
În următoarele zile va fi depusă la Primăria Municipiului București cererea pentru certificatul de urbanism în vederea construirii Drumului Radial 1 (Bd. Timișoara – A0), după cum a anunțat Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6.
„În urma discuțiilor complexe cu PMB, ADIZMB și ADITPBI am stabilit zona de reglementare a planului. Am primit săptămâna trecută documentațiile pentru a le depune la avizatori”, mai spune edilul sectorului.
Ciprian Ciucu a transmis că în curând va fi finalizat un masterplan care să fie pus în dezbatere publică. Astfel că până la finalul anului Consiliul General va aproba acest act, dacă nu apar blocaje birocratice (aviz CTC, etc).
Dintre drumurile radiale, cel mai aproape de momentul lansării licitației pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție este Drumul Radial 1 – Vest Expres, care va face legătura între Domnești și Ciorogârla – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara.
Proiectul a ajuns încă din aprilie în etapa finală de elaborare a Studiului de Fezabilitate, potrivit reprezentanților ADIZMB. Aceștia estimează că SF-ul va fi predat în trimestrul I al anului 2026, iar licitația pentru proiectare și execuție va fi lansată în trimestrul II al aceluiași an.
* arh Sorin Gabrea: „Certificatul de urbanism precede orice intenție de demarare a unui proiect”
Pentru a clarifica ordinea firească a procedurilor, arhitectul Sorin Gabrea, fost arhitect-șef al Bucureștiului, ne-a explicat că depunerea cererii pentru certificatul de urbanism ar trebui să fie primul demers pentru realizarea unui astfel de proiect.
„Certificatul de urbanism precede orice intenție de demarare a unui proiect. Pentru că el conține informații privind starea legală sau oficială a reglementărilor existente, așa încât cel care face proiectul, în cunoștință de cauză, să știe ce face: le respectă, le modifică, le schimbă total și așa mai departe”, a arătat arhitectul.
Potrivit domnului Gabrea, modul în care legislația actuală conferă studiului de fezabilitate o putere excesivă a dus la o serie de distorsiuni în practica urbanistică: „Prin studiul de fezabilitate pot să fac modificări ale reglementărilor, fără ca ulterior aceste modificări să poată fi integrate în regulamentul de urbanism. (…) Este, după părerea mea, un nonsens, nu o greșeală. În dorința de a simplifica proiectele de investiții majore în infrastructură – autostrăzi și căi ferate – s-au acordat puteri excesive studiilor de fezabilitate”.
Fostul arhitect-șef al Capitalei subliniază că această ordine inversă – în care studiile de fezabilitate sunt demarate înaintea certificatelor de urbanism – riscă să genereze proiecte necorelate cu reglementările urbanistice aflate în vigoare sau în actualizare.
* O procedură simplificată, dar cu riscuri mari pentru Ilfov
Deși procedura actuală are și un scop practic, acela de a accelera marile investiții în infrastructură, arh. Sorin Gabrea atrage atenția că, în cazul Bucureștiului și al zonei metropolitane Ilfov, lipsa unui plan de amenajare a teritoriului județean duce la riscuri mari în derularea acestor proiecte.
„Ilfovul n-a avut niciodată un plan de amenajare a teritoriului județean. Cum să se desfășoare activitatea în asemenea condiții? Ceva nu merge. (…) Este o procedură rapidă, simplificată, dar oare aceste lucruri sunt corect implementabile și pot fi luate în considerare serios și sănătos? Mă tem că nu”, a spus Sorin Gabrea.
* Drumurile radiale: termenul de finalizare este 2028
Drumul Radial 1 este parte a unui program mai amplu de 10 drumuri radiale inițial planificate, demarat de Primăria Municipiului București și Consiliul Județean Ilfov, prin ADIZMB, cu scopul de a lega Capitala de autostrada de centură și de localitățile limitrofe.
Aceste proiecte sunt considerate cruciale pentru fluidizarea traficului și pentru dezvoltarea coerentă a zonei metropolitane.
Cu toate acestea, ritmul lent al procedurilor și necorelările între instituții au întârziat considerabil implementarea lor.
În prezent, cinci drumuri radiale sunt în etapa de elaborare a studiului de fezabilitate, dar și acestea înregistrează întârzieri destul de mari. Potrivit CNAIR, sunt asigurate resursele financiare pentru elaborarea SF-urilor.
* Necesitatea unei viziuni integrate de trafic, înainte de a trasa „linii de șosea”
În completarea observațiilor legate de ordinea procedurală, Sorin Gabrea consideră că proiectele de infrastructură precum drumurile radiale ar trebui să se bazeze pe un studiu integrat de trafic, care să coreleze transportul rutier, feroviar și cel public: „Mi se pare că se vorbește separat și numai în cheia a ceea ce se poate face imediat, fără o perspectivă consolidată și sănătoasă, și, în orice caz, coordonată”.
Domnul Gabrea susține că soluția ar fi realizarea de ”noduri intermodale locale, locale, de mai mică anvergură, care să fie utile, și mai cu seamă să încercăm mutarea centrului de greutate pe transportul public și tot mai puțin pe transportul privat, pe patru roți. (…) E necesară o viziune de perspectivă, înainte de a te apuca să trasezi niște linii de șosea dintr-o parte în alta. Sunt absolut necesare și acestea, dar nu suficiente. Trebuie să fie o perspectivă integrată pentru București – Ilfov.”
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


