Contractul pentru proiectarea și instalarea unui ITS pe DN39 între A4 și punctul de trecere Frontiera Vama Veche a fost semnat, după cum au anunțat reprezentanții CNAIR.
Valoarea contractului de lucrări este de 11,44 milioane de lei, fără TVA.
Contractul este finanțat din fonduri externe nerambursabile (Mecanismul de Interconectare al Europei, aferent perioadei de programare bugetară a U.E. 2021-2027), în cadrul proiectul Central European cross-border cooperation for ITS (22-EU-TG-X4ITS).
Acesta a fost încheiat cu ofertantul desemnat câștigător, respectiv Altimate SA.
Durata contractului este de 84 de luni, din care:
– 6 luni – elaborare Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), Documentație Tehnică pentru obținerea Autorizație de Construire (DTAC) și Proiect Tehnic (PT);
– 18 luni – pentru execuția lucrărilor și furnizarea produselor, perioadă care include și punerea în funcțiune a sistemului ITS;
– 60 luni – perioada de garanție a lucrărilor, care include și întreținerea/ actualizarea de software și firmware, precum și mentenanță și întreținerea echipamentelor furnizate și instalate.
Obiectivul acestui proiect îl constituie realizarea conexiunii din punct de vedere al colectării datelor de trafic între autostrada A4 și Punctul de Trecere al Frontierei Vama Veche.
Aceasta presupune achiziționarea și implementarea sistemului ITS, inclusiv pentru controlul benzilor reversibile, precum și a lucrărilor adiacente instalării și punerii în funcțiune a acestuia, după cum urmează:
– implementarea unui sistem ITS în minim 3 puncte pe sectorul de drum DN39 cuprins între intersecția (sensul giratoriu) dintre Varianta ocolitoare Constanța A4 cu DN39 și Eforie Nord: sensul giratoriu de la intersecția DN39 cu stradă Dorobanților și Bd. Republicii;
– implementarea sistemului ITS pentru controlul automat al benzilor reversibile pe sectorul de drum DN39 (Eforie Nord: km 12+300 – km 14+300), între sensul giratoriu de la intersecția DN39 cu stradă Dorobanților și Bd. Republicii și sensul giratoriu de la intersecția DN39 cu Stradă Gării și Bd. Tudor Vladimirescu;
– implementarea unui sistem ITS în minim 3 puncte pe sectorul de drum cuprins între DN39 (Eforie Nord: sensul giratoriu de la intersecția cu Stradă Gării și Bd. Tudor Vladimirescu și Mangalia, și Punctul de Trecere al Frontierei din Vama Veche.
În cadrul proiectului „ITS pe DN39 între A4 și Punctul de Trecere Frontieră Vama Veche” se vor derula următoarele activităţi:
– instalarea de echipamente în vederea contorizării și monitorizării traficului, informării conducătorilor auto asupra evenimentelor rutiere sau a timpului necesar în vederea parcurgerii traseului descris;
– instalare de panouri cu mesaje variabile în vederea informării participanților la trafic asupra faptului că urmează un tronson de drum cu benzi de circulație reversibilă;
– instalare de indicatoare luminoase pentru controlul benzilor;
– instalare de echipamente de comunicații;
– instalare de camere video;
– racordare echipamente la rețeaua de alimentare cu tensiune electrică;
– instalare de surse de tensiune pentru backup (UPS);
– integrarea sistemelor în infrastructură deja existentă a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;
– instalare indicatoare rutiere, acolo unde este cazul;
– refacere marcaje rutiere;
– instalarea semafoarelor rutiere, acolo unde este cazul;
– servicii de întreținere și suport în perioada de garanție. Prin implementarea acestui proiect se vor aduce următoarele beneficii atât pentru utilizatorii căii rutiere cât și pentru CNAIR S.A.:
– monitorizarea în timp real a traficului și a condițiilor de trafic pe tot sectorul de drum DN39 cuprins între intersecția (sensul giratoriu) dintre Varianta ocolitoare Constanța A4 și Punctul de Trecere al Frontierei de la Vama Veche;
– informarea în timp real a participanților la trafic asupra condițiilor de trafic;
– schimbarea sensului benzii reversibile din Eforie Nord, în mod automat, conform unui program (condiții) prestabilit;
– schimbarea sensului benzii reversibile din Eforie Nord, în mod automat, în funcție de volumul de trafic;
– semaforizare inteligentă pentru trecerile de pietoni pe sectorul cu benzi reversibile;
– fluidizarea traficului rutier la traversarea localității Eforie Nord, prin schimbarea sensului benzii reversibile, în funcție de volumul de trafic pe fiecare sens de circulație;
– îmbunătățirea/ creșterea siguranței rutiere;
– reducerea congestiilor (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
– reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
– creșterea confortului călătoriilor (informații despre trafic în timp real, etc.);
– îmbunătățirea activităților de întreținere;
– facilitarea schimbului de date și informații despre traficul rutier cu țările vecine.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025