Reţelele de transport vor fi modificate și completate potrivit unui nou proiect de lege, aflat în dezbatere public pana pe 15 noiembrie
În vederea asigurării unui cadru strategic coerent de dezvoltare va fi realizată astfel corelarea prevederilor din Planul de Amenajare a Teritoriului Național cu propunerile din Master Planul de Transport al României și va fi reactualizată lista de proiecte din cadrul celor 11 anexe la Legea nr. 363/2006, după cum urmează:
* trecerea a 11 proiecte de autostradă la categoria de drumuri expres;
* trecerea a 6 tronsoane de drumuri expres la categoria de autostrăzi;
* adăugarea podului de la Albița în lista de poduri de pe râul Prut;
* preluarea tronsonului de cale ferată Pitești – Craiova în lista celor propuse cu viteză până la 160 km/h;
* preluarea porturilor Măcin și Tișovița în lista porturilor propuse pentru modernizare;
* schimbarea denumirii din terminal transport combinat în platformă intermodală de transport, în conformitate cu Strategia de transport intermodal în România 2020.
Potrivit noului proiect, coridoarele europene TEN-T Central care tranzitează România sunt:
Coridorul Rin – Dunăre prin: Arad – Braşov/Craiova – Bucureşti – Constanţa – Sulina
Coridorul Orient- Mediterana de Est prin: Arad – Timişoara – Craiova – Calafat.
Coridoarele strategice de transport ale României sunt:
- Coridorul inelar perimetral:
București – Alexandria – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Baia Mare – Bistrița – Suceava – Bacău – Focșani – Buzău – București;
- Coridorul Central European – Marea Neagră:
Nădlac – Arad – Deva – Sibiu –Pitești – București – Constanța;
III. Coridorul Central-Sud European:
Borș – Oradea – Cluj-Napoca – Târgu Mureș – Brașov – Ploiești – București – Giurgiu;
- Coridorul Ardeal – Valea Jiului:
Sighetul Marmației – Baia Mare – Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Petroșani – Târgu Jiu – Craiova – Bechet;
- Coridorul Moldova – Ardeal:
Ungheni – Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureș – Sibiu – Brașov;
VI.Coridorul Moldova – Ardeal – Oltenia:
Albița – Vaslui – Bacău – Brașov – Pitești – Slatina – Craiova – Calafat;
VII. Coridorul Sud-Est Muntenia:
Vama Veche – Constanța – Tulcea – Brăila – Galați – Focșani;
VIII. Coridorul Est:
Călărași – Slobozia – Brăila – Galați – Giurgiulești.
Lucrările pot fi finanțate, total sau parțial, din sumele alocate anual cu această destinație de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe, fonduri externe nerambursabile și din alte surse legal constituite, pe bază de documentații tehnico-economice aprobate conform legislației în vigoare.
Direcţiile de dezvoltare prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I – Reţele de transport – A. Reţeaua de căi rutiere – se modifică după cum urmează:
- Autostrăzi:
1.1. Nădlac*)—Arad—Timișoara—Lugoj—Deva—Sibiu—Pitești—București—Lehliu—Fetești— Cernavodă—Constanța;
1.2. Sibiu—Făgăraș—Brașov—Ploiești—București;
1.3. Zalău—Cluj-Napoca—Turda—Alba Iulia—Sebeș;
1.4. Centura București;
1.5. Centura Constanța;
1.6. Borș*) — Oradea — Zalău;
1.7. Turda — Tg Mureș – Sighișoara – Brașov
1.8. Târgu Mureş-Piatra-Neamţ-Roman-Târgu Frumos-Iaşi-Ungheni*);
1.9. Arad—Deva;
1.10. Bacău – Brașov;
1.11. București – Alexandria – Craiova.
- Drumuri Expres
2.01. Halmeu-Satu Mare-Zalău;
2.02. Drobeta-Turnu Severin-Calafat;
2.03. Lugoj—Caransebeș— Drobeta-Turnu Severin—Filiași—Craiova—Calafat*);
2.04. Simeria-Haţeg-Petroşani-Filiaşi;
2.05. Buzău-Dumbrava;
2.06. Bâldana-Târgovişte-Moroieni-Sinaia;
2.07. Rădăuţi-Prut-Ştefăneşti
2.08. Ploieşti-Buzău-Râmnicu Sărat;
2.09. Satu Mare-Carei-Valea lui Mihai-Oradea;
2.10. Baia Mare-Cavnic-Budeşti-Borşa-Iacobeni-Vatra Dornei-Piatra-Neamţ-Bacău;
2.11. Moisei-Năsăud-Bistriţa-Reghin-Târgu Mureş;
2.12. Reghin-Miercurea-Ciuc-Târgu Secuiesc;
2.13. Suceava-Botoşani-Ştefăneşti*);
2.14. Botoşani-Târgu Frumos;
2.15. Chişineu-Criş-Beiuş-Cluj-Napoca;
2.16. Oradea-Beiuş-Deva;
2.17. Sibiu-Mediaş-Sighişoara-Odorheiu Secuiesc-Miercurea-Ciuc;
2.18. Braşov-Piteşti-Slatina-Craiova;
2.19. Bacău-Vaslui-Crasna;
2.20. Târgu Secuiesc-Focşani-Brăila-Tulcea;
2.21. Voiteg-Reşiţa-Caransebeş;
2.22. Socol*)-Baziaş-Moldova Nouă-Drobeta-Turnu Severin;
2.23. Drobeta-Turnu Severin-Târgu Jiu-Râmnicu Vâlcea-Curtea de Argeş;
2.24. Craiova-Bechet*);
2.25. Piteşti-Târgovişte-Ploieşti;
2.26. Piteşti-Costeşti-Roşiori de Vede-Turnu Măgurele*);
2.27. Turnu Măgurele-Alexandria
2.28. Bucureşti-Giurgiu*);
2.29. Buzău-Brăila;
2.30. Râmnicu Sărat-Hârşova-Constanţa;
2.31. Slobozia-Hârşova-Tulcea;
2.32. Tulcea-Constanţa-Vama Veche*).
2.33. Timişoara-Stamora Moraviţa*)
2.34. Siret*)-Suceava-Bacău-Mărăşeşti-Tişiţa
2.35. Albiţa*)-Huşi-Tecuci-Tişiţa-Buzău;
2.36. Petea*)-Satu Mare-Baia Mare-Mireşu Mare-Dej-Bistriţa-Vatra Dornei-Suceava;
2.37. Mireşu Mare-Zalău;
2.38. Halmeu*)-Seini
2.39. Oradea-Chişineu-Criş-Arad
2.40. Vărşand*)-Chişineu-Criş
2.41. Giurgiuleşti*)-Galaţi-Brăila-Slobozia-Călăraşi*)
- Poduri noi
3.01. pe Dunăre la: Calafat, Turnu-Măgurele, Giurgiu, Călărași și Brăila;
3.02. pe râul Prut la: Galați—Giurgiulești, Fălciu, Ungheni, Albița şi Ştefăneşti;
3.03. pe râul Tisa la Sighetu Marmaţiei;
3.04. pe râul Siret la Cosmești.
- Anexa 2 se modifică și se completează după cum urmează:
- Punctele 1 și 3 din Anexa 3 Direcţii de dezvoltare prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I – Reţele de transport – B. Rețeaua de căi feroviare – se modifică și se completează după cum urmează:
- Linii de cale ferată convenţionale, cu viteza până la 160 km/h pe trasee existente reabilitate:
1.01. Curtici*)-Arad-Simeria-Vinţu de Jos-Alba Iulia-Coşlariu – Copşa Mică – Braşov – Ploieşti – Bucureşti – Feteşti – Medgidia – Constanţa;
1.02. Vinţu de Jos-Sibiu-Râmnicu Vâlcea-Vâlcele-Piteşti-Bucureşti;
1.03. Arad-Timişoara-Caransebeş-Drobeta-Turnu Severin-Strehaia-Craiova-Calafat*);
1.04. Craiova-Roşiori-Videle-Bucureşti-Giurgiu;
1.05. Cristeşti Jijia*)-Iaşi-Paşcani-Bacău-Adjud-Mărăşeşti-Focşani-Buzău-Ploieşti-Bucureşti-Giurgiu*);
1.06. Vicşani*)-Suceava-Paşcani;
1.07. Buzău-Făurei-Brăila-Galaţi*);
1.08. Oradea-Episcopia Bihor*);
1.09. Halmeu*)-Satu Mare-Oradea-Poieni-Cluj-Napoca-Apahida-Coşlariu;
1.10. Timişoara-Stamora Moraviţa*);
1.11. Oradea-Arad;
1.12. Constanţa-Mangalia;
1.13. Medgidia-Negru Vodă*);
1.14. Bucureşti-Urziceni-Făurei;
1.15. Satu Mare-Baia Mare-Dej-Apahida;
1.16. Dej-Beclean pe Someş-Suceava;
1.17. Braşov-Ciceu-Deda-Beclean;
1.18. Simeria-Filiaşi;
1.19. Piteşti – Craiova.
- Linii de cale ferată de interes local, pe trasee noi:
3.01. Zalău-Cehu Silvaniei;
3.02. Dej-Târgu Lăpuş;
3.03. Motru-Baia de Aramă;
3.04. Strehaia-Vânju Mare;
3.05. Târgu Mureş-Sighişoara;
3.06. Bicaz-Gheorgheni;
3.07. Bacău-Moineşti;
3.08. Brăila-Măcin-Tulcea;
3.09. Țăndărei -Giurgeni;
3.10. Calafat*)-Vânju Mare-Drobeta-Turnu Severin;
3.11. Zalău-Huedin;
3.12. Craiova-Porţile de Fier II*);
3.13. Baia Mare-Sighetu Marmaţiei;
3.14. Satu Mare-Petea*);
3.15. București Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă;
3.16. Făurei – Fetești;
3.17. Târgu-Mureș – Sovata;
3.18. Sibiu – Agnita;
3.19. Caransebeș – Subcetate;
3.20. Turda – Abrud;
3.21. Luduș – Măgheruș Șeu;
3.22. Oravița – Anina.
6. Anexa 4 se modifică și se completează după cum urmeaza
- Punctul 4 din Anexa 5 – Direcţii de dezvoltare prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I – Reţele de transport – C. Rețeaua de căi navigabile interioare şi porturi – se modifică și se completează după cum urmează:
- Porturi la care se vor executa lucrări de modernizare:
4.01. Portul Constanţa;
4.02. Portul Sulina;
4.03. Portul Tulcea;
4.04. Portul Medgidia;
4.05. Portul Galaţi;
4.06. Portul Brăila;
4.07. Portul Cernavodă;
4.08. Portul Călăraşi;
4.09. Portul Olteniţa;
4.10. Portul Giurgiu;
4.11. Portul Calafat;
4.12. Portul Drobeta-Turnu Severin;
4.13. Portul Moldova Veche;
4.14. Portul Mangalia;
4.15. Portul Midia;
4.16. Portul Chilia Veche;
4.17. Portul Mahmudia;
4.18. Portul Isaccea;
4.19. Portul Hârşova;
4.20. Portul Basarabi – pe Canalul Dunăre-Marea Neagră;
4.21. Portul Ovidiu – pe Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari;
4.22. Portul Luminiţa – pe Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari;
4.23. Portul Pârjoaia;
4.24. Portul Zimnicea;
4.25. Portul Turnu Măgurele;
4.26. Portul Corabia;
4.27. Portul Bechet;
4.28. Portul Cetate;
4.29. Portul Orşova;
4.30. Portul Şviniţa;
4.31. Portul Baziaş;
4.32. Portul Măcin;
4.33. Portul Tişoviţa.
- Anexa 6 se modifică și se completează după cum urmează:
Anexa 8 se modifică și se completează după cum urmează
- Punctele 1 și 2 din Anexa 9 – Direcţii de dezvoltare prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I – Reţele de transport – C. Rețeaua de transport combinat – se modifică și se completează după cum urmează:
- Platforme intermodale de transport existente, la care urmează să se execute lucrări de modernizare:
1.01. Platforma intermodală Alba Iulia;
1.02. Platforma intermodală Bacău;
1.03. Platforma intermodală Baia Mare;
1.04. Platforma intermodală Bistriţa Nord;
1.05. Platforma intermodală Bradu de Sus (Piteşti);
1.06. Platforma intermodală Braşov Triaj;
1.07. Platforma intermodală Bucureştii Noi;
1.08. Platforma intermodală Buzău Sud;
1.09. Platforma intermodală Cluj-Napoca Est;
1.10. Platforma intermodală Constanţa Mărfuri;
1.11. Platforma intermodală Craiova;
1.12. Platforma intermodală Deva;
1.13. Platforma intermodală Galaţi Mărfuri;
1.14. Platforma intermodală Glogovăţ (Arad);
1.15. Platforma intermodală Mediaş;
1.16. Platforma intermodală Oradea Est;
1.17. Platforma intermodală Ploieşti Crâng;
1.18. Platforma intermodală Petea – Satu Mare;
1.19. Platforma intermodală Semenic (Timişoara Sud);
1.20. Platforma intermodală Socola Mărfuri;
1.21. Platforma intermodală Suceava;
1.22. Platforma intermodală Titan (Bucureşti Sud);
1.23. Platforma intermodală Tulcea Mărfuri;
1.24. Platforma intermodală Port Constanţa.
- Platforme intermodale de transport noi:
2.01. Platforma intermodală Giurgiu Port;
2.02. Platforma intermodală Dej.
11. Anexa 10 se modifică și se completează după cum urmează:
Definirea principalilor termeni utilizați
- drum naţional – drumul care aparţine proprietăţii publice a statului, este de interes naţional, asigură legătura capitalei ţării cu reşedinţele de judeţe, cu obiectivele de interes strategic naţional, între ele, precum şi cu ţările vecine.Drumurile naţionale pot fi:- autostrăzi;- drumuri expres;- drumuri naţionale europene (E);- drumuri naţionale principale;- drumuri naţionale secundare;
- autostradă – drumul naţional de mare capacitate şi viteză, rezervat exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deserveşte proprietăţi riverane, prevăzut cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană, având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de urgenţă, intersecţii denivelate şi accese limitate, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate;
- drum expres – drumul naţional accesibil numai prin noduri sau intersecţii reglementate, rezervat exclusiv circulaţiei autovehiculelor, se desfăşoară în afara localităţilor şi pe care oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
- drum cu 4 benzi– drumul naţional cu 4 benzi de circulaţie, accesibil prin intersecţii reglementate, cu traseu care poate traversa localităţi şi pe care oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
- infrastructură feroviara interoperabilă – partea infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului naţional şi internaţional, administrată în concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate în legislaţia din România;
- infrastructură feroviară neinteroperabilă– partea infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului local, conectată ori nu la infrastructura feroviară interoperabilă şi care este administrată şi se dezvoltă pe baza unor reglementări specifice interne;
- linii de cale ferată convenţionale– linii de cale ferată cu viteza sub 200 km/h;
- reţea de transport combinat– reţeaua de transport internaţional combinat este constituită din linii de cale ferată, precum şi din terminale de transport combinat, puncte de trecere a frontierei, staţii de schimbare a ecartamentului şi porturi sau legături cu nave feribot care au importanţă deosebită pentru transportul internaţional combinat;
- terminal de transport combinat– locul echipat pentru transbordarea şi stocarea UTI (unităţi de transport intermodal);
- punct de trecere a frontierei– orice loc organizat şi autorizat de Guvernul României pentru trecerea frontierei de stat;
- Coridorul european central Rin-Dunăre reprezintă principala conexiune dintre vestul și estul Europei ce face legătura între Frannța, Germania, Austria, Slovacia, Ungaria, Croația, Romania și Bulgaria, în lungul fluviilor Main și Dunăre până la vărsarea celui din urmă în Marea Neagră, prin îmbunătățirea infrastructurii rutiere, feroviare și a conexiunilor navale continentale.
- Coridorul Orient / Mediterana de Est conectează Europa de nord și centrală cu teritoriile de la nivelul Mării Nordice, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane, dezvoltand cea mai bună relționare a zonelor portuare, prin traversarea celor 9 state membre.
- transportul intermodal – reprezintă acel sistem de transport care presupune utilizarea în mod succesiv a cel puţin două moduri de transport şi în care unitatea de transport intermodal nu se divizează la schimbarea modurilor de transport;
- coridoare strategice de transport – reprezintă traseele care conectează principalele localități din România și asigură mobilitatea bunurilor și a persoanelor la nivel transnațional, național și interregional.
Rasfoieste revista ARENA Constructiilor editia octombrie