La circa 27 milioane de euro se ridică valoarea exproprierilor pentru realizarea lucrărilor de construire a autostrăzii Miercurea Nirajului – Leghin. Aceasta este secțiunea II din Autostrada Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț. (lista imobilelor ce vor fi expropriate o găsiți la finalul știrii).
Conform unui proiect de hotărâre de Guvern, sunt vizate 3.186 de imobile proprietate privată, în suprafață totală de circa 1368 hectare, reprezentând teren cu sau fără investiții.
Acestea sunt situate pe raza a două județe: Harghita (localitățile Acățari, Miercurea Nirajului, Bereni, Măgherani, Chibed, Sărățeni din județul Mureș, localitățile Praid, Joseni, Lăzarea, Ditrău, Tulgheș) și Neamț (localitățile Grințies, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vânători Neamț).
Suma de 134.142.976 lei aferentă imobilelor rezultă din raportul de evaluare întocmit în luna Februarie 2025 de către expertul autorizat ANEVAR, Ostiadal Valentin.
Pentru realizarea lucrărilor mai este necesară trecerea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a:
* suprafeței de teren de 120,2 hectare, aferentă unui număr de 266 de imobile proprietate publică a statului
* suprafeței de teren de 391,6 hectare, aferentă unui număr de 455 de imobile proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale.
Scopul proiectului este de a se construi o nouă legătură transcarpatică între regiunile geografice Transilvania și Moldova.
Legăturile actuale se realizează prin intermediul drumurilor naționale DN17, DN15, DN12C, DN12A, DN11, drumuri care au profil de o bandă de circulație/sens și cu o viteză medie de deplasare de circa 57 – 60 km/h.
Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin este împărțită în șase loturi
* Lotul 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni
CNAIR este administratorul acestui prim lot din secțiunea montană Miercurea Nirajului – Sărățeni. Ofertele sunt în evaluare, iar finalizarea acestei etape este estimată în cursul lunii mai. La această procedură de atribuire a contractului au fost depuse două oferte ale unor constructori turci.
Valoarea estimată este între 3,35 și 3,95 miliarde lei, fără TVA.
Pe traseul acestui nou lot de autostradă vor fi construite și două tuneluri bidirecționale cu o lungime însumată de 1,07 km, în apropierea localității Măgherani (740 m) și în zona localității Chibed (330 m).
* Lotul 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km)
Pentru acest lot urmează semnarea contractului cu Asocierea UMB, care a fost selectată câștigătoare. De altfel, constructorul băcăuan a depus și singura ofertă.
Valoarea ofertei câștigătoare este de peste 4,94 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
* Lotul 1D Joseni – Ditrău (14,4 km)
Ofertele sunt în evaluare până la data de 25 mai 2025.
Cinci oferte ale unor constructori din România și Turcia au fost depuse pentru construirea lotului 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km) de pe secțiunea montană Sărățeni – Pipirig a Autostrăzii Unirii A8.
Valoarea totală estimată pentru construirea acestui lot de autostradă din județul Harghita este cuprinsă între 1,02 și 1,20 miliarde lei fără TVA.
Durata de realizare este de 34 de luni, din care 10 luni pentru realizarea etapei de proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Lotul 1C: Sărățeni – Joseni
Asocierea SA&PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB, Euro Asfalt a fost desemnată câștigătoare a contractului pentru proiectarea și execuția acestui lot.
La această procedură de achiziție publică nu au fost depuse contestații, deci urmează semnarea contractului.
Valoarea ofertei câștigătoare este de peste 4,94 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Lotul 1D Joseni – Ditrău (14,4 km)
Ofertele sunt în evaluare până la data de 25 mai 2025.
Cinci oferte ale unor constructori din România și Turcia au fost depuse pentru construirea lotului 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km) de pe secțiunea montană Sărățeni – Pipirig a Autostrăzii Unirii A8.
Valoarea totală estimată pentru construirea acestui lot de autostradă din județul Harghita este cuprinsă între 1,02 și 1,20 miliarde lei fără TVA.
Durata de realizare este de 34 de luni, din care 10 luni pentru realizarea etapei de proiectare și 24 de luni pentru execuție.
* Lotul 2A Ditrău – Grințieș (37,9 km)
Contractul a fost semnat oficial în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu și a directorului general al CNIR, Gabriel Budescu.
Valoarea contractului este de peste 6,1 miliarde euro, finanțarea fiind prin Programul Transport. Constructor este asocierea formată din firmele grupului băcăuan UMB (SA & PE Construct SRL, Tehnostrade SRL, Spedition UMB) și Euro-Asfalt Bosnia.
Lotul 2B Grințieș – Pipirig (31,5 km)
Două oferte au fost depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractului pentru proiectarea și execuția lotului 2B din Autostrada Unirii A8. Ofertele vor fi evaluate până la data de 15 iulie anul acesta.
Valoarea estimată a contractului este între 6,9 miliarde lei fără TVA și 8,18 miliarde lei fără TVA
Durata de realizare este de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuție.
* Lotul 2C Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (19,3 km)
Capătul secțiunii doi este administrat de CNAIR. CNAIR a semnat cu constructorul băcăuan UMB contractul pentru construirea lotului 2C.
Valoarea ofertei câștigătoare este de 2,69 miliarde lei fără TVA, față de valoarea estimată inițial de peste 3,83 miliarde lei fără TVA.
Cu o lungime de 19,3 km, acest nou lot de autostradă trebuie finalizat în 48 de luni, din care 12 luni sunt alocate fazei de proiectare și 36 de luni fazei de execuție.
Cu acest contract semnat la 29 aprilie 2025, peste jumătate din sectorul montan (211,1 km) și mai mult de o treime din întreaga A8 (300 km) au intrat în faza de implementare.
Până în prezent sunt semnate patru contracte pentru construcția a 109,2 km ai sectorului montan al A8.
La acestea se adaugă contractul pentru construcția Podului de la Ungheni, aflat acum în faza de execuție.
Valoarea totală estimată a contractelor pentru construcția A8 (inclusiv a podului de la Ungheni) este de aproximativ 50 miliarde lei (fără TVA), sumă asigurată (de la caz la caz) prin PNRR, PT și CEF.
Descărcați aici