Lucrările de proiectare și execuție pe 106,6 km din autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț ar putea fi demarate. Pentru loturile respective fie sunt constructori selectați, așteptând undă verde de la Finanțe pentru semnarea contractelor, fie sunt chiar semnate contractele, așteptând ordinul de începere.
Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
Stadiul fizic al lucrărilor era de aproape 8% la începutul lunii iulie.
Acest tronson a fost autorizat în trei etape.
În ianuarie anul acesta a fost emisă autorizația de construire pentru etapa 1, care prevedea execuția lucrărilor de drum (structuri rutiere, terasamente, etc); de artă, de colectare și evacuare a apelor; de consolidare; de asigurare a continuității rețelei de drumuri existente; i de protecția mediului. Valoarea lucrărilor autorizate în etapa I este de 981,1 milioane lei.
Lucrările aferente etapei 2 au primit autorizația în mai 2025. Aceasta viza lucrări de artă aferente unui nou culoar de exproprieri și lucrări de protecția mediului. Valoarea lucrărilor autorizate este de peste 309 milioane lei.
Iar în iulie, autorizația pentru etapa finală a fost emisă pentru lucrări de drum, structuri, lucrări hidrotehnice, etc. Valoarea lucrărilor autorizate este de peste 760 de milioane lei.
Contractul era inițial finanțat prin PNRR, însă a fost exclus deoarece nu va putea fi finalizat în termen. Finanțarea este încă sub semnul incertitudinii și se pare că Guvernul negociază cu Comisia Europeană pentru a o introduce în programul de reînarmare. Valoarea contractului este de 2,46 miliarde lei (fără TVA).
Constructorul este Nurol Insaat Ve Ticaret AS.
Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km)
Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărățeni (pot incepe lucrările)
Contractul a fost semnat cu asocierea Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS (lider) – Infravis SRL.
Durata contractului este de 6 luni proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Tronsonul are 23,4 kilometri și va include două tuneluri bidirecționale, în lungime totală de peste un kilometru, precum și 36 de structuri, printre care două ecoducte pentru fauna sălbatică.
Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (poate fi semnat)
Pentru lotul Sărățeni-Joseni contractul putea fi semnat încă de acum cinci luni de zile, ”dar nimic în acest sens”, potrivit lui Cătălin Urtoi, membru în CA CNIR.
Asocierea UMB a fost selectată câștigătoare de către CNIR la începutul lunii februarie. De altfel, constructorul băcăuan a depus și în acest caz singura ofertă.
Valoarea ofertei câștigătoare este de peste 4,94 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor.
Lotul 1 C Sărățeni-Joseni se desfășoară în județele Mureș și Harghita și are lungimea de 32,4 kilometri.
Pe traseu vor fi realizate 39 de poduri și pasaje, trei tuneluri unidirecționale, patru polate și două pasaje pentru a permite trecerea animalelor (ecoducte).
Lot 1d, Joseni – Ditrău (deocamdată nu se poate semna)
Pentru acest lot încă nu poate fi semnat contractul. CNSC a admis în parte contestația depusă de UMB în cadrul procedurii de atribuire a contractului de proiectare și execuție, și a dispus remedierea.
Lot 2a, Ditrău – Grințieș (a început proiectarea)
În iunie a fost emis ordinul de începere a proiectării.
Contractul pentru proiectarea și execuția acestui lot a fost semnat la finele lunii martie.
Valoarea contractului este de peste 6,14 miliarde lei (Fără TVA). Acesta este cel mai lung lot al autostrăzii A8, cu lungimea de 37,9 km.
Durata de realizare este de patru ani și jumătate, dintre care 14 luni pentru proiectare și 40 execuție. Pe traseul lotului din județele Harghita și Neamț vor fi construite 63 de pasaje/viaducte și 19 tuneluri.
Lot 2b, Grințieș – Pipirig (poate fi semnat)
„Pentru lotul Grințieș-Pipirig câștigat de UMB nu s-a depus nici o contestație, deci CNIR poate semna contractul”, a transmis Cătălin Urtoi.
Lotul 2 B Grințieș – Pipirig are lungimea de 31,5 kilometri. Durata de realizare este de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuție.
Contractul a fost atribuit asocierii UMB pentru o ofertă de 5,97 miliarde lei.
Lot 2c, Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (contract semnat, așteaptă ordin de începere)
„Pentru lotul Pipirig-Vanatori Neamț s-a semnat contractul cu UMB la sfârșitul lunii aprilie 2025, dar încă nu este dat Ordinul de Începere Lucrări – OIL de către CNAIR, pentru etapa de Proiectare”, a subliniat domnul Urtoi.
Contractul, cu o valoare de 2,69 miliarde de lei (fără TVA), a fost semnat la finele lunii aprilie cu Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Euro-Asfalt doo (România – Bosnia Herțegovina).
Lungimea acestui lot este de 19,3 km.
Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)
Stadiul fizic al lucrărilor era de 12% la începutul lunii iulie, conform CNAIR.
Lucrările au început în februarie anul acesta.
Contractul, în valoare de 1,56 miliarde lei (fără TVA) a fost semnat la 31 octombrie 2023 cu asocierea SA & PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB.
Și acest contract era inițial finanțat prin PNRR, însă dat fiind faptul că nu va fi finalizat până la termenul de august 2026, va trebui găsită o altă sursă de finanțare.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025