Cu toate că Bucureștiul ar trebui să fie conectat direct și rapid prin zece drumuri radiale la autostrada de centură a Bucureștiului A0, cel târziu până în 2028, totuși acest lucru pare puțin probabil.
Proiectul Orbital București Drumuri Radiale este în întârziere chiar din etapa de elaborare a studiilor de fezabilitate.
Dintre cele zece contracte pentru elaborarea SF-urilor, pentru trei încă nu au fost demarate procedurile de achiziție publică.
Trei dintre aceste drumuri radiale ar fi trebuit să aibă deja finalizată documentația pentru SF, conform termenelor contractuale.
O situație aparte este în cazul Drumului Radial 2, care de fapt a fost transformat în proiectul de extindere la trei benzi a Autostrăzii A1 București – Pitești.
Drumurile radiale vor avea patru benzi de circulație (câte două benzi pe sens), două zone de acostament, patru zone de siguranță cu parapeți, zonă mediană de 8m lățime pentru o dezvoltare ulterioară, piste de biciclete, trotuar pietonal, transport public, iluminat public.
Patru dintre contractele pentru elaborarea SF-urilor de drumuri radiale au fost semnate cu firmele clujene Explan SRL și DP Consult SRL.
Potrivit contractelor atribuite, costul elaborării SF pentru un kilometru de drum radial este, în medie, de 1,226 milioane lei, fără TVA.
Prin comparație, elaborarea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic de execuție pentru un kilometru din Drumul Expres Pașcani – Suceava costă de peste cinci ori mai puțin (223 mii lei/kilometru).
Drum Radial 1 Vest Expres (9 km) Domnești/Ciorogârla – A0 – DNCB – Bd. Timișoara
Contractul pentru elaborarea studiul de fezabilitate al acestui drum a fost atribuit pe 23 aprilie 2023, iar durata prevăzută în documentație era de 12 luni.
Valoarea contractului semnat este de peste 12 milioane lei, fără TVA.
Drum Radial 2 transformat în lărgirea autostrăzii A1
De două ori a fost anulată licitația pentru atribuirea contractului de elaborare a studiului de fezabilitate pentru lărgirea la trei benzi pe sens a autostrăzii A1 București – Pitești.
Aceasta din lipsa ofertanților, deși valoarea estimată a contractului a crescut de la o licitație la alta cu peste 12 milioane de lei, ajungând la 35,2 milioane lei, fără TVA.
În prezent nu mai este lansată nici o licitație pentru elaborarea SF-ului acestui proiect.
Topul Drumarilor: Afacerile drumarilor cresc tot mai mult la an la an
Drum Radial 3 Giulești Expres (10,37 km) Calea Giuleşti – oraș Chitila – Săbăreni
Ofertele depuse de proiectanți pentru atribuirea contractul de elaborare a SF-ul acestui drum se află în faza de evaluare până pe 29 noiembrie 2024.
Valoarea estimată a acestui contract este de peste 21,13 milioane lei fără TVA.
Drumul va avea trei noduri rutiere situate la intersecția DR3 cu DNCB – Chitila, cu zona logistică Zurbaua – Chitila și cu A0.
Câștigătorul va trebui să elaboreze SF-ul în decurs de 17 luni de la data semnării contractului.
Drumul Radial 4 Nord Expres (11,5 km) Bulevardul Poligrafiei – Șoseaua Sisești – DNCB – A0 Mogoșoaia – DJ Buftea-Corbeanca
Contractul pentru SF a fost atribuit asocierii DP Consult, Explan SRL, Geologic Site SRL pe 27 iulie 2023, iar durata prevăzută era de 12 luni.
Valoarea contractului semnat este de peste 13 milioane lei fără TVA.
Drumul Radial 5 Pipera Express Tunari – Otopeni – DNCB
Acest proiect este încă în stadiul de pregătire a documentației în vederea lansării procedurii de achiziție publică pentru elaborarea studiului de fezabilitate.
Artera pornește de la A0 din nord-estul satului Dimieni din comuna Tunari, la sud de Magistrala 700 de cale ferată București – Urziceni – Galați și este prevăzută cu un racord către viitorul terminal al Aeroportului Internațional “Henri Coandă” Otopeni.
Drumul Radial 6+7 Afumați – Est Expres (7,4 km) Voluntari – Dobroești – Pantelimon – Găneasa – Afumați
Ofertele depuse pentru atribuirea contractului de elaborare SF se află în faza de evaluare și calificare tehnică până pe 8 ianuarie 2025.
Drumul Radial Afumați Expres va asigura conexiunea dintre Autostrada Bucureștiului A0 cu zona metropolitană București (zona Dragonul Roșu) – Voluntari – Dobroești – Pantelimon – Găneasa – Afumați și DN2.
Valoarea estimată a contractului pentru elaborarea SF-ului este de 15,9 milioane lei, fără TVA, sursa finanțării fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027. Termenul de execuție prevăzut este de 17 luni.
Drumul Radial 8 – Splai Expres (Splaiul Unirii – DNCB – A0)
Contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate al acestui drum radial nu a fost încă lansat în licitație.
Drumul Radial 9 – Sud Expres (13,86 km) Berceni/ Vidra – A0 – DNCB – Bd. Metalurgiei
Contractul pentru elaborare SF a fost atribuit tot asocierii DP Consult – Explan, pe 19 aprilie 2023, la prețul de peste 16,3 milioane lei fără TVA. Durata contractului era de 12 luni.
DR 9 Sud Expres va realiza conexiunea între localitatea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – Drumul Bercenarului/Gara Progresu.
Pe viitorul DR9 vor fi construite două intersecții rutiere (la conexiunea cu Drumul Bercenarului/ Gara Progresu și la conexiunea cu DJ401), un nod rutier la intersecția cu DNCB și Autostrada A0 (km 5+400) și o descărcare (km 7+475), precum și pasaje peste calea ferată și pasaj peste DNCB.
Drumul Radial 10 – Măgurele Expres (11,17 km) A0 – oraș Măgurele – Parc Industrial Măgurele – DNCB – Prelungirea Ferentari
Contractul pentru elaborare SF a fost atribuit asocierii DP Consult – Explan, pe data de 11 decembrie 2023. Durata contractului este de 12 luni. Valoarea estimată a acestui contract este de peste 18,4 milioane lei fără TVA.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024