Garantia de buna executie ar putea fi returnata constructorilor mai tarziu, daca s-ar pune in aplicare o propunere a Ministerului Fondurilor Europene.
Astfel, conform propunerii MFE de modificare a HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica, doar 25% din garantia de buna executie ar fi returnata antreprenorului in termen de 14 zile de la receptia de terminare a lucrarilor, iar restul de 75% la 14 zile de la expirarea perioadei de garantie (receptia finala).
Potrivit reglementarilor actuale, 70% din garantia de buna executie este returnata antreprenorului la terminarea lucrarilor, iar restul de 30% la expirarea perioadei de garantie.
Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii (ARACO) a solicitat Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) sa nu fie aduse modificari asupra reglementarile in vigoare privind returnarea garantiei de buna executie.
Multi dintre constructori se confrunta oricum cu dificultati in obtinerea de la beneficiari a cotei de 30% din garantia de buna executie dupa expirarea perioadei de garantie, in absenta unor precizari de natura procedurala mai clare, a motivat Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO.
In plus, modificarea propusa de MFE ar produce efecte nefaste in contextul in care „sectorul de constructii a suferit un declin dramatic incepand cu 2008, caracterizat prin contractii severe ale portofoliilor de lucrari, reduceri semnificative de personal, o medie negativa a profitabilitatii in ultimii trei ani, o decapitalizare accentuata a societatilor, insolvente in cascada si falimente”. In acelasi timp, „prognozele de revenire pe crestere inca nu au premise de a fi luate in consideratie”, adauga domnul Plosceanu.
In acest an, reducerea investitiilor si sincopele majore in asigurarea de finantari au amplificat dezechilibrele din sector: decapitalizarea agravanta a societatilor de constructii; plata creantelor cu intarziere de minim 9 luni (cu mult peste termenele stabilite de Directiva europeana privind combaterea platilor intarziate, respectiv 30 de zile sau, in circumstante exceptionale, maxim 60 de zile de la receptia lucrarii sau facturare); abuzul entitatilor achizitoare, exprimat prin conditii contractuale dezechilibrate in privinta obligatiilor partilor; dificultati majore in asigurarea finantarii executiei; probleme fiscale (precum cresterea TVA in plina criza si plata TVA la facturare, nu la incasare), mai spune reprezentantul ARACO.