Consiliul Județean Iași va prelua proiectul Variantei de Ocolire Sud a municipiului Iași, după ce indicatorii tehnico-economici au fost aprobați de Guvern. Scopul declarat este de a accelera implementarea unei investiții întârziate de peste un deceniu. Decizia vine în contextul în care, în luna ianuarie, au fost semnate acordurile de parteneriat pentru preluarea de la CNAIR a acestui obiectiv.
Proiectul, care vizează realizarea a aproximativ 8 kilometri de drum, a fost blocat ani la rând, perioadă în care problemele de trafic din zona Iașului s-au agravat constant.
Potrivit președintelui Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, întârzierea este cu atât mai greu de justificat cu cât, teoretic, lucrările ar fi putut fi finalizate demult, chiar și într-un ritm de un kilometru pe an.
În ultimii zece ani, proiectul a fost marcat de schimbări succesive de miniștri, guverne și promisiuni politice, fără ca nevoile reale ale județului Iași și ale regiunii să fie tratate ca o prioritate.
În acest context, conducerea Consiliului Județean a decis preluarea directă a investiției, considerând că lipsa implicării la nivel local a fost una dintre principalele cauze ale blocajului.
Administrația județeană susține că proiectele gestionate la nivel local avansează mai rapid, datorită unei capacități administrative mai bune și unei înțelegeri mai clare a problemelor din teritoriu. Reprezentanții CJ Iași arată că prioritizarea corectă a investițiilor este esențială atât pentru decongestionarea traficului, cât și pentru stimularea dezvoltării economice a județului.
Având finanțarea asigurată, Consiliul Județean Iași anunță că va trata Varianta de Ocolire Sud cu maximă prioritate și va demara, fără întârziere, toate procedurile necesare pentru implementare.
În paralel, autoritățile județene așteaptă aprobarea indicatorilor tehnico-economici și pentru centura de la Podu Iloaiei, un alt proiect considerat vital pentru județul Iași, care nu mai suportă amânări și pe care administrația locală și-a asumat să îl ducă la bun sfârșit într-un ritm accelerat.
- Cei 8 km din Centura Iași Sud vor costa 85 de milioane de euro
Valoarea unui tronson din Varianta Ocolitoare Iași Sud a fost majorată semnificativ, după revizuirea Studiului de Fezabilitate, ajungând la aproape 85 de milioane de euro, cu aproximativ 66 de milioane de euro mai mult față de estimările anterioare.
Majorarea survine la aproape 20 de ani de la demararea primelor demersuri pentru realizarea acestui proiect.
Guvernul a reaprobat indicatorii tehnico-economici pentru Varianta de ocolire a municipiului Iași – Etapa I – Varianta Sud, Obiectul 4 (varianta de trafic ușor, sector km 0+000 – km 8+185, inclusiv penetrația către cartierul Dacia), permițând astfel lansarea proiectului în licitație pentru proiectare și execuție.
Traseul a fost stabilit inițial în 2006, iar indicatorii au fost aprobați în 2007, proiectul fiind ulterior modificat în 2009, când a fost redefinit pe străzile Cicoarei și Ioan Berindei, cu legătură spre Șoseaua Nicolina și cu o penetrație către cartierul Dacia, prin traversarea râului Bahlui. Pentru a facilita implementarea și finanțarea, proiectul a fost împărțit în patru obiecte, actuala revizuire vizând obiectul 4.
Varianta de ocolire va asigura legătura între Centura Iași (trafic greu) și strada Nicolina, în sudul municipiului, traversând teritoriile UAT Iași și UAT Miroslava. Finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021–2027 și de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor, proiectul fiind corelat cu autostrăzile A8 și A7, precum și cu alte investiții de conectivitate din județ.
Traseul proiectat are aproximativ 8,2 km și este împărțit în trei sectoare, cu drumuri de clasa tehnică II și III, viteze de proiectare cuprinse între 50 și 100 km/h, precum și o penetrație de circa 600 de metri către cartierul Dacia. Sunt prevăzute mai multe intersecții, inclusiv sensuri giratorii și intersecții în „T”, pentru racordarea la infrastructura existentă.
Valoarea totală a investiției este de circa 430 milioane lei, inclusiv TVA, din care aproximativ 245 milioane lei reprezintă lucrări de construcții și montaj. Durata estimată de realizare a investiției este de 18 luni.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


