În primăvara acestui an constructorii sunt afectați de întârzierea de către autoritățile contractante a plăților pentru lucrările executate, din cauza tergiversării aprobării bugetelor. În plus, prețurile materialelor de construcții au crescut mult în acest an iar beneficiarii publici nu se grăbesc să actualizeze valoarea contractelor prin raportare la noile prețuri din piață.
”Ne apropiem de jumătatea anului și bugetele nu sunt făcute, iar noi, constructorii, ne blocăm automat. Instituțiile cu care colaborăm nu pot să plătească. Dacă ei nu au bugetul, nu pot să ne plătească lucrările executate. Din punctul meu de vedere, bugetul ar trebui aprobat cât mai repede, mie mi se pare normal să fie până în maxim 31 ianuarie, să știi cum pleci la drum în noul an. Nu mi se pare normal ca în aprilie – mai să nu ai buget. Ești aproape de jumătatea anului. Ce se întâmplă acum este o mare problemă. În aceste condiții, ne descurcăm foarte greu, riscăm să blocăm furnizorii, să întârziem cu salariile”, ne-a declarat Gabi Cojocaru, administrator și asociat unic al Mavgo Holding din județul Bacău, firmă care realizează lucrări de construcții de drumuri și autostrăzi.
Având în vedere situația din prezent, domnul Cojocaru nu se așteaptă deocamdată la un val de investiții în infrastructură. Totuși, intenționează să dezvolte firma, prin achiziția de utilaje noi cu bani europeni, dar și second-hand din fonduri proprii.
Mavgo Holding are în jur de 500 de angajați, iar în condițiile în care se mai scot lucrări la licitații și câștigă noi contracte, vor mai fi făcute angajări pentru a putea executa lucrările contractate.
”Suntem în dezvoltare, doar că asta necesită costuri financiare, iar aprobarea cu întârziere a bugetelor ne blochează dezvoltarea. Pentru achiziția de utilaje am obținut fonduri europene pe un proiect în care încercăm să ne dezvoltăm și în zona din Tulcea. Avem un punct de lucru deschis acolo și ne vin utilaje noi cu care sperăm să ne dezvoltăm. Am primit o finanțare europeană de 1,5 milioane de euro. Achiziții noi facem cam tot timpul, mai cumpărăm utilaje, noi și second-hand”, a detaliat Gabi Cojocaru.
La începutul acestui an, la fel ca toate companiile care activează în acest domeniu, firma s-a confruntat cu creșteri uriașe ale prețurilor pentru aproape toate materialele de construcții.
„Fierul s-a scumpit cel mai mult, cu aproximativ 40%. De asemenea, combustibilul a crescut cu vreo 50 – 60 de bani/litrul față de acum doi ani. Prețul cimentul a crescut. Automat aceste creșteri afectează și prețul lucrărilor. Din păcate, la lucrările pe care noi le realizăm prețurile sunt fixe, nu suportă majorări, actualizări, pentru că sunt contracte deja semnate. Doar dacă se cere actualizarea de către beneficiar, atunci le vom putea majora”, ne-a spus Gabi Cojocaru.
Firma Mavgo Holding încă nu a beneficiat de fonduri de la Casa Socială a Constructorilor, care administrează un capital constituit din contribuțiile membrilor, ale salariaților și din cota plătită de beneficiarii proiectelor de investiții.
”Fiind destul de greu cu bugetul și cu bănuții încercăm să mai facem scontări. Am apelat la diferite bănci ca să scontăm unele facturi și să evităm blocajele, pentru că dacă nu dăm salariile, ne pleacă oamenii”, ne-a spus domnul Cojocaru.
Fabrică de prefabricate din beton în Olt, în urma unei investiții de 2 milioane euro
Firma Padrino din județul Olt, specializată în lucrări de construcții drumuri și poduri, are foarte mulți bani de încasat, restanțe de anul trecut, de la beneficiari publici care încă nu fac plăți. De altfel, la fiecare început de an sunt probleme în ceea ce privește plățile pentru lucrările efectuate.
Mircea Zăvelcă, asociat unic al firmei, spune: „Lucrările pe care le avem în derulare nu sunt finanțate. Degeaba am câștigat noi lucrări dacă nu sunt finanțate, asta este situația. Stăm și nu facem nimic pentru că nu putem începe lucrările. Nu știu exact care sunt cauzele, știu că au fost niște modificări, au trecut drumurile de la Compania Națională de Investiții la Ministerul Dezvoltării. S-au făcut niște mutări care ne afectează. Pe lucrările pe fonduri europene nu sunt probleme cu plățile, doar că acele proiecte se accesează foarte greu”.
Firma din județul Olt se pregătește pentru preconizatul val de investiții în infrastructură. Intenționează să facă noi angajări și să deschidă, în această vară, o fabrică de prefabricate din beton.
„Utilaje avem deocamdată destule, dar oricum intenționăm să mai cumpărăm. Vrem să dăm drumul la o fabrică de prefabricate din beton, în comuna Slătioara, comună în care firma are sediul. Totul din fonduri proprii, nu am atras fonduri europene. Investiția se ridică la două milioane de euro, iar eu zic că în cel mult două luni deschidem fabrica. Avem halele terminate, instalația este făcută, fabrica este adusă. Dar până acum nu au putut să vină specialiștii din străinătate, de unde am cumpărat-o, să o monteze și să îmi instruiască oamenii. În prezent avem undeva la 180 de angajați și cred că vom mai angaja vreo 30 – 40. Foarte greu găsim forță de muncă calificată, chiar intenționăm să apelăm la muncitori din afară, la indieni, la sri lankezi. Până acum nu am apelat, am încercat să ne descurcăm”, a detaliat Mircea Zăvelcă.
Cu toate că s-a confruntat cu scumpiri ale materialelor de construcții, firma nu are cum să crească prețul la lucrările deja contractate. ”Acestea sunt pierderile noastre”, spune domnul Zăvelcă și adaugă: ”În orice caz, lucrările de construcții se vor scumpi, cu siguranță se vor majora prețurile, doar că rămâne de văzut și cu cât”.
Utilaje noi, pe fonduri europene
Firma de construcții Cassa Ben din județul Timiș lucrează mai mult cu persoane juridice din zonă, cu multinaționale, și nu prea s-a confruntat cu situații de întârziere a plăților. ”Nici pe partea de realizare de drumuri nu am avut probleme, nici cu primăriile și nici cu statul în lucrările pe care le-am efectuat”, a precizat Andrei Benzar, asociat și directorul firmei.
Cum autoritățile au tot anunțat că vor urma numeroase investiții în infrastructură, firma din județul Timiș intenționează să crească numărul angajaților, dar și să cumpere un utilaj important, cu bani europeni.
„Deocamdată, încercăm să ne descurcăm cu utilajele pe care le avem în dotare în momentul de față. Anul acesta am accesat și primul nostru proiect pe fonduri europene. Proiectul a fost și aprobat. Este vorba de o sumă care se ridică la aproximativ 200.000 de euro, bani pe care-i vom folosi pentru achiziția unui nou utilaj, un excavator de 30 de tone”, ne-a spus Andrei Benzar.
Având în vedere că anul acesta s-au scumpit fierul, betonul, combustibilul, constructorii se gândesc că vor fi nevoiți să majoreze și ei prețurile unor lucrări.
Domnul Benzar estimează că sunt majorări în jur de 30% ale prețurilor materialelor de construcții și, ca urmare, ”mai trebuie să mărim și noi prețul lucrărilor, nu avem încotro, trebuie să ne descurcăm, mergem înainte”.
Va fi o ușoară creștere a prețului lucrărilor de construcții
Principala problemă cu care se confruntă societatea Citadin SA, deținută de municipiul Iași, este lipsa de lucrători calificați. Directorul său general, Marius Ionescu, spune: „Din păcate, în continuare găsim cu greu personal calificat. Ordonanța care prevede ca salariile angajaților din construcții să fie de minim 3.000 lei ne-a ajutat foarte mult, însă ducem lipsă în continuare de personal calificat, în special de mecanici de utilaje, pavatori și asfaltatori. Am avut programe în care am încercat să-i calificăm pe angajați la punctele de lucru, iar cei care au corespuns cerințelor au și rămas în companie. În acest moment, avem aproximativ 300 de angajați, iar în perioada următoare nu vom avea modificări spectaculoase de personal. Cu acest număr de angajați, noi asigurăm cam toate lucrările anunțate în acest an”.
În ultima perioadă, firma a cumpărat, din fonduri proprii, mai multe utilaje de care avea nevoie, dar intenționează să-și modernizeze parcul și în viitorul apropiat, prin atragerea de fonduri europene.
Din cauză că prețurile materialelor de construcții au urcat semnificativ în acest an, managerul Citadin SA estimează că și prețul lucrărilor de construcții va suferi unele creșteri, dar nu foarte mari.
„Cele mai mari majorări în 2021 sunt înregistrate la carburanți, bitum și fier. Cu siguranță vor fi majorate și prețurile lucrărilor de construcții, cel mai probabil din luna mai. Însă nu vor fi creșteri foarte mari, estimez undeva la 0,5%. Unele lucrări de construcții vor fi mai scumpe, dar altele vor avea același preț, poate chiar un pic mai mic”, a precizat Marius Ionescu.
Firmele pot lucra în zona de origine cu costuri mai mici
Pentru a putea fi realizate numeroasele investiții anunțate, procedurile de achiziții publice ar trebui să se deruleze mai rapid. ”Deocamdată, acest val de investiții așteptat este doar la stadiul de poveste, nu este nimic concret și nimeni nu se pregătește în avans”, consideră Florin Beu, asociat unic și administrator al firmei de construcții Daf Trans 2000 din Constanța.
În plus, statul ar trebui să ofere mai mult sprijin companiilor locale care participă la licitații.
De exemplu, firmele care doresc să liciteze pentru lucrări efectuate în zona lor de activitate să primească un punctaj mai mare, astfel încât să nu mai fie nevoite să meargă prin țară pentru a efectua lucrări. ”Noi am ajuns să migrăm și în alte județe, pentru că nu putem câștiga licitațiile de la noi de acasă și nu mi se pare în regulă așa ceva, în condițiile în care oricum sunt lucrări care se desfășoară în întreaga țară. A realiza lucrări în alte județe înseamnă să creăm o altă structură acolo, costuri mai mari cu cazarea angajaților, mâncarea, transportul, etc”, ne-a spus domnul Beu.
Deocamdată, firma nu se pregătește în niciun fel pentru preconizatul val de investiții în infrastructură, directorul companiei explicând: „te extinzi și cumperi utilaje doar dacă ai contracte. În acest momen avem 150-160 de angajați, suficienți pentru lucrările pe care le avem în derulare în prezent”.
Cu toate că materialele de construcții s-au scumpit, compania nu poate să majoreze prețul lucrărilor de construcții în cazul contractelor deja semnate.
„La începutul acestui an ne-am confruntat cu creșteri de preț la combustibil, la bitum. Cam cu 15% s-au scumpit toate materialele. Din păcate, în cazul contractelor deja semnate, nu avem voie să facem majorări de prețuri. Contractele trebuie asumate indiferent de costurile suplimentare care apar între timp”, a explicat Florin Beu.
Indemnizații pentru lucrători și beneficii din fondul administrat de Casa Socială a Constructorilor
Firmele de construcții, membre ale Casei Sociale a Constructorilor, primesc indemnizații pentru lucrătorii lor care nu muncesc pe perioada vremii nefavorabile sau a stărilor de urgență/alertă.
În plus, beneficiază de fructificarea fondului constituit din contribuțiile membrilor, ale salariaților acestora, precum și din cele ale beneficiarilor de investiții.
Asta pentru că CSC acordă protecție socială salariaților societăților membre, gestionează și multiplică fondurile depuse de acestea și de către beneficiari, avand caracteristicile unui fond de investiții cu risc foarte redus.