Compensarea în Trezorerie a datoriilor constructorilor cu valorile facturilor aprobate spre plată pentru contractele de achiziții publice reprezintă subiect pe care reprezentanții Ministerului Finanțelor îl tratează mai jos la solicitarea ARENA Constructiilor.
Astfel, în opinia MF, instituția juridică a compensării creanțelor bugetare reprezintă una dintre modalitățile de stingere a creanțelor fiscale.
Însă aceasta operează sub rezerva îndeplinirii în mod cumulativ a trei condiții, care circumscriu sfera de aplicare a normei incidente:
- Aceleași subiecte la raporturile juridice generatoare de drepturi de creanță reciproce să dobândească reciproc atât calitatea de debitor, cât și de creditor unul față de celălalt,
- Aceeași autoritate publică, inclusiv unităţile subordonate acesteia, care administrează creanțele reciproce menționate la punctul de mai sus,
- Creanțele în cauză să fie certe, lichide și exigibile. Exigibilitatea creanțelor, condiție pentru aplicarea compensării, este definită la art. 167 alin. (5) din Codul de procedură fiscală.
În consecință, în situația în care nu sunt întrunite cumulative cele trei condiții mai sus menționate, compensarea nu poate opera în temeiul dispozițiilor Codului de procedură fiscală.
Reprezentanții MF menționează că principiul ce stă la baza reglementării instituției compensării prin dispozițiile procedurii fiscale are în vedere modul de constituire a bugetelor de venituri și cheltuieli pe fiecare instituție în parte, potrivit dispozițiilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice.
În acest sens, compensarea se efectuează în limitele obligațiilor datorate aceluiași buget, iar dispoziţiile art. 165 din Codul de procedură fiscală privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile în mod corespunzător.
Pe de altă parte, în faza de executare silită, o altă modalitate de stingere a creanțelor fiscale, reglementată prin dispozițiile Codului de procedură fiscală, dispozițiile art. 230 alin. (3) din actul normative menționat prevăd posibilitatea stingerii obligațiilor fiscale datorate de debitor prin poprirea sumelor certe, lichide și exigibile pe care debitorul le are de încasat de la alte autorități sau instituții publice, cu respectarea condițiilor expres prevăzute în acest sens.
Mari constructori concureaza pentru un contract de 71 mil euro
Cadrul legal incident:
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare:
Art. 167 – Compensarea
- Prin compensare se sting creanţele statului sau unităţilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat cu creanţele debitorului reprezentând sume de rambursat, de restituit sau de plată de la buget, până la concurenţa celei mai mici sume, când ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât şi pe cea de debitor, cu condiţia ca respectivele creanţe să fie administrate de aceeaşi autoritate publică, inclusive unităţile subordinate acesteia. Prin sume de plată de la buget se înţeleg sumelepe care statul sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială trebuie să le plătească unei persoane, inclusive cele care rezultă din raporturi juridice contractuale, dacă acestea sunt stabilite prin titluri executorii.
Art. 230 – Somația
(3) În cazulîn care debitorul are de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somaţiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituţia publică respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide şi exigibile.