În condițiile în care se prefigurează un conflict ireconciliabil între unul dintre cei mai performanți constructori de infrastructură din România – compania UMB – și managementul Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), transferarea proiectului strategic A8 înapoi la CNAIR a fost solicitată de reprezentanții asociației ”Hai Că Se Poate”, într-o scrisoare publică adresată ministrului interimar al Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Activiștii consideră că acest transfer poate fi o soluție viabilă pentru a asigura implementarea cu celeritate a proiectului A8, similar cu ceea ce s-a întâmplat deja în cazul autostrăzii A3, lotul Chiribiș – Biharia.
„Considerăm inacceptabil ca proiecte vitale pentru dezvoltarea regiunii Moldova, precum Autostrada A8 – sectoarele montane Ditrău – Grințieș și Sărătăni – Joseni, să fie expuse riscului de blocaj sau chiar abandon din cauza unor practici manageriale deficitare, a lipsei de cooperare instituțională și a unui climat conflictual ireconciliabil între părțile ce ar trebui să coopereze bazându-se pe respect reciproc.
Semnalul de alarmă tras prin solicitarea de reziliere a contractului de către UMB, în cadrul celui de-al doilea cel mai valoros contract de infrastructură rutieră semnat vreodată în România, coroborat cu solicitarea de renunțare la al doilea contract unde este singurul ofertant, reprezintă un punct critic care nu mai poate fi ignorat”, subliniază Ion-Irinel Bucur, reprezentantul asociației Hai Că Se Poate.
Totodată, activiștii solicită „respectuos, dar cu fermitate” să fie trași la răspundere toți cei responsabili pentru alimentarea unor conflicte artificiale și blocaje administrative, „indiferent dacă fac parte din Adunarea Generală a Acționarilor, din Consiliul de Administrație sau din conducerea executivă a companiei”.
În plus, își exprimă profunda preocupare față de întârzierea nejustificată a aprobării bugetului de venituri și cheltuieli al CNIR pentru anul 2025 – ”o situație care, dincolo de aparențele birocratice, reflectă o disfuncționalitate profundă în guvernanța acestei instituții”.
„Este nevoie de măsuri corective imediate”, avertizează Irinel Bucur.
„În acest context, ne exprimăm disponibilitatea pentru un parteneriat autentic între autoritățile responsabile și societatea civilă activă, bazat pe transparență, profesionalism și loialitate față de interesul national”, a mai transmis reprezentantul societății ”Hai Că Se Poate”.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 4/iunie 2025
Imi pare rău că am ajuns la aceeasi concluzie, oameni de actiune slabi in zona Iașului si veți vedea că A13 se va finaliza inaintea A8, băcăuanii stiu ce vor, inclusiv Umbrarescu face acest joc, doar e din zonă, mai cu vână nu doar comentarii. Vi l-au dat afară pe Urtoi sau cum il cheama, nu v-ați miscat deloc stimați moldoveni de Iasi, oameni de afaceri, politruci etc