Oferte locuri de munca top

Cinci programe nationale de investitii vor fi modificate

Noi schimbări importante sunt pregătite în regim de urgență în ceea ce privește modul de gestionare a programelor naționale de investiții.

Modificările ar urma să ducă la eficientizarea utilizării fondurilor publice și finalizarea investițiilor aflate deja în derulare.

În urma acestora, cinci programe naționale vor avea un cadru revizuit.

La finalul știrii găsiți Tabelul Comparativ, care arată schimbările propuse.

Programul național de investiții „Anghel Saligny

Termenul limită pentru încheierea contractelor de finanțare va fi data de 31 decembrie 2026.

În situația în care în lista aprobată prin ordin al ministrului Dezvoltării există beneficiari care nu au încheiat contracte de finanțare cu MDLPA, obiectivele de investiții incidente se elimină din lista aprobată.

Totodată, ținând cont de constrângerile bugetare și având în vedere că ne aflăm în imposibilitatea respectării termenelor, în funcție de deschiderile de credite bugetare aprobate de către Ministerul Finanțelor lunar, termenele de plată pot fi decalate.

De asemenea, pentru susținerea activităților de verificare și control în teren, pentru verificarea situației reale a  lucrărilor executate și corespondența acestora cu datele furnizate ministerului, se reglementează posibilitatea utilizării în acest scop a sumelor constituite din cota de 50% virată de ISC din sumele colectate.

Programul național de construcții de interes public sau social

Vor fi abrogate mai multe subprograme, astfel preconizându-se o creștere a eficienței utilizării fondurilor publice în cadrul programului, prin canalizarea acestora către proiecte viabile, în contextul deficitului bugetar în care se află România astăzi și având în vedere necesitatea instituirii unui control riguros, centralizat și transparent al cheltuielilor publice aferente obiectivelor de investiții.

În cursul unui an bugetar, lipsa resurselor financiare poate determina CNI să decidă suspendarea contractelor aflate în execuție, fapt ce conduce la angajarea unor cheltuieli cu paza și punere în siguranță și conservare a obiectivelor de investiții, pe perioada sistării.

În acest moment nu este reglementat cui îi revine sarcina suportării unor astfel de cheltuieli și, întrucât motivele suspendării nu pot fi imputabile executantului, în vederea evitării unor dispute ulterioare, generatoare de cheltuieli nejustificate, se reglementează eligibilitatea cheltuielilor prin program.

Acest lucru nu conduce la majorarea cheltuielilor aprobate prin legile bugetare anuale pentru program, ci creează posibilitatea ca o parte din sumele aprobate, dacă este necesar și strict în situația reglementată, să fie utilizată pentru cheltuieli de pază și conservare.

Reducerea riscului seismic al clădirilor

Proprietarii clădirilor vor fi obligați să transmită autorităților administrației publice competente raportul de expertiză tehnică pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, în totalitate, nu numai concluziile acestuia, care să permită acestora obținerea unei imagini de ansamblu cu privire la vulnerabilitatea seismică a fondului construit la nivel de unitate administrativ-teritorială.

Vor fi exceptate de la obligativitatea dimensionării lucrărilor de intervenții astfel încât după intervenție clădirile să poată fi încadrate în clasa de risc seismic RsIV, clădirile incluse în lista monumentelor istorice, celor situate în zonele de protecție a monumentelor istorice, precum și clădirilor din zonele construite protejate, în situația în care cerințele impuse prin avizul Ministerului Culturii nu permite acest lucru.

Va fi asigurat un tratament unitar clădirilor cu destinația principală de locuință, în raport cu criteriile de eligibilitate și subprogramul prin care acestea pot primi finanțare.

Programul național de investiții „Școli sigure și sănătoase”:

Valoarea totală a obiectivului care se aprobă conform competențelor va fi constituită din valoarea de finanțare prin program, stabilită în baza costului unitar/mp suprafață desfășurată, majorată cu marja de buget, la care se adaugă valoarea cheltuielilor neeligibile prin program.

Se instituie obligativitatea menținerii destinației clădirilor incluse în program și asigurării întreținerii acestora, o perioadă de 5 ani de la data încheierii procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, sub sancțiunea restituirii sumelor transferate de la bugetul de stat prin program.

Programul național de investiții pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino” și Programul național de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate și de învățământ

Programul va avea aceleași modificări precum cel de mai sus.

Alte măsuri

Pentru toate programele naționale de investiții derulate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, se creează un mecanism de eșalonare la plată a sumelor care trebuie restituite la bugetul de stat de către beneficiari, stabilit ținând cont de dificultățile generate de lipsa de disponibilități bănești și de capacitate financiară de plată a beneficiarilor.

Eșalonarea la plată se poate acorda numai dacă datoria este mai veche de 3 ani la data solicitării eșalonării. Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume al căror cuantum este mai mic de 1.000 lei. Pentru sume al căror cuantum este între 1.001 lei și 50.000 lei, eșalonarea la plată se acordă pe o perioadă de maxim 6 luni, în timp ce pentru sume ce depășesc 50.000 lei, eșalonarea la plată se acordă pe maxim 5 ani, perioada de eșalonare stabilindu-se de către minister în funcție de cuantumul sumelor datorate și de capacitatea financiară a beneficiarului.

Nu vor fi acordate eșalonări la plată în situația în care nu sunt îndeplinite condițiile de acordare sau dacă beneficiarul a stins integral datoria până la emiterea deciziei de eșalonare.

Prioritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației este de a finaliza obiectivele de investiții aflate în stadii mari de execuție, pentru care s-au alocat deja sume de la bugetul de stat, pentru a atinge indicatorii programelor pe care le derulează. În acest context este necesară intervenția legislativă de urgență pentru a veni în sprijinul beneficiarilor naționale de investiții pentru finalizarea unor obiective de investiții necesare dezvoltării comunităților locale.

 

Descarcati aici

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2025


Etichete:
Sus