
Documentațiile pentru viitorul drum de mare viteză Baia Mare – Vatra Dornei sunt în lucru, însă ritmul este mult încetinit de etapele de avizare și de dificultățile în ceea ce privește stabilirea traseului, dificultăți apărute în faza studiilor de fezabilitate.
Deși contractele pentru elaborarea SF-urilor au fost semnate în 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere estimează finalizarea lor între sfârșitul anului viitor și prima jumătate a anului 2027. Situația împinge lansarea licitațiilor de proiectare și execuție spre finele anului 2027 – începutul anului 2028,
Inițial, drumul de mare viteză trebuia proiectat până la Suceava, dar pentru secțiunea Vatra Dornei – Suceava, părțile au semnat în 2022 Acordul privind încetarea contractului de comun acord.
- Termenul limită de predare a SF-ului a tot fost prelungit
CNAIR explică faptul că Secțiunile Baia Mare – Bistrița și Bistrița – Vatra Dornei au întâmpinat dificultăți în etapa Analizei Multicriteriale de Traseu, ”dar nu din vina proiectantului”, motiv pentru care termenul limită a tot fost prelungit.
În această etapă proiectantul și beneficiarul au organizat consultări publice cu autoritățile locale și instituțiile avizatoare pentru stabilirea variantei finale de traseu.
Astfel, s-a impus coexistența obiectivelor derulate de către CNAIR cu constrângerile/dezvoltările autorităților locale.
De asemenea, unele din studiile etapei de proiectare sunt condiționate de obținerea acordurilor/ avizelor din partea altor autorități cu rol avizator, de exemplu: obținerea Acordului de Mediu (studiu de mediu), avizarea de către OCPI a coridorului de expropriere (documentația pentru ocuparea terenurilor), respectiv obținerea avizului Directiei Județene de Cultură/Ministerul Culturii (studiul arheologic).
Astfel, avizele/acordurile sus-menționate generează întârzieri neprevăzute în definitivarea documentațiilor de proiectare, prin impunerea unor condiții și/sau constrângeri, respectiv completări din partea instituțiilor sau a altor entități cu implicații în legătură cu proiectul.
Acești factori sunt independenți de atribuțiile Proiectantului, drept care, ”în vederea evitării blocajelor și obținerii unei documentații mature care să corespundă cerințelor contractuale și legislației în vigoare, durata alocată etapei de proiectare poate și este prelungită”.
- Secțiunea Baia Mare – Bistrița: drum expres
În prezent, sunt în curs de elaborare toate documentațiile tehnice necesare, cu descrierea soluțiilor propuse pentru diminuarea impactului asupra mediului și asupra locuințelor din apropierea traseului ce nu vor fi expropriate.
Prin avizele obținute în CTE – CNAIR S.A. din luna mai 2024, au fost aprobate Studiul și Raportul Alternativelor de traseu – Analiză Multicriterială Etapa 2.
În urma acestor avizări au fost definitivate traseele aferente lotului 1 și lotului 2, corespunzătoare acestei secțiuni a drumului de mare viteză.
Secțiunea va avea caracteristicile unui drum expres. CNAIR estimează că studiul de fezabilitate va fi aprobat în semestrul 1 al anului 2027.
- Secțiunea Bistrița – Vatra Dornei: autostradă
Pentru acest obiectiv s-a avizat varianta finală de traseu, au fost demarate activitățile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatele de urbanism și a fost depusă documentația tehnică pentru obținerea Acordului de mediu.
Analizele tehnice au stabilit că această porțiune va avea caracteristici de autostradă.
Studiul de fezabilitate ar urma să fie aprobat în semestrul 4 al anului 2026.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


