Bulgaria conduce clasamentul primelor zece ţări în materie de atractivitate pentru sectorul auto din Europa.
În clasamentul privind ţările preferate de producătorii de mașini sunt România, Ungaria, Polonia, Cehia, Spania, Marea Britanie, Italia, Franţa și Germania. Clasamentul a fost realizat de Colliers pe baza unui chestionar care conţine motive pentru a alege o ţară sau alta.
Studiul arată că sunt 100 de companii care produc piese pentru aproape fiecare brand din industria auto. Cei mai mulţi se ocupă de producţia de cauciucuri și unul produce sisteme de asamblare.
Companiile din auto-moto sunt prezente în toate regiunile Bulgariei, cele mai multe fiind plasate în centru și sud. Industria are peste 33 de mii de angajaţi și a generat venituri de 1,5 miliarde de euro în 2015, echivalentul a 3,5% din PIB-ul Bulgariei.
Principalele avantaje ale alegerii Bulgariei ca destinaţie pentru acest tip de afacere sunt costul mic al forţei de muncă, calitatea de membru UE, apropierea de clienţi și producători, facilităţile fiscal.
Alte avantaje menţionate în raport sunt costul scăzut al spaţiilor de închiriat și preţul mic al electricităţii, rata de schimb valutar dar și calitatea forţei de muncă.
Principalele provocări sunt insuficienţa personalului calificat, birocraţia, sistemul judiciar ineficient, corupţia, prezenţa furnizorilor în alte ţări.
Principalele tipuri de clădiri ocupate de industria auto-moto în Bulgaria sunt vechi fabrici renovate urmate de cele construite special sau cele închiriate sau în leasing.
Mai mult de jumătate din respondenţi activează în fabrici pe care le deţin și le-au renovat. O cincime ocupă cladiri pe care le deţin și le-au construit de la zero.
Companiile din industrie se așteaptă ca afacerile să crească în 2016 faţă de 2015 ceea ce va duce la investiţii mai mari și la extinderea spaţiului ocupat.
Rasfoieste revista ARENA Constructiilor editia octombrie