Oferte locuri de munca top

Cum vor fi protejati avertizorii neregulilor din achizitiile publice

Senatul a adoptat proiectul de lege privind protecția avertizorilor din mai multe domenii, inclusiv achizițiile publice.

Proiectul a primit 69 de voturi pentru, un vot împotrivă și 17 abțineri.

Proiectului inițial i-au fost aduse mai multe amendamente din parte Comisiei juridice din cadrul Senatului.

Astfel, autoritățile, instituțiile publice, alte persoane juridice de drept public, precum și persoanele juridice de drept privat vor trebui să păstreaze evidența tuturor raportărilor primite timp de cinci ani de la data soluționării acestora. După expirarea acestei perioade, acestea vor fi distruse, indiferent de suportul pe care sunt păstrate.

În cazul unor măsuri dispuse împotriva avertizorului în interes public în afara contextului profesional, precum deschiderea unor proceduri judiciare referitoare la încălcarea dreptului la propria imagine, a drepturilor de autor, a secretelor comerciale, a confidențialității și protecției datelor cu caracter personal, avertizorul în interes public poate invoca în apărarea sa faptul că a raportat încălcări ale legii sau că a făcut o divulgare publică.

Cine concureaza pentru un contract de peste 20 mil euro

Ce cuprinde proiectul de lege

Conform prevederilor, va fi interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:
* orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
* concedierea sau eliberarea din funcția publică;
* modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
* reducerea salariului și schimbarea programului de lucru;
* retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată;
* aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare;
* constrângerea, intimidarea, hărțuirea;
* discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament
inechitabil;
* refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
* refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
* cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri;
* includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
* rezilierea înainte de termen sau anularea unui contract pentru bunuri sau servicii;
* anularea unei licențe sau a unui permis;
* solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.

În ceea ce privește divulgarea publică, accesul la această modalitatea este condiționată de următoarele ipoteze:
* avertizorul să fi raportat mai întâi intern și/sau extern și să considere că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare pentru remedierea încălcării legii care a făcut obiectul sesizării; sau
* are motive întemeiate să considere că:
– încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat sau
– în cazul raportării externe, există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace având în vedere circumstanțele specifice ale raportării.

 

 

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 2/ aprilie 2022

Sus