Autostrada Sibiu – Pitești este singurul tronson lipsă al Coridorului de conectivitate 1 ”Transcarpați” și pentru finalizarea sa sunt necesare unele derogări de la prevederile legale. De aceea autostrada ar urma să fie declarată proiect major de importanță națională.
În urma studiilor de teren (topografice și geotehnice) au fost identificate zone cu potențial de instabilitate, respectiv de alunecări de teren, pentru care se impune în mod stringent efectuarea de noi lucrări. Acestea vor interveni în zone catalogate zone-tampon, respectiv în zone de conservare durabilă şi de management durabil, precum și în rezervație naturală și care necesită inclusiv defrișări.
Sunt necesare exproprieri și scoaterea din circuitul forestier a unei suprafețe de aproximativ 13 ha. Această suprafață suplimentară intră în zona de conservare durabilă a Parcului Național Cozia.
Ca urmare, autoritățile consideră necesar să se facă o derogare de la prevederile legale aplicabile în domeniul protecției mediului.
În acest sens, consideră că se impune declararea obiectivului de investiții „Autostrada Sibiu – Pitești” drept proiect major de importanță națională, astfel încât finalizarea sa să fie permisă pe raza ariilor naturale protejate de interes național, respectiv pentru acest obiectiv de investiții se va face scoaterea definitivă sau temporară din circuitul silvic a terenurilor necesare.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
Pe Autostrada Sibiu – Pitești (circa 123 km) sunt prevăzute următoarele lucrări:
* 9 tuneluri rutiere, dintre care 7 tuneluri în cadrul Secțiunii 2 (Boița 1 în lungime de aprox. 264 m, Boița 2 în lungime de aprox. 444 m, Lazaret Nord în lungime de aprox. 1018 m, Lazaret Sud în lungime de aprox. 317 m, Câineni în lungime de aprox. 1532 m, Robești în lungime de aprox. 900 m și Balota în lungime de aprox. 524 m), 1 tunel în cadrul Secțiunii 3 (Poiana în lungime de aprox. 1780 m) și 1 tunel în cadrul Secțiunii 4 (Momaia în lungime de aprox. 1350 m);
* 2 ecoducte, unul în cadrul Secțiunii 2 (ecoductul Lazaret) și unul în cadrul Secțiunii 3 (ecoductul Călinești);
* lucrări de artă poduri, pasaje și viaducte ce traversează cursuri de apă, printre care râul Olt, căi ferate și drumuri naționale, județene și tehnologice, astfel fiind asigurat accesul fără a întrerupe nicio cale de comunicației
Prin acordul de mediu și actele de reglementare în domeniul protecției mediului, au fost stabilite condiții și măsuri pentru protecția mediului în vederea realizării proiectului; condiționalitățile pentru protecţia mediului fiind respectate prin efectuarea următoarelor lucrări specifice:
* 2 ecoducte, unul în cadrul Secțiunii 2 (ecoductul Lazaret) și unul în cadrul Secțiunii 3 (ecoductul Călinești); panouri fonoabsorbante; panouri anticoliziune; sisteme de colectare, epurare și evacuare a apei pluviale; polate și semipolate, cât și viaducte, poduri și pasaje, podețe care au și rol de asigurare a permeabilității faunei; consolidări care asigură stabilitatea versanților; garduri ranforsate de protecție pentru amfibieni și reptile, cât și pentru animale mari; cordoane de vegetație care să ghideze deplasarea unui număr cât mai mare de specii de faună pe sub infrastructuri, inclusiv a unor specii de păsări și a liliecilor
Coridorul de conectivitate 1 ”Transcarpaţi” Constanţa – Bucureşti – Piteşti – Sibiu – Sebeş – Deva – Lugoj – Timişoara – Arad – Nădlac II – este compus din 13 proiecte de autostradă şi asigură legătura între Marea Neagră, prin portul Constanța şi graniţa de vest a ţării, pe o lungime de aproximativ 978 km. Întregul coridor se suprapune atât reţelei TEN-T Core cât şi ramurii nordice a coridorului european Rin-Dunăre.