Pentru implementarea Planului de evaluare a Programului Transport 2021-2027, Ministerul Transporturilor va primi finanțare din Fondul de Coeziune aferent Programului Transport, în cadrul obiectivului specific „asistență tehnică”.
Proiectul are ca scop sprijinirea aplicării măsurilor prevăzute în Planul de evaluare a Programului Transport 2021-2027 (PT), aprobat în decembrie 2023.
Printre obiective se numără furnizarea de informații și constatări credibile, care să susțină luarea deciziilor bazate pe dovezi privind gestionarea și implementarea programului, precum și pentru pregătirea viitoarei perioade de programare.
De asemenea, proiectul urmărește optimizarea calității studiilor și rapoartelor de evaluare printr-o planificare adecvată, care include identificarea datelor necesare și facilitarea colectării acestora. Totodată, se are în vedere asigurarea resurselor financiare și a unui management corespunzător al procesului de evaluare.
Potrivit Ministerului Transporturilor, evaluarea Programului Transport 2021-2027 este esențială pentru identificarea celor mai eficiente intervenții și operațiuni.
Monitorizarea și analiza sistematică a activităților vor permite compararea diverselor abordări și selectarea celor care oferă cele mai bune rezultate în raport cu resursele investite. În acest fel, vor putea fi optimizate strategiile viitoare și evitată risipirea fondurilor.
Valoarea totală a deciziei de finanțare este de peste 22,5 milioane lei, din care aproape 17milioane lei reprezintă finanțare nerambursabilă, iar 5,6 milioane lei constituie cofinanțarea eligibilă a beneficiarului.
Decizia de finanțare a intrat în vigoare la data de 3 noiembrie 2025 și va rămâne valabilă până la implementarea integrală a obiectivelor proiectului, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2029.
- Programul transport: doar o treime dintre proiectele majore au ajuns „la finanțare”
Din cele 27 de mari proiecte de drumuri de mare viteză incluse în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021–2030, doar șapte au ajuns în faza în care contractele de proiectare și execuție sunt semnate și finanțarea este asigurată. Finanțarea provine din Programul Transport 2021–2027 și bugetul de stat, pe principiul „primul venit, primul servit”.
Printre proiectele cu finanțare asigurată se numără tronsoane ale autostrăzilor Pitești–Sibiu, A3 Poarta Sălajului–Biharia, A0 București Nord, A13 Sibiu–Făgăraș, precum și capetele montane ale A8 Târgu Mureș–Târgu Neamț.
Alte proiecte – precum drumurile radiale din jurul Capitalei, drumul expres Arad–Oradea sau autostrada Făgăraș–Brașov – se află în etape de studii sau în așteptarea alocării fondurilor.
Restricțiile bugetare au întârziat semnarea unor contracte finalizate din punct de vedere al licitațiilor, iar CNAIR subliniază necesitatea identificării de surse alternative, precum inițiativa europeană SAFE. În paralel, o parte dintre proiecte au fost transferate către nou-înființata Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR), care gestionează acum autostrăzi precum Ploiești–Brașov, Iași–Ungheni sau Brașov–Bacău.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


