Oferte locuri de munca top

Bolojan: Cel putin doua autostrazi vor fi propuse spre finantare prin SAFE

Premierul Ilie Bolojan

Propunerile României pentru programul SAFE vor fi comunicate Comisiei Europene, cel mai probabil astăzi, după cum a precizat premierul Ilie Bolojan.

SAFE este un nou instrument financiar al UE care va sprijini statele membre să investească în producția industriei de apărare prin achiziții publice comune axate pe capabilitățile prioritare.

În baza evaluării cererilor de proiecte, se va stabili un mecanism prin care cele 150 de miliarde euro din acest nou program vor fi alocate pe țări.

”Din datele pe care le avem, sunt cel puțin 20 de țări din Uniunea Europeană care și-au exprimat intenția de a-și finanța cheltuielile pe apărare din această componentă, iar România este una dintre ele”, a subliniat premierul Bolojan.

Pachetul României va conține, pe de o parte, proiectele care țin strict de zona de apărare, inițiate de Ministerul Apărării, proiecte ce urmează să fie definitivate până în toamnă în baza discuțiilor cu Comisia Europeană.

Pe de altă parte, pachetul propus de România spre finanțare prin SAFE include și proiecte de infrastructură militară-civilă, cu o funcționalitate mixtă cum sunt coridoarele de transport importante.

”Având în vedere volumul mare de lucrări pe zona de autostrăzi, de drumuri expres, cel puțin două proiecte care țin de zona de autostrăzi urmează să fie propuse în acest pachet”, a subliniat primul ministru.

Guvernul va urmări trei direcții de finanțare importante: componenta de apărare cu accent pe dezvoltarea industriei naționale de apărare, componenta de infrastructură mare pe coridoare de mobilitate de tip autostrăzi și, de asemenea, componenta de conectare logistică care ține, de exemplu, de portul Constanța sau de infrastructura de tip civil și militar.

PNRR: Guvernul vrea să asigure front de lucru pentru constructori, fluxul de plăți și să elimine orice blocaje

În ceea ce privește programul PNRR, obiectivul Guvernului este închiderea listei de proiecte pentru cele 13,5 miliarde euro din componenta de grant, care trebuie finalizate ”în așa fel încât să nu pierdem niciun leu”, a menționat Ilie Bolojan.

El a subliniat: ”E foarte important să ne accesăm banii europeni. Din acest punct de vedere, în perioada următoare, presiunea pe ministere și celelalte autorități contractate este să caute toate soluțiile prin care să asigurăm front de lucru pentru constructori, să asigurăm fluxul de plăți și să eliminăm orice blocaje în așa fel încât până la sfârșitul verii anului viitor să putem consuma aceste resurse.”

O altă componentă importantă este partea din PNRR care finanțează investiții, dar pe zona de împrumuturi.

”Aici ne propunem să accesăm cea mai mare sumă posibilă în condițiile în care finalizăm proiectele. Specificul PNRR față de cealalte fonduri europene este că aceste proiecte nu pot fi fazate, deci nu pot fi trecute pe alte programe de finanțare. Dacă le-ai terminat, este foarte bine, ți-ai luat banii. Dacă nu le-ai terminat, nu doar că trebuie să dai banii înapoi integral, dar e nevoie și de plata unor penalități. Și atunci, în aceste liste de proiecte, de pe componenta de împrumut, vor fi cuprinse proiectele care au o anumită maturitate și pentru care există garanția că se finalizează până în toamna anului viitor”, a mai precizat premierul Ilie Bolojan.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2025


Etichete:
Sus