
Harta sursa 130km.ro
(Cum autostrăzile s-au împărțit între două companii de stat, CNIR și CNAIR, au apărut două hărți oficiale, însă niciuna dintre acestea nu conține toate loturile de autostradă, ci doar pe cele administrate de respectiva companie).
Autostrada Unirii A8 nu poate fi realizată integral doar cu fondurile existente și va fi necesar un efort din partea Guvernului României de a găsi alte surse de finanțare care să acopere această sumă eșalonat în perioada 2025-2032, susține Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație a Companiei Naționale de Investiții Rutiere.
„Dacă finanțarea celor două loturi prin PNRR pică, atunci vor rămâne doar două surse teoretice de finanțare, respectiv noul program pe mobilitate militară pentru loturile de la Moțca la Ungheni, care în acest moment este la stadiul de negociere și ar trebui să acopere suma de 4,26 miliarde euro, și Programul Transport 2021-2027, care ar trebui să acopere diferența de 5,94 miliarde euro, program care în acest moment are o încărcare oficială la nivel național de 300%, ceea ce va face imposibil ca acest proiect să fie finanțat prin acest program”, avertizează Cătălin Urtoi.
Potrivit situației actualizată prezentată de acesta, între Târgu Mureș și Ungheni se află în diferite stadii de implementare 13 loturi de autostradă, cu o valoare totală estimată de aproximativ 10,2 miliarde euro.
Doar două dintre acestea beneficiază momentan de finanțare prin PNRR – Tg. Mureș-Miercurea Nirajului și Vânători Neamț-Moțca – însă niciunul nu va putea fi finalizat până în termenul-limită stabilit de Comisia Europeană.
„În aceste condiții, dacă nu se va prelungi programul PNRR cu 18 luni, atunci și aceste loturi vor trebui finanțate din PT 2021-2027, bugetul de stat și alte surse de finanțare”, explică Urtoi.
Celelalte tronsoane sunt susținute, în acest moment, din Programul Transport 2021-2027 și din bugetul de stat, dar în toate cazurile Cătălin Urtoi atrage atenția că „vor fi necesare și alte surse de finanțare”. Programul Transport 2021-2027 este deja supraîncărcat, iar fondurile disponibile nu vor putea acoperi toate contractele asumate de autorități.
O posibilă soluție se află încă în stadiul de negociere: un nou program european pe mobilitate militară, prin care s-ar putea finanța tronsoanele de la Moțca la Ungheni. „Până la sfârșitul anului am putea avea o veste bună”, notează Cătălin Urtoi, însă chiar și în acest scenariu optimist vor fi necesare eforturi bugetare semnificative pentru a asigura integral sumele necesare.
Situația celor 13 loturi ale autostrăzii A8 Unirii:
- Lotul Tg.Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km)
Acest lot este în derulare la CNAIR. Constructor este Nurol – Turcia. În 15 mai 2025 a început execuția. Conform contractului, termenul de execuție este de 24 luni de la data Ordinului de Începere Lucrări, adică mai 2027. Astfel, acest lot nu se va încadra în termenul din PNRR, decât dacă Comisia Europeană va accepta prelungirea cu 18 luni a acestui program.
Dacă nu, atunci va trece pe o finanțare din PT 2021-2027 și bugetul de stat. Contractul are valoarea de 2,46 miliarde lei.
- Miercurea Nirajului-Sărățeni (23 km)
Și acest lot este în derulare tot la CNAIR. Contractul de proiectare și execuție a fost semnat cu firma Ozaltin- Turcia. Ordinul de Începere Lucrări (Proiectarea) a fost dat începând cu data de 15 Septembrie 2025. Din acel moment încep să curgă cele 6 luni pentru proiectare, după care urmează o etapă procedurală de avizare a proiectării, emiterea autorizației de construire și apoi un nou Ordin de Începere a Lucrărilor pentru execuție (24 luni). Asta înseamnă că acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2026, iar finalizarea în 2028.
Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 2,98 miliarde lei
- Sărățeni – Joseni (32,4 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Urmează semnarea contractului de către UMB.
Contractul prevede 14 luni de proiectare și 40 luni de execuție. Asta înseamnă că teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027. Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare. Valoarea contractului este de 6,1 miliarde lei.
- Lotul Joseni-Ditrau (14,4 km)
Lotul este în derulare la CNIR. Este în etapa de evaluare a celor cinci oferte depuse.
Au fost prevăzute 10 luni de proiectare și 24 luni execuție. Sunt șanse teoretice ca acest lot să fie cu utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2029. Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare. Valoarea contractului este de 1,02 miliarde lei.
- Lotul Ditrău-Grințieș (37,9 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Contract a fost semnat cu UMB, prevede 14 luni proiectare și 40 luni execuție. A fost emis Ordinul de Începere Lucrări (proiectare) cu data de 30 iunie 2025. Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat până în 2031-2032
Finanțarea este în acest moment din PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoarea contractului este de 6,14 miliarde lei
- Grințieș-Pipirig (31,5 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Este în etapa de evaluare a ofertelor.
Au fost depuse două oferte, iar pe 15.07.2025 trebuie anunțat câștigătorul. Durata prevăzută este de 14 luni pentru proiectare și 40 luni pentru execuție.Teoretic și acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat în perioada 2031-2032.
În acest moment are finanțarea asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar mai mult ca sigur vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoarea contractului este de 6,95 miliarde lei
- Pipirig-Vânători Neamț (19,3 km)
Acest lot se află în derulare la CNAIR. Contractul a fost semnat cu UMB în 29.04.2025, dar nu a primit Ordin de Începere a Lucrărilor pentru proiectare. Proiectarea durează 12 luni, iar execuția 36 luni. Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027, iar finalizarea lucrărilor în 2030.
În acest moment are finanțare asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar cu siguranță vor fi necesare și alte surse de finanțare. Valoare: 2,69 miliarde lei.
- Vânători Neamț – Moțca (30 km)
Acest lot este în derulare la CNAIR. Ordinul de Începere Lucrări de execuție a fost dat în 3 februarie 2025, cu termen de 24 luni. Este cel de-al doilea lot care are finanțare prin PNRR, dar nu va putea fi finalizat mai devreme de februarie 2027.
În aceste condiții, dacă nu se va prelungi programul PNRR cu 18 luni, atunci și acest lot va trebui finanțat din PT 2021-2027, bugetul de stat și alte surse de finanțare.
Valoarea contractului este de 1,56 miliarde lei
Urmează cinci loturi din tronsonul Moțca-Lețcani-Ungheni, de pe raza județului Iași, pentru care Cătălin Urtoi face precizarea că în acest moment sunt în derulare negocieri cu cei de la Comisia Europeană pentru un nou program de finanțare, un program pe mobilitate militară, iar până la sfârșitul anului am putea avea o veste bună.
- Moțca-Tg.Frumos (27 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Se derulează licitația de proiectare și execuție. Au fost depuse șase oferte, data limită pentru declararea câștigătorului 29 septembrie 2025. Sunt prevăzute 10 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție. În 2027 ar putea avea utilaje pe el, iar în 2030 să fie finalizat.
Valoarea contractului este de 6,08 miliarde lei
- Tg.Frumos-Lețcani (28,6 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Au fost depuse 6 oferte, iar data limită pentru declararea câștigătorului este 24 septembrie 2025. Durata prevăzută este de 10 luni proiectare și 36 luni execuție. Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031.
Valoarea contractului este de 5,52 miliarde lei
- Letcani-DN 24 Iași (17,7 km)
Acest lot este în derulare la CNIR. Este în derulare licitația de Proiectare și Execuție, cu data limită depunere oferte 25 august 2025. Sunt prevăzute 10 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție. Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031.
Valoarea contractului este de 5,29 miliarde lei
- DN24 Iași – Golăești (12,7 km)
Lotul este la CNIR, care derulează licitația de Proiectare și Execuție, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 1 septembrie 2025. Durata prevăzută este 10 luni proiectare și 36 luni execuție. Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031
Valoarea contractului este de 4,12 miliarde lei
- Golăești-Pod Ungheni (2,77 km)
Lotul este tot la CNIR. Este în derulare licitația de Proiectare și Execuție cu data limită pentru depunerea ofertelor 28 iulie 2025. Durata prevăzută este: 6 luni proiectare și 12 luni execuție. Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 cu finalizare în 2028.
Valoare: 315 milioane lei.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025