Constructorul băcăuan UMB așteaptă să semneze cu statul român contracte de construire autostrăzi în valoare de peste 3,3 miliarde de euro.
În patru cazuri procedurile de achiziție publică s-au încheiat, iar asocierea de companii fondate de Dorinel Umbrărescu a fost selectată câștigător al licitațiilor, decizii rămase definitive întrucât nu au fost depuse contestațiii.
Totuși, statul nu a alocat deocamdată creditele de angajament pentru aceste mari proiecte.așa că nu pot fi semnate contractele.
În unele situații au trecut mai bine de șase luni de la momentul adjudecării, iar autoritățile încă nu pot comunica o dată la care vor fi semnate contractele.
Este vorba chiar despre tronsoane din autostrăzile A7 și A8, printre cele mai importante drumuri de mare viteză în curs de construire în țara noastră.
Autostrada A8 Sărățeni – Pipirig
Din cele patru loturi ale secțiunii montane Sărățeni – Pipirig a autostrăzii A8, lansate în licitație în toamna anului trecut, numai pentru două s-a încheiat evaluarea și a fost desemnat constructorul. Însă, contractele vor fi semnate când vor fi alocate creditele de angajament, după cum ne-a transmis Alex Lancuzov, purtătorul de cuvânt al CNIR.
Acestea sunt loturile câștigate de UMB: Lotul 1C Sărățeni – Joseni și Lotul 2B Grințies – Pipirig.
Lotul 1C Sărățeni – Joseni
O jumătate de an a trecut de la adjudecarea licitației pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a acestui lot de autostradă. În prezent, se așteaptă alocarea creditelor de angajament, apoi va fi semnat contractul. După semnare, beneficiarul este obligat să emită Ordinul pentru începere în termen de cel mult 30 de zile de la semnare, dar data începerii o stabilește CNIR.
La rândul său, constructorul pare că nu se grăbește să semneze. De două ori a fost chemat antreprenorul UMB sa semneze acest contract. Motivul divergențelor a fost garanția de bună execuție. UMB a cerut inițial ca suma să fie redusă. În momentul în care se constituie garanția, banii rămân blocați până la final, până la executarea lucrării.
Pe traseul acestui lot de 32,4 km vor fi realizate circa 16 km de tuneluri și pasaje. Valoarea ofertei UMB este de 4,94 miliarde de lei fără TVA, față de valoarea maximă estimată de 7,25 miliarde lei fără TVA.
Lotul 2B Grințies – Pipirig
Grupul UMB a fost selectat drept câștigător al acestei licitații pe 21 iulie anul acesta și nu au fost depuse contestații în termenul legal de 14 zile. Se așteaptă alocarea creditelor de angajament și în acest caz. Valoarea ofertei câștigătoare este de 6,2 miliarde lei fără TVA, față de 8,1 mld lei fără TVA, cât era valoarea maximă estimată.
Lotul 2B Grințieș-Pipirig, de 31,5 km, este cel mai dificil lot al Autostrăzii Unirii incluzând numeroase structuri, dar și volume semnificative de lucrări de consolidări și excavări: 16 tuneluri (cel mai lung având 940 m); 60 de poduri și viaducte, două dintre acestea cu peste 1.000 m lungime (cel mai lung pod este cel peste râul Bistrița cu 1.275 m). Include un nod rutier lângă Tulgheș, conexiune cu lotul 2A și o descărcare provizorie la Est, conexiune cu lotul 2C.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
Autostrada A7 Pașcani – Suceava
Lotul 1 (33 km)
Pe 25 martie anul acesta a fost selectat grupul UMB drept câștigător. Nu au fost depuse contestații în termenul legal, Dar contractul nu a fost semnat din lipsa fondurilor.
Pe traseu vor fi construite inclusiv: un viaduct pe peste DJ208 și CF517 (1.049,80 m), un viaduct peste râul Ruja (604,60 m), un pasaj peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500 (868 m), patru parcări de scurta durată, un Spațiu de Servicii.
Contractul mai prevede construirea a trei noduri rutiere.
Lotul 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava va începe de la Nodul Rutier Pașcani (care aparține tronsonului anterior al A7) și se va termina în nodul rutier Roșcani.
Lotul 2 (29 k)
Pentru cel de al doilea lot al Autostrăzii A7 Pașcani – Suceava a fost desemnat tot grupul UMB ca fiind câștigătorul contractului de proiectare și execuție a lucrărilor. Valoarea contractului este 2,86 miliarde lei, fără TVA.
În acest caz, procedura s-a încheiat pe 11 martie anul acesta, însă încă nu au fost alocați banii necesari semnării contractului.
Pe traseul Lotului 2 vor fi construite 44 de structuri dintre care două cu o complexitate tehnică ridicată: un pod peste Râul Siret și DJ208C, în lungime de 845,10 m, un pasaj peste CF511, în lungime de 625,10 m.
Acest nou lot de autostradă va fi construit între Nodul Rutier Roșcani și estul municipiului Suceava, unde se va conecta cu tronsonul Suceava – Siret.
Pe traseu urmează să fie construite și trei noduri rutiere: Roșcani, care va asigura atât ieșirea de pe autostradă cât și intrarea pe aceasta; la Dumbrăveni, la intersecția cu DJ 208B (Verești – Dumbrăveni); la Aeroport Suceava.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025