Oferte locuri de munca top

Concurenţa mare pe piaţa producătorilor de polistiren poate reduce preţurile de vânzare

articol 02

Descarca articolul

 

Preţul polistirenului pe piaţa noastră a crescut anul acesta, fiind direct influenţat de fluctuaţia preţurilor materiei prime, susţin unii dintre producătorii de polistiren. In acelaşi timp, alţii spun că au mai redus preţurile.

Nu numai cotaţia internaţională a materiei prime influenţează preţul polistirenului dar se pare că şi caracteristicile pieţei noastre contează mult în stabilirea preţului de vânzare.

Fiind produs dintr-o materie primă procurată numai din import al cărei preţ se modifică lunar pe bursă, polistirenul are un preţ dependent de fluctuaţiile pieţei externe. În funcţie de cât de mult creşte sau scade preţul materiei prime, se scumpeşte sau se ieftineşte şi polistirenul ca produs finit. Peste 80% din preţul de cost al plăcilor de polistiren este dat de materia primă.

În decembrie anul trecut, preţul materiei prime varia între 1.200 şi 1.300 de euro tona. Acest preţ a avut o uşoară scădere în ianuarie şi februarie, în jur de 100 de euro, după care a crescut în martie şi aprilie, cu circa 80-100 de euro.

Laurenţiu Istrate, director general Austrotherm, ne-a spus că de la începutul anului până în luna mai materia primă s-a tot scumpit iar preţul polistirenului a crescut cam cu acelaşi procent.

Fiind un produs tranzacţionat la bursa de mărfuri, marjele pentru polistiren sunt foarte mici, sub 1%, câteodată urmărind foarte fidel preţul materiilor prime. “Preţul fluctuează aproape lunar. Cu greu reuşim să-l ţinem aşa la diferenţe de +/- 20 de euro în acelaşi preţ, mai multe luni la rând”, explică Laurenţiu Istrate.

Sorin Cristea, director vânzări Arcon, confirmă evoluţia crescătoare a preţului polistirenului în acest an faţă de anul trecut, influenţat direct de fluctuaţia preţurilor produselor petroliere: „Diferenţele faţă de anul trecut sunt destul de semnificative, preţurile au crescut cu aproximativ 10%”.

La rândul său, Marcel Bărbuţ, director general Adeplast, spune că pe baza costului materiei prime fiecare producător îşi ajustează preţurile în raport de costurile de producţie. “Sunt mulţi producători care duc marfa până la clienţi, deci intervine şi un preţ mediu de transport. Noi schimbăm preţurile în fiecare lună, după preţurile de la bursă. Dacă preţul materiei prime nu creşte, nu creştem nici noi, dacă creşte, trebuie să creştem proporţional altfel lucrăm în pierdere”, mai spune Marcel Bărbuţ.

În contradicţie cu evoluţia crescătoare a preţului polistirenului afirmată de unii producători sunt şi producători ce susţin că au scăzut preţurile. Astfel, Thermopor a scăzut preţurile anul acesta cu circa 3 – 5%, faţă de anul trecut. În 2015, compania susţine că a reuşit să menţină un preţ constant pe aproape tot parcursul anului. „Anul trecut, competitorii noştri au pornit de la un preţ foarte mic, în vreo două rânduri faţă de noi l-au mărit, iar la începutul anului l-au scăzut şi ei”, precizează Petru Moldovanu, administrator Thermopor.

Şi Dan Oprea, director vânzări Onebrand, spune că preţul polistirenului a scăzut în acest an comparativ cu anul trecut, mai ales din cauza concurenţei de pe piaţa noastră. ”Piaţa dictează preţul. Sunt producători mulţi comparativ cu cererea. Ca să poţi vinde, dai în preţ. Preţurile s-au redus şi trebuie să ne aliniem. Nu sunt bani în piaţă, iar toţi producătorii produc şi trebuie să vândă”, spune Dan Oprea.

Robert Puskas, director comercial Masterplast, spune că preţul polistirenului faţă de anul trecut a stagnat în primele trei – patru luni, compania sa păstrând aceleaşi valori ale preţurilor.

Calitatea a crescut mai mult decât preţurile

Producătorii susţin că a crescut calitatea polistirenului livrat pe piaţa noastră.

„Din punct de vedere calitativ s-a înregistrat o creştere a calităţii începând cu anul trecut, creştere ce se menţine. Creşterea calitativă a depăşit creşterea de preţ”, este de părere Sorin Cristea, director vânzări Arcon.

Şi Laurenţiu Istrate, director general Austrotherm, spune că producătorii serioşi de regulă respectă standardele de calitate. „Sunt producători care la polistirenul expandat menţin o calitate aproape constantă a produsului. Calitatea produsului nu poate fi verificată instantaneu, pentru că trebuie să faci teste de laborator. Pentru rezistenţa lui în timp trebuie să verifici compresiunea şi tracţiunea. Acestea se pot verifica mult mai uşor în prezent. Există nenumărate laboratoare şi cam toţi producătorii serioşi au laborator de încercări mecanice. Dar în mod cu totul şi cu totul empiric se poate verifica nivelul de calitate verificând densitatea produsului. În general, producătorii mari şi serioşi menţin o densitate corectă. Dar sunt şi producători mici care, aşa cum a făcut şi Hexi Pharma, încearcă să fure la cântar, vânzând un produs cu declaraţii superioare în condiţiile în care parametrii mecanici ai produsului sigur nu sunt atinşi”, mai spune domnul Istrate.

Petru Moldovanu, administrator Thermopor, a observat începând cu anul trecut o îmbunătăţire substanţială a calităţii produselor competitorilor: „Au ridicat preţul şi s-a îmbunătăţit mult calitatea. Dar calitatea a crescut mai mult decât preţul”.

Piaţa românească în general şi pentru multe categorii de produse este o piaţă orientată spre preţ. Acest lucru e valabil şi pentru produsele simple din polistiren expandat, unde decizia se ia aproape în exclusivitate prin preţ. La produsele din polistiren cu aplicaţii mai deosebite, discuţia e mai nuanţată.

Sus