Facilitățile pentru chirie sau achizitionarea unei locuințe sunt analizate în cadrul unui proiect de ordin al Ministrului Justiției, supus dezbaterii publice.
Noul proiect urmărește stabilirea condițiilor de acordare a compensației lunare a chiriei, precum și a compensației lunare a chiriei pentru plata ratei sau a unei fracțiuni din rata aferentă unui credit ipotecar/imobiliar destinat achiziționării unei locuințe sau unui contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate a locuinței, pentru polițiștii din penitenciare.
Potrivit prevederilor legale privind statutul polițiștilor de penitenciare, aceștia vor fi sprijiniți în construirea sau cumpărarea, o singură dată în timpul carierei profesionale, a unei locuințe proprietate personală, în localitatea în care își are sediul unitatea la care sunt încadrați, din fondurile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau alte fonduri guvernamentale. Criteriile şi condiţiile de sprijin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor a arătat că este necesară identificarea unei soluții normative în așa fel încât în cazul în care polițistul de penitenciare devine, prin efectul moștenirii, coproprietar al unei cote-părți reduse din dreptul de proprietate asupra unei locuințe, să poată beneficia totuși de prevederile legale care stabilesc dreptul la decontarea chiriei pentru o locuință închiriată, ținând seama de imposibilitatea de a utiliza în mod efectiv bunul în cauză.
Proiectul propune ca ordinul să prevadă și alte modalități prin care să se poată face dovada plății chiriei – spre exemplu, mandatul poștal – în situațiile în care proprietarul nu are un cont deschis la o unitate bancară și se află într-o altă localitate decât cea în care se află locuința închiriată polițistului de penitenciare.
Cu referire la soluția cuprinsă în proiectul de ordin, care stabilește faptul că nu se acordă compensația lunară a chiriei pentru plata ratei sau a unei fracțiuni din rată în situația în care contractul de vânzare-cumpărare sau contractul de vânzare-cumpărare cu plata în rate este încheiat cu rudele de până la gradul II inclusiv ale polițistului de penitenciare ori ale soţiei/soţului acestuia/acesteia, reprezentantul FSANP a solicitat explicații privind rațiunile instituirii acestei interdicții.
Reprezentanții ANP și MJ au arătat că o astfel de soluție rezultă în mod evident din dispozițiile Legii nr. 145/2019.
Totodată, a fost ridicată problema necesității modificării articolului din proiect care privește condițiile în care solicitantul, odată cu cererea formulată, atestă inexistența fondului locativ corespunzător în localitatea în care se află locul de muncă, respectiv printr-o declarație pe proprie răspundere la care se anexează o adeverință emisă de către primăria localității în care se află unitatea şi cel puţin un document justificativ emis de către o agenție imobiliară din care să rezulte îndeplinirea acestei condiții.
S-a arătat, în esență, că aceste documente sunt dificil de obținut, putând exista un refuz din partea primăriei sau a agențiilor imobiliare de a elibera astfel de documente.
Sub acest aspect, s-a solicitat ca atestarea de către polițistul de penitenciare a inexistenței fondului locativ corespunzător în localitatea în care se află locul de muncă să se realizeze doar printr-o declarație pe proprie răspundere a acestuia, iar față de această solicitare reprezentanții ANP au arătat că, în aceste condiții, declarația ar trebui să fie dată în formă autentică, în fața unui notar public.
În cadrul discuțiilor s-a avansat și soluția ca atestarea condiției inexistenței fondului locativ corespunzător în localitatea în care se află unitatea penitenciară să se realizeze doar de către comisia constituită în acest scop, în cadrul verificărilor sau, după caz, printr-o declarație dată de către polițistul de penitenciare prin care acesta să declare nu că nu există fond locativ adecvat în localitate, ci doar faptul că a efectuat demersuri de identificare a unei locuințe în vederea închirierii fără însă a putea identifica o locuință adecvată.
Reprezentanții FSSP/SNLP au solicitat clarificări cu privire la necesitatea unor declarații date de soțul/soția sau copii majori ai polițistului de penitenciare aflați în întreținere în sensul că nu dețin o locuință în proprietate ori nu li s-a atribuit locuință de către autorităţile administraţiei publice locale în localitatea în care se află unitatea penitenciară, reprezentații ANP arătând că o astfel cerință derivă din lege și se aplică și în prezent.
S-a ridicat în cadrul discuțiilor și problema pierderii de către polițistul de penitenciare a dreptului de proprietate asupra locuinței ca urmare a divorțului urmat de partaj, reprezentanții MJ arătând că în acest caz se poate vorbi de o pierdere din cauze neimputabile a dreptului de proprietate asupra locuinței, cu toate consecințele juridice prevăzute de lege ce decurg dintr-o astfel de situație.
Citiți și:
Proiect imobiliar, aprobat spre a fi construit intr-o zona selecta a Capitalei
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/nov – dec 2019