Licitația pentru atribuirea contractului de realizare a unui sector de autostradă a fost blocată după ce au fost depuse în mod repetat contestații, fapt care a afectat întregul calendar de implementare și a generat întârzieri într-un proiect considerat strategic.
“O firmă cu un singur angajat, cu o contestație de numai două pagini și jumătate, a determinat suspendarea procedurii timp de 11 zile, fără a respecta condițiile minimale de constituire a garanției de bună conduită”, a atras atenția Alexandru Muraru, deputat PNL.
Este cazul licitației pentru realizarea Autostrăzii A8 – sector Moțca-Târgu Frumos, unde contestațiile au provocat întârzieri semnificative.
Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson, estimată la 6 miliarde de lei, a fost lansată oficial în 23 ianuarie 2025, cu termen-limită de depunere a ofertelor 30 aprilie. Cu doar două zile înainte de acest termen, firma Kido Consult Project Construct a depus o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), fără a plăti cauțiunea obligatorie. Contestația a fost respinsă pe 8 mai.
După primirea deciziei CNSC, Compania Națională de Investiții Rutiere -CNIR a reluat procedura și a stabilit un nou termen pentru depunerea ofertelor, pentru data de 20 mai 2025. Însă, cu doar o zi înainte de deschiderea ofertelor, în data de 19 mai 2025, aceași firmă, Kido Consult Project Construct a depus o nouă contestație, respinsă de către CNSC în data de 2 iunie 2025.
În ciuda tentativelor de blocare, CNIR a menținut termenul limită de depunere a ofertelor pentru 20 mai 2025, unde șase constructori și asocieri au depus oferte pentru proiectarea și execuția tronsonului 1 Moțca – Târgu Frumos.
Pe 3 iunie, după ce CNSC a decis respingerea și celei de-a doua contestații, CNIR a anunțat depunerea acțiunii în instanță împotriva Kido Consult Project Construct SRL, prin care dorește să recupereze prejudiciul produs în urma blocării cu rea-voință a procedurii pentru atribuirea contractului pentru proiectarea și execuția tronsonului 1 Moțca-Târgu Frumos al Autostrăzii Unirii – A
“Considerăm că prin cele două cvasi-contestații depuse la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), contestații neîntemeiate și care nu au respectat prevederile legale, Kido Consult Project Construct SR. a încercat blocarea procedurii de atribuire a contractului și, implicit, realizarea unui proiect de importanță majoră pentru infrastructura națională și europeană”, au declarat oficialii de CNIR.
În cadrul acțiunii de chemare în judecată pentru repararea prejudiciului cauzat, CNIR a solicitat plata unor despăgubiri în valoare de 220.000 lei. Această sumă este echivalentul cauțiunii care ar fi trebuit să o depună odată cu respectivele contestații.
Ce măsuri sunt luate pentru a accelera etapele administrative și de avizare pentru celelalte tronsoane ale A8 aflate încă în stadiul de licitație?
Pentru obiectivele CNIR au fost dispuse următoarele măsuri:
* organizarea unor ateliere de lucru cu reprezentanții principalilor proiectanți și constructori pentru îmbunătățirea procesului de proiectare de infrastructură rutieră;
* prioritizarea loturilor de autostradă în funcție de complexitatea lucrărilor și termenele de proiectare și execuție
* acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă finalizarea unor segmente de autostradă înainte de termenul contractual, segmentele urmând sp funcționeze independent de întregul lot de autostradă
* reducerea perioadei de evaluare a ofertelor la contractele de proiectare și execuție prin implicarea întregului personal
* adoptarea unor măsuri pentru evaluarea ofertelor, cu titlu de exemplu utilizarea documentului Unic de Achiziție European (DUAE) simplificat
* verificări în teren pe traseul secțiunii de munte Miercurea Nirajului -Pipirig.