflictului tarifar escaladat.
Pentru UE, noile măsuri înseamnă un PIB mai mic cu 0,3% în 2026, iar pentru întreaga lume efectul este de -0,4%.
Datorită deschiderii sale comerciale, economia germană se va confrunta cu un PIB cu 0,4% mai mic în 2026, ceea ce va afecta perspectivele deja slabe de creștere din această țară.
În ansamblu, costurile noilor tarife punitive ale SUA pentru economia germană în 2025 și 2026 vor ajunge la aproximativ 25 de miliarde de euro.
Dacă țările afectate ar contracara, daunele ar fi mult mai mari
Dacă cele trei țări ar crește tarifele pentru importurile din SUA cu aceeași procentaj, PIB-ul SUA ar fi cu 1,5% mai mic în 2026.
Canada ar trebui să se aștepte la o scădere de -3,5%. Pentru Mexic, efectul ar fi de -3,9%, iar pentru China de -0,8%.
Pentru economia germană, acest lucru ar însemna un PIB cu 0,8% mai mic.
Este puțin probabil ca cele trei țări să răspundă cu măsuri atât de extinse, deoarece și-ar dăuna în primul rând lor însele, din cauza dependenței lor mari de SUA.
Listele deja publicate de produse pentru care Canada plănuiește să impună tarife de represalii acoperă doar o fracțiune din importurile canadiene din SUA.
Aceste estimări trebuie interpretate cu o anumită prudență, deoarece legăturile comerciale bilaterale nu sunt capturate direct în modelul macroeconometric utilizat.
O comparație cu alte studii este, prin urmare, utilă, deși acest lucru este îngreunat de faptul că se utilizează modele și ipoteze diferite.
De exemplu, Institutul Kiel pentru Economie Mondială (2025) estimează o scădere a PIB-ului real în Mexic de 4,1% și în Canada de 2,9% pe termen scurt pentru un scenariu cu o creștere de 25% a tarifelor SUA (fără represalii) pentru importurile din Mexic și Canada (inclusiv petrol).
SUA ar fi afectată ușor, cu -0,2%. McKibbin și Noland (2025) estimează o scădere a PIB-ului real în 2026 de aproximativ 1% în Canada și 0,7% în Mexic într-un scenariu cu o creștere de 25% a tarifelor SUA pentru importurile din Mexic și Canada (fără represalii) și 10% pentru importurile din China (cu represalii). China și SUA ar fi mai puțin afectate, cu -0,2% și -0,3%, respectiv.
Pentru Mexic și Canada, rezultatele IW (fără represalii) se află între rezultatele celor două studii, fiind ușor mai mari pentru China și SUA.
Efectul pentru Germania nu este simulat în niciunul dintre celelalte studii.
Dacă Trump ar iniția un război comercial transatlantic cu UE, cu tarife generale de import din SUA, costurile pentru Germania și UE ar fi probabil mult mai mari.
Este conflictul tarifar al SUA în Nord America și cu China doar temporar?
Dacă Trump folosește într-adevăr tarifele doar ca pârghie pentru a rezolva problema drogurilor, acest conflict s-ar putea încheia curând, dacă Mexicul, China și Canada vor acționa hotărât.
Dar dacă președintele SUA folosește problema drogurilor ca pretext pentru a impune brusc tarife în cadrul strategiei sale economice, acesta ar putea fi doar începutul unui conflict comercial global cum nu a mai fost văzut de la criza economică din anii 1930.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024