Oferte locuri de munca top

Despre urmărirea comportării în timp a mijloacelor publicitare de pe construcții: „Trebuie realizată conform legislației în vigoare, respectând frecvența indicată”

Mariana Garștea, CEO Sixense România

Câți dintre proprietarii clădirilor cărora le sunt asociate și mijloace publicitare – cunosc cum se realizează corect întreținerea acestora și ce anume prevede legea în acest sens?

În cele ce urmează, doamna Mariana Garștea, CEO Sixense România și Președinte al APMGS (Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală), explică ce anume trebuie avut în vedere atunci când vine vorba despre urmărirea comportării în timp a mijloacelor publicitare de pe diverse construcții.

Doamna Garștea conduce o echipă cu expertiză în urmărirea construcțiilor în timp prin soluții digitale, parte dintr-un grup internațional de renume, și care se ocupă de monitorizarea geotehnică și structurală a sute de proiecte: de la clădiri civile până la proiecte complexe de infrastructură critică. Preocupată fiind de sănătatea structurală a mediului construit, a dezbătut de această dată o speță poate mai puțin cunoscută printre tipologiile de situații și contexte în care monitorizarea este esențială: inspecțiile și monitorizarea mijloacelor de publicitate de pe construcții. Iată ce ne-a spus.

Puțini știu că mijloacele publicitare – panouri de pe clădiri, de exemplu – trebuie și ele urmărite în timp. Spuneți-ne mai multe despre acest lucru. Ce spune legislația în acest sens?

Este corect, mijloacele de publicitate (panouri, meshuri, ecrane etc.) care sunt amplasate pe clădiri trebuie inspectate și urmărite în timp. Această activitate este cât se poate de serioasă și trebuie respectată, conform Legii 154/2017, care menționează foarte clar următoarele:

Sistemele de ancoraj ale mijloacelor de publicitate amplasate pe construcții existente sunt supuse inspecțiilor obligatorii privind urmărirea comportării în timp a construcțiilor pentru care, periodic, dar nu mai puțin de o dată la 2 ani, un specialist tehnic atestat ca expert pentru cerința rezistență mecanică şi stabilitate va întocmi un raport tehnic de inspecție care, prin grija proprietarului, va fi comunicat inspectoratului județean în construcții în a cărui arie teritorială este situată construcția, din care să rezulte faptul că menținerea utilizării acestora nu prezintă un grad de pericol public datorat factorilor de risc naturali, fenomene meteorologice periculoase, seisme şi altele, care să poată genera consecințe grave: pierderi de vieți omeneşti, vătămare gravă a integrității corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane, distrugerea totală sau parțială a unor bunuri ori alte consecințe deosebit de grave care, potrivit dispozițiilor art. 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, pot constitui infracțiuni”.

Mai concret, aceste mijloace publicitare pot constitui un risc asupra comunității – și se cunosc, din păcate, mai multe situații în care astfel de panouri au căzut pur și simplu, pentru că nu au fost inspectate și întreținute ca atare – și, de asemenea, pot avea multe defecte care trebuie verificate: îmbinări cu buloane lipsă, îmbinări degradate de la coroziune cu plăcile de bază cu secțiunea redusă, elemente tensionate lipsă, elemente deteriorate de coroziune și intemperii, structuri metalice independente neancorate corespunzător, plăci de bază ale totemurilor deteriorate din cauza intemperiilor și hidroizolațiilor inexistente, structuri metalice neconforme normativelor în vigoare.

Așadar, aceeași lege ne spune că siguranța în exploatare trebuie verificată și asigurată pentru panourile publicitare, fiind atestată în urma unei expertize tehnice elaborate ținând cont de toate condițiile de calitate necesare.

Poate că acest aspect era, de obicei, încadrat la „și altele”, însă este foarte important de știut că orice nerespectare a acestor prevederi constituie o contravenție și se sancționează în consecință. Iar dincolo de caracterul obligatoriu, mi-aș dori ca proprietarii acestor clădiri să înțeleagă realmente utilitatea activității de urmărire a comportării în timp a acestor mijloace publicitare. Dat fiind că este vorba despre elemente ce se pot deteriora cu ușurință și pot constitui un pericol public, urmărirea comportării lor în timp este singura modalitate de a ne asigura că totul este ținut sub control și că nu există niciun risc de prăbușire.

Ce presupune această activitate mai exact? De ce este necesară ea?

Activitatea de urmărire a comportării în timp a acestor mijloace publicitare presupune inspectarea acestora și implementarea măsurilor care se impun, astfel încât comportarea acestora să fie conform proiectului tehnic inițial. Rezultatele acestor inspecții constituie baza pentru a menține utilizarea acestora pe mai departe sau concluziile de la care pornesc o serie de măsuri de punere în siguranță, reparație și întreținere.

Oricum ar fi, monitorizarea mijloacelor publicitare este extrem de importantă, dat fiind că vorbim despre elemente care se pot desprinde, care pot să ruginească și/ sau să cadă – și care pot afecta viețile oamenilor ce se află la momentul respectiv în spațiul public, pe lângă alte pagube sau probleme pe care le pot ridica pentru proprietarul clădirii respective.

Cum se face corect urmărirea comportării în timp a mijloacelor publicitare? Ce trebuie avut în vedere?

Pe lângă lucrurile înscrise în lege și la care m-am referit deja mai sus, aș insista asupra câtorva aspecte: activitatea de urmărire a comportării mijloacelor publicitare în timp trebuie realizată conform legislației în vigoare, respectând frecvența indicată în acest sens (la fiecare 2 ani) și în baza documentației realizate pentru autorizarea acestora.

De asemenea, un alt lucru extrem de important este ca proprietarul clădirii să aleagă un partener profesionist, certificat, verificat și care prezintă o credibilitate ridicată, pentru a se asigura realmente de realizarea corectă a activității (nu doar de bifarea ei, pentru că astfel proprietarul nu va ști niciodată de facto starea reală a mijloacelor publicitare, supunându-și investiția unor riscuri sociale destul de importante). Așadar:

  • Alegeți companii profesioniste, cu reputație și istoric în piață, cu expertiză demonstrată.
  • Alegeți un partener care cunoaște legislația îndeaproape, care este la curent cu schimbările apărute în acest sens și care este capabil „să traducă” standardele și vocabularul tehnic în acțiuni concrete care să pot fi luate și aplicate imediat la proiectul dvs.
  • Căutați parteneri care să adapteze programul de monitorizare la situația din teren, care nu vin cu soluții copy-paste și care sunt realmente interesați de obiectivele proiectului și de modul în care vă veți folosi de datele din monitorizare.
  • Alegeți un partener care respectă standardele de calitate și care are certificări în acest sens. De asemenea, este un plus implicarea într-o asociație profesională de profil, pentru a demonstra preocuparea față de domeniu și față de cele mai noi standarde în vigoare.
  • Căutați un partener la curent cu inovația și soluțiile noi și performante din domeniu. Astăzi, există extrem de mult know-how care duce monitorizarea la următorul nivel și care permite integrarea cu succes a digitalizării, respectiv urmărirea de la distanță, în timp real, a anumitor proiecte unde acest lucru se justifică.

Nu în ultimul rând, colaborarea dintre experții din domeniu și partenerul de monitorizare este și ea importantă. Ea trebuie să fie o relație bazată pe comunicare, încredere, respect și cooperare, pentru ca programul de monitorizare să fie dus la bun sfârșit în cele mai bune condiții și 100% în favoarea proiectului.

Așadar, dincolo de ceea ce este trecut negru pe alb în lege, recomand tuturor celor care se ocupă de astfel de proiecte să aibă în vedere lucrurile de mai sus, atunci când vine vorba despre realizarea cât mai corectă a activității de urmărire a comportării în timp a mijloacelor publicitare de pe clădiri.

Sus