Oferte locuri de munca top

Doar patru municipii din tara respecta legislatia acordului unic pentru constructii

Doar patru municipii din țară pun în aplicare reglementările privind emiterea avizelor pentru lucrări de construcții de către o Comisie Unică, arată că un raport al Consiliului Concurenței.

Deși încă din 2009 există obligația legală de constituire a Comisiei pentru acord unic – un mecanism menit să simplifice obținerea avizelor necesare construcțiilor – doar nouă municipii au înființat această comisie, iar doar patru dintre acestea o și folosesc efectiv.

Potrivit legii, comisiile pentru acord unic ar trebui să funcționeze permanent, în format digital, prin portalul oficial edirect.e-guvernare.ro

Cu toate acestea, nici măcar cele nouă municipii care au înființat comisia nu utilizează platforma.

Municipii precum Alexandria, Constanța, Deva și Drobeta Turnu Severin, deși au înființat comisia, nu au primit solicitări de utilizare a acesteia, iar Galați nu a mai procesat astfel de cereri din 2020.

Alte localități (Botoșani, Suceava, Miercurea Ciuc) încă sunt „în curs” de organizare, la peste un deceniu de la intrarea în vigoare a obligației.

  • Tarife nereglementate și lipsa de control

În ceea ce privește tarifele percepute pentru emiterea avizelor și acordurilor de amplasament, raportul arată o lipsă generalizată de reglementare: în numeroase municipii și sectoare ale Bucureștiului, aceste tarife nu au fost niciodată aprobate de autoritățile locale, deși legea impune acest lucru.

În cele mai multe cazuri, întreprinderile își stabilesc singure tarifele, fără niciun control sau aviz din partea administrațiilor locale sau a asociațiilor intercomunitare.

În special în domeniile apă-canalizare, energie termică, iluminat public și transport, reglementarea tarifelor este inexistentă sau aplicată selectiv.

De exemplu, doar 21 de întreprinderi din domeniul apă-canal au tarife aprobate, iar în cazul iluminatului public, doar o singură întreprindere respectă cadrul legal.

  • Monopol mascat în domeniul salubrizării de șantier

Un alt punct critic identificat de Consiliul Concurenței este legat de activitățile de gestionare a deșeurilor provenite din construcții și demolări. Deși aceste activități nu fac parte din serviciile reglementate de salubrizare publică, multe primării le-au inclus în atribuțiile exclusive ale operatorilor de salubrizare, prin certificatele de urbanism.

Acest lucru creează un monopol de facto, care limitează accesul altor companii pe piață și împiedică concurența.

„Persoanele fizice sau juridice nu pot beneficia de concurența între furnizorii de servicii, fiind obligate să apeleze doar la operatorii agreați de primării”, subliniază raportul. Practica afectează grav competiția, favorizând firmele cu contracte publice și descurajând intrarea altor jucători pe piață.

  • Recomandări pentru Guvern ale Consiliului Concurenței

Pentru remedierea situației, Consiliul Concurenței propune:

  • Guvernului României: introducerea de sancțiuni pentru autoritățile care nu înființează comisia de acord unic și nu folosesc platforma online dedicată; promovarea activă a acestei opțiuni în certificatele de urbanism.
  • Primăriilor reședință de județ le propune înființarea și operaționalizarea reală a Comisiei de acord unic, inclusiv prin digitalizarea proceselor.
  • Operatorilor publici: stabilirea de tarife reglementate, aprobate în mod legal, și eliminarea exclusivității abuzive în emiterea avizelor pentru deșeurile din construcții.
  • Asociațiilor de dezvoltare intercomunitară: monitorizarea modului în care se stabilesc tarifele și încurajarea deschiderii pieței.


Etichete:
Sus