A fost semnat contractul pentru construirea Lotului 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni din Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț.
Practic, în acest moment, CNAIR implementează patru contracte pentru construirea a 97 km din cei 216 km ai tronsonului montan de autostradă A8 de 216 km.
Contractul are valoarea de 2,98 miliarde de lei, fără TVA, față de valoarea inițial estimată între 3,35 și 3,94 miliarde lei, fără TVA. Finanțarea va fi făcută prin Programul Transport.
Contractul a fost semnat cu asocierea Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS (lider) – Infravis SRL.
Constructorul va avea la dispoziție 30 de luni: 6 luni proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Tronsonul are 23,4 kilometri și va include două tuneluri bidirecționale, în lungime totală de peste un kilometru, precum și 36 de structuri, printre care două ecoducte pentru fauna sălbatică.
Reprezentantul companiei Ozaltin a declarat că lucrările vor începe curând, iar șantierul va fi organizat cu forță de muncă atât din România, cât și din Turcia.
„În următoarea etapă vom lucra în diferite zone din România. Vom avea nevoie de echipamente și forță de muncă. Va fi un mix între echipe din România și Turcia. Ne dorim să fim un partener constructiv pentru infrastructura din România”, a precizat reprezentantul constructorului.
Autostrada Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț
Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
Lucrările de execuție au început la jumătatea acestei luni. Acest tronson este în adminstrarea CNAIR.
Constructorul turc Nurol Insaat Ve Ticaret AS este mobilizat deja pentru faza de execuție a lucrărilor pe secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, cu peste 300 de muncitori și mai mult de 180 de utilaje.
Contractul (finanțat prin PNRR) are o valoare de 2,46 miliarde lei (fără TVA), iar lucrările trebuie finalizate anul viitor (2026).
Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km)
Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sarateni (23,4 km)
Lotul Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 km) este primul lot al secțiunii de munte de pe A8. Contractul a fost semnat astăzi la Ministerul Transporturilor de CNAIR cu Ozaltin.
Acest lot de autostradă va traversa denivelat DJ135A și CF407 și va permite accesul într-un nod rutier care va face conexiunea cu DN13A.
Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km)
Asocierea UMB a fost selectată câștigătoare de către CNIR la începutul lunii februarie. De altfel, constructorul băcăuan a depus și în acest caz singura ofertă.
Luând în considerare durata estimativă a procedurilor administrative aferente semnării și emiterea ordinului de începere, în vara aceasta ar putea începe proiectarea și pe acest tronson al autostrăzii.
Valoarea ofertei câștigătoare este de peste 4,94 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor.
Lotul 2A Ditrău – Grințieș (37,90 km)
Contractul pentru proiectarea și execuția acestui lot a fost semnat oficial în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu și a directorului general al CNIR, Gabriel Budescu, la finele lunii martie. Valoarea contractului semnat pentru proiectarea și execuția lotului 2A este de peste 6,14 miliarde lei (Fără TVA). Acesta este cel mai lung lot al autostrăzii A8, cu lungimea de 37,9 km.
Durata de realizare este de patru ani și jumătate, dintre care 14 luni pentru proiectare și 40 execuție. Pe traseul lotului din județele Harghita și Neamț vor fi construite 63 de pasaje/viaducte și 19 tuneluri.
Lot 2b, Grințieș – Pipirig, (34,10 km)
Ofertele sunt în evaluare până la data de 15 iulie 2025. Două oferte au fost depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractului administrat tot de CNIR.
Lotul 2 B Grințieș – Pipirig are lungimea de 31,5 kilometri. Durata de realizare este de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuție.
Valoarea estimată a contractului este între 6,9 miliarde lei fără TVA și 8,18 miliarde lei fără TVA.
Lot 2c, Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (19,3 km)
În urmă cu o lună a fost semnat contractul pentru construirea lotului Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) al secțiunii montane a A8 Autostrada Unirii, între CNAIR și UMB.
Lotul, în lungime de 19,3 km, se adaugă celorlalte două sectoare (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț) cu o lungime totală de 54,3 km, precum și podului de la Ungheni (peste râul Prut), proiecte aflate deja în faza de implementare la CNAIR, a anunțat directorul general CNAIR, Cristian Pistol.
În aprilie a început și execuția podului peste Prut de la Ungheni, parte esențială a Autostrăzii A8, care va conecta rețeaua rutieră a României cu cea a Republicii Moldova: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat, respectiv Drumul Național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România.
Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)
Pe 3 februarie anul acesta au început lucrările de construire a secțiunii Leghin -Tărgu Neamț, parte a Autostrăzii A8.
Progresul fizic era de 12% la începtul lunii mai.
Contractul, în valoare de 1,56 miliarde lei (fără TVA), este finanțat prin PNRR.
A fost semnat la 31 octombrie 2023 cu asocierea SA & PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB.
Pe traseu vor fi construite inclusiv: 24 poduri și pasaje, două viaducte, două spații de servicii tip S1 și unul tip S3, inclusiv parcare securizată, un centru de întreținere și coordonare, două noduri rutiere la DN15B și la DN15C.
Lucrările se vor desfășura pe teritoriul unităților administrative Vânători – Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni (județul Neamț) și pe raza unității administrative Moțca (județul Iași).
Secțiunea Leghin-Târgu Neamț, în lungime de 29,9 km, trebuie finalizată anul viitor (2026).