Oferte locuri de munca top

Contractul pentru aeroportul Kogalniceanu: Documente false pentru atestarea experientei

În scandalul privind atribuirea contractului de peste 45 milioane euro pentru lucrări de construcții la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu”, oficialii de la Ministerului Transporturilor subliniază că verificarea conformității documentelor depuse în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de investiții publice intră exclusiv în atribuțiile autorității contractante.

Ministerul subliniază că firmele participante la procedurile de achiziție publică au obligația legală să depună declarații pe proprie răspundere privind veridicitatea documentelor și conformitatea acestora cu legislația în vigoare, iar în caz că sunt depuse documente false, operatorii economici pot fi trași la răspundere conform legii.

Publicația Snoop.ro susține că, în atribuirea contractului de modernizare a Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”, una din firmele subcontractate pentru realizarea proiectării ar fi folosit documente false pentru a demonstra că ar fi avut experiența necesară, cerută de autoritatea contractantă.

Legat de această situație, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări:

MTI a avut un rol exclusiv în semnarea contractului de finanțare, contract care a fost semnat de către directorul general Felix Ardelean (conducătorul structurii care gestionează fondurile europene) și ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în calitate de reprezentanți ai ministerului.

Nu a existat în niciun moment o legătură directă între contractul de finanțare semnat de către MTI și contractul de execuție semnat de reprezentanții Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu. MTI a asigurat doar finanțarea. Derularea procedurii de achiziție publică și semnarea contractului de lucrări au intrat exclusiv în atribuțiile autorității contractante, respectiv Aeroportul.

Responsabilitatea, în ceea ce privește relația contractuală cu executantul lucrărilor, revine în întregime Aeroportului, în calitate de autoritate contractantă. Orice discuție privind derularea contractului de execuție privește această autoritate și asocierea de firme contractante.

Aeroportul are obligația legală de a verifica dacă documentele prezentate în cadrul procedurii sunt complete și conforme. Nu intră în atribuțiile experților în achiziții de la nivelul Aeroportului să efectueze cercetări de fond privind veridicitatea absolută a conținutului documentelor, dacă acestea au aparență de legalitate.

Sesizarea referitoare la posibile nereguli a fost transmisă chiar de către reprezentanții Aeroportului, cei care au semnat contractul de execuție, ceea ce demonstrează reacția responsabilă a autorității contractante în fața unor posibile suspiciuni.

În baza procedurilor legale în curs, inclusiv a unor acțiuni în instanță, dacă se constată prejudicii aduse autorității contractante, există mecanisme legale de recuperare a acestora.

În caz de nerespectare a prevederilor legale, răspunderea aparține în totalitate operatorilor economici, care pot fi trași la răspundere civilă sau penală, în funcție de gravitatea faptelor constatate.

Firma turcească implicată în proiectul de modernizare a Aeroportului Kogălniceanu, Acer Proje İnşaat A.Ş. ar fi folosit documente false pentru a demonstra experiența necesară și a obține contractul. Cazul este anchetat de Parchetul European, susține snoop.ro.

Lucrările scoase la licitație în 2023 au constat în dezvoltare terminal la Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu”, turnul de control și parcarea. Contractul a fost semnat în iunie 2023 cu asocierea SSAB-AG (lider), Atelier Unbuilt SRL, Acer Proje İnşaat A.Ş. Valoarea contractului semnat este de 229,3 milioane lei, fără TVA.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2025


Etichete:
Sus