Din totalul de aproximativ 300 kilometri planificați ai autostrăzii A8 „Unirii” (Târgu Mureș – Iași – Ungheni), 52 de kilometri sunt în execuție, în timp ce restul traseului se împarte între: loturi unde a început proiectarea, loturi atribuite dar care nu au încă ordin de începere (a proiectării) și loturi în licitație proceduri care urmează să fie reluate, potrivit lui Cătălin Urtoi, membru în consiliul de administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
În execuție sunt: secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (22 km) și secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,91 km).
În categoria „în proiectare” intră următoarele tronsoane:
– Lotul 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km);
– Lotul 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km);
– Lotul 1D Joseni – Ditrău (14,4 km);
– Lotul 2A Ditrău – Grințieș (38 km);
– Lotul 2B Grințieș – Pipirig (31,5 km);
– Lotul 2C Pipirig – Leghin (13,9 km).
În total, 153,6 kilometri (întreaga secțiune II Miercurea Nirajului – Leghin) se află în prezent în faza de proiectare.
O altă categorie o reprezintă tronsoanele atribuite, dar fără ordin de începere emis, unde figurează alți 27 km, respectiv tronsonul Moțca – Târgu Frumos, aflat în etapa premergătoare începerii proiectării.
Pe axa estică, tronsoanele aflate în licitație însumează 46,3 kilometri, corespunzători secțiunilor Târgu Frumos – Lețcani și Lețcani – Iași Nord (DN24).
În final, pentru alte alte două tronsoane (15,47 km în total): Iași Nord (DN24) – Golăiești (12,7 km) și Golăiești – Ungheni (2,77 km) – vor fi reluate licitațiile, după ce au fost inițial suspendate.
I – Autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț
* Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
Stadiul fizic pe această secțiune era de peste 25% la început de noiembrie, când au fost publicate ultimele date de la CNAIR.
Execuția lucrărilor a început la jumătatea lunii mai a acestui an.
Această secțiune era inițial finanțată prin PNRR, însă Ministerul nu a inclus-o la finanțare în memorandumul de continuare a investițiilor prin PNRR. După ordonanța care va fi adoptată astăzi de Guvern, Ministerul Transporturilor ar putea să o includă în Programul Transport sau alte fonduri.
Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este acum decembrie 2026. Valoarea contractului este de peste 2,46 miliarde lei fără TVA. Constructorul este firma Nurol, din Turcia.
* Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km)
În acest moment, toate cele cinci loturi ale acestei secțiuni sunt în proiectare. Întrucât a fost emisă Hotărârea de Guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere Miercurea Nirajului-Leghin, antreprenorii pot intra în teren pe toate loturile.
Valoarea totală a celor cinci loturi aferente acestei secțiuni este de peste 20 de miliarde de lei
* Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)
Această secțiune este în execuție, după ce lucrările au fost întrerupte câteva luni. Finanțarea inițială prin PNRR a fost pierdută. Însă, prin noua OUG ce va fi adoptată de Guvern, Ministerul Transporturilor va avea posibilitatea de a finanța acest contract fie prin Programul Transport, fie prin alte surse.
Acest tronson are termen de finalizare 24 luni, adică februarie 2027.
Pe 3 februarie 2025 au început lucrările de construire.
Contractul are valoarea de 1,56 miliarde lei (fără TVA) și a fost semnat la 31 octombrie 2023 cu asocierea SA & PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB.
II – Autostrada A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni
* Tronson 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos (27 km)
– Atribuit către Danlin XXL (Lider) – Groma Hold-Intertranscom Impex;
– valoare – 4,76 miliarde lei (gestionat de CNIR);
* Tronson 2 Târgu Frumos – Lețcani (28,6 km)
Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson are valoarea estimată de până la 6,5 miliarde lei, fără TVA.
Pentru atribuirea acestui contract au fost depuse șase oferte.
Data limită pentru evaluarea ofertelor este 25 septembrie anul viitor.
* Tronson 3 Lețcani (DN 28) – DN24 (Iași) (17,7 km)
CNIR a primit 12 oferte la contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 3 Lețcani – Iași de pe Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni.
Evaluarea tehnică și financiară urmează să se încheie la sfârșitul lunii februarie 2026.
Contractul pentru tronsonul 3 Lețcani (DN28)– DN24 (Iași) are o valoare estimată de 5,29 miliarde lei și o durată de realizare de 46 de luni, din care 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție lucrări.
* Tronson 4 Iași Nord (DN24) – Golăiești (12,7 km)
Licitația va fi reluată.
Valoare estimată la 4,86 miliarde lei (gestionat de CNIR)
* Tronson 5 Golăiești – Ungheni (Pod peste Prut) (2,77 km)
Licitația va fi reluată,
Valoare estimată la 0,32 miliarde lei (gestionat de CNIR).
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


