Oferte locuri de munca top

FMI: Nimic despre eficientizarea cheltuielilor statului, totul despre cresterea taxelor si impozitelor

Vor fi necesare noi măsuri pentru a reduce la niveluri sustenabile deficitul bugetului de stat, au apreciat reprezentanții FMI în concluziile preliminare după vizita în țara noastră.

Măsurile pe care aceștia le propun vizează numai creșterea de taxe și impozite și nu au nici o propunere de eficientizare a cheltuielilor statului.

Opțiunile cheie ale reprezentaților FMI includ:

* Reforma impozitului pe venit: Eliminarea lacunelor și excepțiilor rămase, inclusiv prin reducerea pragului pentru microîntreprinderi și eventual prin introducerea unui impozit progresiv pe venit.

* Reforma TVA: Creșterea veniturilor din TVA, inclusiv prin impozitarea unui număr mai mare de articole la rata standard.

* Taxele verzi: Introducerea unui impozit pe carbon în sectoarele transportului și construcțiilor sau suplimentarea accizelor pe combustibilii fosili.

* Taxele pe proprietate: Creșterea impozitării proprietății, dacă este posibil prin implementarea reformelor deja pregătite.

* Impactul reformei pensiilor: Dezvoltarea unui mecanism pentru a distribui eficient povara fiscală rezultată din reforma pensiilor.

Pentru anul 2024, reprezentanții FMI preconizează o recuperare a economiei, cu o creștere apropiată de 3%, pe măsură ce consumul – stimulat de creșterea salariilor reale – și cererea externă se întăresc.  Ei se așteaptă ca inflația generală să revină treptat în banda țintă până la sfârșitul anului 2025. Cu toate acestea, ”creșterile salariale în continuare cu două cifre, printre alte factori, pot obstrucționa normalizarea inflației”.

Pregatiri pentru construirea unor cladiri cu 13 niveluri

Consolidarea fiscală eficientă este necesară pentru a restabili soliditatea finanțelor publice

Deficitele fiscale – proiectate la 6% sau mai mult – vor trebui să scadă sub 3% din PIB pe termen mediu pentru a stabiliza datoria publică, pentru a asigura finanțarea pe piața accesibilă și pentru a susține continuarea plăților fondurilor UE.

Pachetul fiscal din anul trecut a fost un pas în direcția corectă, dar mai este nevoie de alte măsuri.

Deși eforturile de a controla cheltuielile non-pensiilor și de a îmbunătăți eficiența guvernului și a administrației fiscale sunt binevenite, potențialul lor de a contribui la ajustarea fiscală este limitat, în special pe termen scurt.

Veniturile fiscale din România sunt mult sub nivelul din țările similare, și prea scăzute pentru a susține serviciile publice la standardele UE. Prin urmare, nu există o cale realistă înainte fără o reformă substanțială a politicii fiscale.

În conceperea și implementarea modificărilor politicii fiscale, este crucială predictibilitatea. Discuțiile timpurii și comunicarea planurilor pentru reformele fiscale ar facilita planificarea de către firme și gospodării și ar îmbunătăți climatul de investiții.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023

Revista Arena Constructiilor nov-dec 2023

Sus