Oferte locuri de munca top

Eurofer avertizeaza: Tarifele americane de 50% pun in pericol exporturile europene de otel

Acordul privind tarifele, încheiat între UE și SUA, limitează pagubele în contextul actual, însă impactul asupra industriei europene a oțelului rămâne dramatic atât timp cât se mențin tarifele de 50%, atrage atenția Asociația Europeană a Oțelului (Eurofer).

O posibilă acțiune comună UE–SUA pentru a aborda problema supracapacității globale de producție și o eventuală revenire la un sistem de cote tarifare pentru exporturile UE către SUA, așa cum a sugerat președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, rămân în continuare vagi și lipsesc detaliile necesare pentru a oferi certitudinea economică de care au nevoie producătorii europeni de oțel.

„Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și comisarul european, Maroš Šefčovič, au făcut tot ce au putut pentru a preveni daune suplimentare aduse economiei UE în circumstanțele geopolitice actuale. Impactul asupra industriei europene a oțelului va fi în continuare major, dar există speranțe pentru o acțiune comună UE–SUA împotriva efectelor de propagare distructive ale supracapacității globale asupra piețelor din UE și SUA”, a declarat Axel Eggert, directorul general al Eurofer.

Persistă incertitudinea privind toate detaliile ce țin de industria europeană a oțelului, care, cel puțin deocamdată, este în continuare supusă unui tarif de 50%.

În declarația sa de după întâlnirea cu președintele SUA, Donald Trump, von der Leyen a spus: „În ceea ce privește oțelul și aluminiul, UE și SUA se confruntă cu o provocare comună externă – supracapacitatea globală. Vom colabora pentru a asigura o concurență loială la nivel global. Și, pentru a reduce barierele dintre noi, tarifele vor fi reduse. Se va institui un sistem de cote.”

„Dacă se confirmă un tarif zero pentru exporturile noastre tradiționale către SUA, ar fi un pas în direcția bună. Însă, deocamdată, nu există claritate”, a subliniat dl. Eggert.

Un tarif de 15% aplicat tuturor produselor înseamnă o povară suplimentară uriașă asupra industriei oțelului, întrucât multe exporturi europene sunt intens dependente de oțel – precum utilajele și vehiculele.

În 2024 – când tariful era de doar 2,5% – aproximativ 760.000 de vehicule europene au fost exportate în SUA, ceea ce echivalează cu aproximativ 1 milion de tone de oțel european, o parte semnificativă dintre acestea fiind posibil să dispară din cauza noului tarif de 15%.

Industria europeană a oțelului pierduse deja aproximativ 1 milion de tone de exporturi către SUA de la aplicarea măsurii Section 232 în 2018, scăzând de la 4,6 milioane de tone în 2018 la 3,8 milioane în 2024, dintre care circa 600.000 de tone au fost supuse unui tarif de 25%.

Un tarif de 50% pentru exporturile care depășesc cotele ar elimina, cel mai probabil, și aceste volume.

Din 2018, industria europeană a oțelului a pierdut un volum uriaș de 30 de milioane de tone pe piața internă a UE și pe piețele de export, din cauza supracapacității globale de producție – determinată de țări din Asia, Africa de Nord și Orientul Mijlociu – precum și a efectelor măsurii Section 232 din SUA și a scăderii cererii de oțel în sectoarele europene utilizatoare de oțel.

Efectele noilor tarife americane suplimentare, aplicate din martie (25%) și iunie (50%), au deja un impact distructiv suplimentar asupra sectorului.

Comisia Europeană a promis, în cadrul Planului de Acțiune pentru Oțel și Metale, o „măsură comercială extrem de eficientă pentru oțel”, care urmează să fie prezentată până în septembrie 2025.

„Producătorii europeni de oțel nu mai pot aștepta și au încredere că această nouă măsură va fi într-adevăr eficientă, așa cum este prevăzut în Planul de Acțiune, permițând un nivel de utilizare a capacității de producție de aproximativ 85% – aliniat cu cel din SUA – pentru a asigura reziliența economică și autonomia strategică a Uniunii Europene”, a încheiat dl. Eggert.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2025


Etichete:
Sus