Urare Craciun 2024

Ce a dus la intrarea in insolventa a PAB Romania

Mai multe cauze au concurat la intrarea în insolvență a uneia dintre cele mai mari firme de construcții din țară, P.A.B. România, după cum arată administratorul judiciar, pe baza analizei efectuată asupra situațiilor financiare și a informațiilor avute la dispoziție.

Administratorul judiciar provizoriu, asocierea CITR SPRL – Expert SPRL, a finalizat raportul privind cauzele și împrejurările care au condus la insolvența societății.

Astfel, insolvența societății este rezultatul următoarelor cauze:

* Blocaj financiar și lichiditate redusă

Blocajul financiar a apărut ca urmare a imobilizării unor resurse semnificative în proiectele de construcții. Aceste aspecte au dus la blocaje și la o lichiditate redusă.

* Scăderea marjei de profit

Profitabilitatea a fost afectată de creșterea costurilor cu materiile prime, materialele și forța de muncă, ceea ce a dus la o reducere a marjei de profit. Astfel, costurile materialelor de construcție au înregistrat în anul 2024, față de perioada similară a anului 2023 creșteri după cum urmează:

– Oțelul și produsele metalice au crescut cu aproximativ 5-10%, influențate fiind de costurile energetice și de transport,

– Betonul și cimentul au înregistrat o creștere de 3-7%, din cauza costurilor de producție,

– Materialele din lemn au fost mai volatile ca preț, dar creșterile s-au situat în jurul valorii de 2-5%,

– Alte materiale, cum ar fi finisajele interioare (vopsele, tencuieli) și materialele de izolație, au crescut cu 4-6%.

– Salariul minim brut în construcții a crescut de la 3.436 lei la 4.582 lei.

* Dificultăți în finalizarea lucrărilor contractate

În urma unor dispute contractuale avute cu beneficiarii lucrărilor (Pigtim, Prime Kapital Development) societatea a fost nevoită să părăsească șantierele unde își desfășura activitatea, iar beneficiarii lucrărilor au perceput penalități pentru nefinalizarea proiectelor și au refuzat plata lucrărilor efectuate parțial.

Administratorul judiciar a arătat că P.A.B. România SA se află într-un moment de dificultate, dar acesta poate fi depășit prin implementarea unor măsuri care să ducă la o mai bună gestionare a resurselor companiei, și atingerea echilibrului pe termen scurt.

Măsurile propuse vizează:

* valorificarea activelor neesențiale unui plan de reorganizare;

* recuperarea debitelor neîncasate;

* calculul și urmărirea separată a rentabilității contractelor de lucrări;

* întocmirea unui buget previzionat de venituri și cheltuieli și de asemenea a fluxurilor de numerar;

* corelarea datoriilor societății cu capacitatea reală de plată rezultată prin prognozarea realistă a disponibilităților.

Administratorul special al societății debitoare nu a comunicat până în prezent o strategie de reorganizare a activității companiei.

Având în vedere intenția de reorganizare şi de propunere a planului de reorganizare, manifestată de către debitoare prin cererea de deschidere a procedurii de insolvență, administratorul judiciar și-a manifestat disponibilitatea de colaborare cu managementul companiei în vederea întocmirii planului de reorganizare sau de a depune el însuși un astfel de plan, în măsura în care creditorii vor aprecia oportun acest demers și există premise de realizare a obiectivelor și care sunt absolut necesare pentru reorganizarea companiei.

Raportul va fi prezentat creditorilor în cadrul primei adunări a creditorilor din data de 27 noiembrie 2024.

Cererea de deschidere a procedurii generale de insolvență formulată de PAB România SRL  a fost admisă pe 19 septembrie de Tribunal. Și, pe cale de consecinţă, Tribunalul a dispus deschiderea procedurii generale împotriva debitorului.

Constructorul a ajuns în situația de a nu își mai putea achita obligațiille financiare asumate după ce mai mulți creditori au inițiat împotriva sa acțiuni în instanță pentru plata unor datorii, precum și pentru alte probleme.

Anul trecut societatea PAB Romania SRL a realizat o cifră de afaceri de peste 376,73 milioane lei, în scădere cu 19% față de cea din anul anterior. Profitul net a fost de circa 12,07 milioane lei, mai mic cu 42% față de cel din 2022. Numărul mediu angajați a fost de 554, în creștere cu 29%.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024

Revista Arena Constructiilor noiembrie-decembrie 2024

Sus