Oferte locuri de munca top

Fonduri publice pentru construirea de autostrazi in Creta, aprobate de Comisia Europeana

Comisia Europeana a aprobat finanțarea din partea Greciei pentru construirea unei părți a autostrăzii cretane.

Este vorba de două secțiuni de autostradă ale axei rutiere nordice a insulei Creta, denumită BOAK. O parte din finanțare provine din PNRR.

Grecia a notificat Comisia cu privire la planurile sale de a acorda ajutoare pentru finanțarea construcției secțiunii Chania-Hersonissos a autostrăzii, care are o lungime de 106 km.

Proiectul include, de asemenea, posibilitatea construirii secțiunii Kissamos-Chania, care are o lungime de 30 km.

Proiectul face parte dintr-un plan mai amplu de modernizare a BOAK, principala infrastructură rutieră a Cretei, cu o lungime totală de aproximativ 300 km.

Autoritățile grecești au organizat o licitație pentru atribuirea unei concesiuni pe 35 de ani a autostrăzii cu taxă.

Autoritățile grecești au selectat Gek Terna SA pentru proiect. Gek Terna a înființat o firmă vehicul cu scop special („SPV”) pentru implementarea proiectului. SPV-ul va acționa ca concesionar și va proiecta, construi, finanța, opera și întreține secțiunile de autostradă.

Societatea cu scop special va primi de la statul elen:

  1. i) o subvenție în numerar estimată la 792 de milioane EUR și
  2. ii) un surplus de aproximativ 65% pe lângă taxele de drum percepute utilizatorilor autostrăzii („surplus de taxă umbroasă”).

Finanțarea publică va fi asigurată parțial prin intermediul RRF, în urma evaluării pozitive de către Comisie a Planului de Redresare și Reziliență al Greciei și a adoptării acestuia de către Consiliu.

Comisia a constatat că:

  • Ajutorul stimulează concesionarul să întreprindă proiectul, care va contribui la dezvoltarea economică a Cretei.
  • Ajutorul este necesar și proporțional pentru implementarea proiectului. În special, Grecia a demonstrat că finanțarea publică nu depășește deficitul de finanțare dintre investiție și câștigurile financiare viitoare și, prin urmare, este limitată la minimul necesar pentru a permite finalizarea proiectului.

Pe această bază, Comisia a concluzionat că finanțarea publică acordată pentru construcția tronsoanelor Chania-Hersonissos și Kissamos-Chania ale BOAK este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2025


Etichete:
Sus